MrJavalava Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 (endret) Heisann. Jeg er etter en trådløs router som skal brukes i ett svært lokale. Formålet med routeren er gi internett tilgang og intet annet. Trådløsrouteren bør være kompatibel mot de de aller fleste WIFI kort, være seg det som brukes på bærbare, usb sticks og mobiltelefoner. Har skjønt at noen trådløse routere er ikke spesielt glad i f.eks. Intel wifi kort. Noen krav til den trådløse routeren: 1. Den skal være sikker Dette er det viktigste kravet. Det skal være enkelt å kunne sperre portene og tilgangen som routeren ikke skal la brukerne ha (være seg skrivere, internt nettverk .. e.t.c.). 2. Driftsikker Bør ikke bryte forbindelsen med brukeren, eller henge seg. 3. Enkel å sette opp Det er ingen vits å kjøpe en router ala Firebox, som veldig få kan sette opp. 4. Ytelse Det er kjekt om routeren kan faktisk ha en grei hastighet 20 meter unna. Alternativer: Jeg har sett på D-link DIR-855 D-Link DIR-655 Men så har jeg lite peiling på hvordan det er å sette opp disse routerne (har satt opp en Buffalo router med White Russian, det gikk rimelig kjapt, men ikke med ressursrestriksjoner). Var innom en forhandler og spurte om D-Link routerne, men jeg fikk ikke noen gode svar iogmed at kompetansen var noe svak. Edit: Lagt til driftsikkerhet. Endret 2. desember 2009 av MrJavalava Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 (endret) Jeg anbefaler en (eller flere) Linksys WRT54GL. Her kan du legge inn f.eks. Tomato som støtter Access Point Isolation, noe som gjør at de trådløse klientene ikke kan snakke med hverandre (er "alene" på nettverket). Disse ruterne er stabile, søtter 802.11/b og g (i likhet med stort sett alt trådløst utstyr), og Tomato er kjempelett å sette opp (men kanskje litt vanskelig å legge inn?). Endret 2. desember 2009 av Jckf Lenke til kommentar
MrJavalava Skrevet 2. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2009 Tomato kan ikke være vanskeligere å legge inn enn White Russian. Jeg skal prøve Tomato på Buffaloen jeg har liggende. Ingen som har kommentarer på D-linken eller andre routere som ikke trengs å reflashes? Lenke til kommentar
ivarhoff Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 1. Sørg for at du kjøper 802.11n standaren. Da får du bedre dekning OGSÅ på 802.11g nettet. Dette er det mange som ikke vet. 2. Kjøp 300Mbps boksene/de med tre antenner. Da får du lenger rekkevidde/bedre dekning enn en med to antenner og 150Mbps. -- Skal du ha det beste mtp stabilitet og sikkerhet, så er det Cisco som gjelder. Men det koster. Linksys (by Cisco) er en god nr to i budsjettklassen. D-linkene du nevner kommer også bra ut av tester. Om du bare skal ha nett hjemme som fungerer, ta det billigste. Skal du jobbe med it eller er generelt interessert og liker å tweeke og lære, velg den råeste. Lenke til kommentar
MrJavalava Skrevet 2. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2009 Denne routeren skal stå midt i jobb lokalet, så da kan jeg gå for det råeste Jeg har lest endel om misfornøyde DIR-855 brukere, så da blir jeg litt skeptisk mot den modellen. Dårlig rekkevidde og stabilitet er det som går igjen. Pussig er at tester jeg har funnet, viser noe helt annet. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Uansett hva hardware du kjøper, så køjp noe som støtter DD-WRT, Tomato og lingende. Da har du dekket alt som har med software behov å gjøre. Velg hardware etter behov. Ville for eksempel sørget for at ruteren du velger har 802.11n nettverk, da g standarden er i ferd med å bli noe utdatert. -Stigma Lenke til kommentar
Svish Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 (endret) Jeg anbefaler en (eller flere) Linksys WRT54GL. Her kan du legge inn f.eks. Tomato som støtter Access Point Isolation, noe som gjør at de trådløse klientene ikke kan snakke med hverandre (er "alene" på nettverket). Dette støtter DIR-655 også. Advanced -> Advanced Wireless -> WLAN Partition Enabling WLAN Partition prevents associated wireless clients from communicating with each other. Og når det gjelder stabilitet og slikt, har jeg ikke hatt noe problemer med DIR-655 her hjemme. Ikke så mange klientene som er på da, men den faller i alle fall ikke ut og henger seg i hytt og pine slik som den forrige vi hadde... Endret 3. desember 2009 av Svish Lenke til kommentar
MrJavalava Skrevet 3. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2009 Tror i verste fall vil det være rundt 15 trådløse enheter. Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Legger meg på WRT54GL + tomato vognen. Har hatt det i 2 år nå, og ruteren har hatt en oppetid på 1.5 år. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 (endret) WRT54GL blir litt slapp sammenlignet med 11n når man skal dele det på 15 stk. Når det gjelder DIR-655 og problemer med Intel-WLAN så skyldes det problemer med (gammel) firmware i router og strømsparing hos klienter med Intel. Sånn sett er det sikkert bedre å satse på Linksys-11n eller en av de jeg har i signaturen min med DD-WRT. Har selv en Asus RT-N16 i hus i løpet av dagen. Den skal yte inntil 150Mbit netto på WLAN! Har mest tro på et aksesspunkt/router med eksterne antenner for maks rekkevidde. Med DD-WRT kan man guffe på litt ekstra effekt for økt rekkevidde. Har selv en DIR-655 her nå og den er meget stabil. Har aldri hatt trøbbel mot mine trådløsklienter. Endret 3. desember 2009 av la7dfa.com Lenke til kommentar
MrJavalava Skrevet 3. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2009 Legger meg på WRT54GL + tomato vognen. Har hatt det i 2 år nå, og ruteren har hatt en oppetid på 1.5 år. Vet ikke hva som er mest positivt, routeren eller det faktum at strømleverandøren har ikke kuttet strømmen iløpet av den tiden Jeg gikk inn for DIR-855, til tross for varierte meninger om routeren. Jeg snakket med en kollega (med relativt god erfaring med d-link routere) og han mente at det ikke var ett dumt kjøp, så da var det bare å gå og kjøpe .. Lenke til kommentar
MrJavalava Skrevet 3. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2009 En liten rapport på routeren: DIR-855 er relativt enkel å sette opp, ja det er djevelsk med innstillinger og ikke alt er like synlig. Men jeg syntes det gikk raskt fra jeg åpnet opp pakken med routeren, til jeg haddde oppe ett trådløst nettverk som var rimelig sikkert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå