Gjest thinky Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Tenkte jeg skulle slenge inn et innlegg her før jeg eventuelt gikk til min fastlege. Jeg er en mann på 27år som har hatt litt økonomisk trøbbel siden 2008. Brukte lønningen min før jeg betalte regninger en lang periode. Følte da at jeg jobba mye, men satt igjen med veldig lite. Hadde ikke den beste lønna den perioden, så jeg fant fort ut at jeg måtte skaffe meg en ny jobb. Starta i ny jobb sommeren i 2008, og tjente betraktelig mer enn det jeg gjorde tidligere. Men selv om jeg hadde ca 6.000,- mer i mnd så kom jeg aldri i nærheten av å ha en stabil økonomi. Betalte innkasso krav hver eneste mnd, men så aldri en ende på det. Følte på meg selv at det tok psykisk på kroppen min hele denne pengesituasjonen. Til slutt tok jeg meg i det å fikk hjelp av en gjeldsrådgiver i mars 2009. Fant da ut at jeg hadde innkasso krav o.l for 80.000,- .. Med litt hjelp i fra rådgiveren og enda 5-6000,- ekstra i mnd så blir jeg nå ferdig med alt jeg skylder i Januar. Men nå føler jeg meg rett og slett veldig dårlig. Er ofte svimel, tror ofte at dama ikke vil ha meg(vi er ikke samboere) , mindre sexlyst, problemer med søvn på natta, lagt på meg flere kilo selv om jeg har begynt å trene, og har jeg først fri en dag så sitter jeg bare forran pcen selv om det er 1000 andre ting jeg skulle ha gjort i hjemmet. Jeg digger jobben min, og har utrolig gode kollegaer. Får tilbakemeldinger på at jeg presterer og gjør det jeg skal på jobb. så problemer på jobb er ikke grunnen, bortsett fra at jeg jobber veldig mye. Jeg er vikar, og jobber på 2 steder. Hittil i år så har jeg tjent over en halv mill. Men kjenner jeg bgynner å bli veldig sliten nå.. Kan det være at jeg er utbrent? eller er veldig nær? Hvis noen har tatt seg bryet med å lese alt det her så setter jeg pris på din mening Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Skjønner godt at du er sliten. Det høres ut som du har levd lenge under ganske store belastninger. Det du beskriver er også ganske mange symptomer på utbrenthet og mild depresjon, og det er nok ingen overraskelse når en tar alle bekymringene og det presset du har levd (og lever under) i betraktning. Man sier ofte at penger ikke gjør folk lykkelige, og selv om det stemmer til en viss grad, så vet man også at en av vårt samfunns største stressfaktorer er det å leve i en kaotisk og usikker økonomisk situasjon. Stress er i utgangspunktet ikke negativt, og faktisk så vet man noe om at stress i perioder er prestasjonsfremmende og kan oppleves som positivt, men langvarig stress er derimot svært skadelig. Søvnproblemer, utmattelse, nedstemthet og dårlig selvfølelse, og somatiske plager er vanlig - med andre ord mye av det du selv beskriver. Det som kanskje er mest bekymringsfullt er at kroppen etter hvert får dårligere evne til selv å motstå og regulere stresset. Man løper med andre ord ofte inn i en ond spiral, og dette sier noe om viktigheten av å ta tak i problemene før man virkelig treffer veggen. Sånn jeg leser det er det der du er nå, så jeg synes at det å oppsøke lege er veldig riktig av deg. Da får du hjelp, både til å få den timeout'en du tydeligvis behøver, men sannsynligvis også til å takle evt. økonomiske utfordringer dette medfører. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå