Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Koble to ethernetkoblinger gjennom en kabel


Anbefalte innlegg

Jeg skal koble opp et hjemmenettverk som jeg har lagt i skjult anlegg da jeg pusset opp. Problemet er at jeg kun fikk 1 kabel gjennom et 16mm rør, sikkert på grunn av en kjip knekk en eller annen plass bak veggen :roll:

 

Uansett, hvilke fargekoder skal jeg koble hvorhen på begge endene av kabelen for å kunne benytte 2 ethernetlinjer i en kabel? Jeg prøvde å google det, men fant forskjellige måter å gjøre det på, så jeg ble litt usikker...

 

En annen plass har jeg behov for å koble en ethernetlinje, og en analog telefonlinje gjennom 1 kabel. Hvordan burde dette kobles?

 

Setter stor pris på hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
du kan kjøpe 2 sånne koblinger.

sku_2685_3_small.jpg.

blir en hele 15-20kr og ca 2ukers postgang fra kina.

da kobler du en på hver side og hver kabel får 100mbit på strekket de deler.

Dette virker da svært upraktisk og vanskelig å få plass til inni veggboksene... Like greit å koble direkte på veggkontaktene, er det ikke?

 

Dessuten ligger dealextreme i Hong Kong, ikke Kina...

Lenke til kommentar
Jeg skal koble opp et hjemmenettverk som jeg har lagt i skjult anlegg da jeg pusset opp. Problemet er at jeg kun fikk 1 kabel gjennom et 16mm rør, sikkert på grunn av en kjip knekk en eller annen plass bak veggen :roll:

 

Uansett, hvilke fargekoder skal jeg koble hvorhen på begge endene av kabelen for å kunne benytte 2 ethernetlinjer i en kabel? Jeg prøvde å google det, men fant forskjellige måter å gjøre det på, så jeg ble litt usikker...

 

En annen plass har jeg behov for å koble en ethernetlinje, og en analog telefonlinje gjennom 1 kabel. Hvordan burde dette kobles?

 

Setter stor pris på hjelp.

 

Finn frem de eksemplene du har sett tidligere, disse kan brukes.

Her er litt fakta: Du vil være begrenset til 100MB. Denne standarden benytter kun to av fire par. Ved å bruke de to andre parene til en ekstra linje har du da 2 i 1. Dette er høyst sannsynlig ikke i henhold til standarder og kan skape problemer over lange avstander ( > 50m) Slik jeg husker dette er det normalt det grønne og det orange par som brukes til vanlig 100MB. Disse kobler du akkurat som om du hadde alle 4 parene og følger fargekodeingen. Du skal da ha ett brunt og ett blått par igjen. Du velger f.eks at Blått tar over for grønn og brun for orange og kobler disse også som om de var grønn og orange på egne RJ45 plugger eller til sokkel.

 

For telefon: Noen tenkte når disse standardene ble laget for 100/10Mbit nett er kompatible med tele. Igjen er det Orange/grønn som gjelder for nett og så er det blå som gjelder for analog tele og brun for ISDN.

Du kan altså typisk lage deg en dobbel sokkel der den ene er merket tele og den andre nett og du plugger i telefonen i den ene og nettverkskabel i den andre.

Hadde samme problem i bygården der jeg bodde med felles internett abonement koblet i el-installasjonsrommet. De som skulle ha både internett og fasttelefon koblet det opp slik. I tillegg til dobbel sokkel oppe i leigheten la jeg bare til patchekabel til switch med grønnt og orange koblet til denne mens det blå alt var koblet av "televerket" :)

 

Edit: Ser et jeg burde persisere at når jeg snakker om farger så er det med bakgrunn i at de har sine faste tikoblingspunkter på RJ45. Følg kodingen i pathcekabel her: http://www.bb-elec.com/images/EthernetRJ45B.gif

Endret av Babelfisken
Lenke til kommentar

Cruzader bommer en smule her : =)

 

Jeg har gjort det samme som du skisserer - nemlig å lage to tilkoblinger fra vegg bare fra en kabel. Dette gjelder også telefon +nettverk gjennom samme cat5 kabel

 

Søk i google: cat5 wiring

 

ta en kikk på disse beskrivelsene

http://www.nornes.org/?side=artikkel&id=37

 

http://www.lanshack.com/cat5e-tutorial.aspx#Chart

 

http://www.nextgentel.no/privat/artikler/kablet_nettverk.php

 

To par til hvert uttak, bruk uttakpins nr som beskrevet, du må kanskje gjøre ting et par ganger for å få god kontakt om du er uheldig.

Lenke til kommentar
Og når ble Hong Kong fritatt fra å være i kina?

*måtte bare*

fra 1839 til 1997?

Selv om Kina nå "eier" Hong Kong, er det fremdeles ansett som en egen stat, med egen valuta, eget flagg, egne lover, og har et kapitalistisk system - i motsetning til Kinas sosialisme.

 

MEN dette er så off topic at jeg synes vi kan droppe diskusjonen og heller konsentrere oss om mitt problem.

 

Vil takke for alle bidrag. Jeg ser nå hvordan det skal kobles, og innser at det kan bli lavere hastighet... Vil denne hastigheten ramme kun overføringen i "dobbeltkabelen" eller vil alle andre også få 100Mbit?

Lenke til kommentar
Denne fungerer utmerket. Så kan du koble kabelen slik den skal(i henhold til standarden) så du evnt kan koble bort dingsen ved behov(og fortsatt ha noe som fungerer).

Har du i det hele tatt lest min første post?

Yes. Point beeing?

 

Hva er det det produktet der ikke gjør som du er på jakt etter?

 

Du har en kabel i et 16 mm rør skjult bak en vegg. Det du da gjør er å koble disse opp i hver sin veggboks i hver sin ende som normalt med et uttak. Så kjøper du den dingsen eg linket til, og vips så har du mulighet for å kjøre to koblinger over en kabel.

Lenke til kommentar
Yes. Point beeing?

 

Hva er det det produktet der ikke gjør som du er på jakt etter?

 

Du har en kabel i et 16 mm rør skjult bak en vegg. Det du da gjør er å koble disse opp i hver sin veggboks i hver sin ende som normalt med et uttak. Så kjøper du den dingsen eg linket til, og vips så har du mulighet for å kjøre to koblinger over en kabel.

OK, skjønner nå at du antar at jeg bare har en enkelt nettverkskontakt i hver ende, for så å splitte ved hjelp av en ekstern splitter..

 

Men jeg har allerede kjøpt doble nettverkskontakter som jeg ønsker å koble opp. Jeg innser at enkle nettverkskontakter kanskje er det beste å installere det på siden jeg da vil kunne få 1000Mbit ved behov...

 

Jeg får se det litt an når jeg kobler...

Lenke til kommentar

når jeg sliter med få alle kablene gjennom samtidig så trekker jeg første så når jeg har den gjennom teiper jeg på de andre i motsatt ende med elektriker teip med en 5-10cm mellom hver kabel teipet på så får jeg de stortsett altid gjennom selv de mest knotete plasser.

 

beste er jo en kabel pr kontakt, men om krise senere at det er 2x100mbit er ikke det verre enn åpne boksen og koble om til 1x1000mbit egentlig.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Om du har fått igjennom 1 kabel, så har du jo et godt grunnlag for å trekke igjennom 2 kabler. Med mindre du har en fysisk knekk på K-røret du har strukket, så skal man også få plass til 3 Cat5-kabler for den saks skyld (ja, jeg har det i huset her).

 

Som cruzader sier; bruk elektrikertape, og tape kabel 1 og kabel 2 på kabelen du allerede har i veggen. Tape de gjerne med litt mellomrom, så du ikke får en stor "stump", som lett kan sette seg fast i rillene i K-røra (spesielt i svinger).

 

Har du lengre strekk, eller er usikker på hvor krappe svinger røret har, kan du kjøpe en flaske med glidemiddel beregnet til kabeltrekking (selges på Ahlsells, Otra, og vil anta butikker som Biltema, Clas Ohlson, samt byggvarebutikker).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...