jonci88 Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Eg har en HP ProLiant ML350 Generation 3 som eg ha tenkt å sette opp. Det eg har er to vanlige maskiner som eg tenkte eg kunne koble opp til ProLiant, en vanli acer aspire vista og en acer one windows 7. Så mitt spørsmål, er det noken som kan hjelpe meg angåande program som eg kan bruke og korleis eg sette opp dette? på forhånd tusen takk! PS! eg e ikkje noke pro! Lenke til kommentar
aklla Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 (endret) hva skal du bruke serveren til da? å "koble" opp 2 pc`r mot serveren er veldig dårlig spesifisert. no offence, men det er veldig unødvendig å si at du ikke er pro, det skjønner de fleste ut fra resten av posten Endret 2. desember 2009 av aklla Lenke til kommentar
jonci88 Skrevet 2. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2009 hva skal du bruke serveren til da?å "koble" opp 2 pc`r mot serveren er veldig dårlig spesifisert. no offence, men det er veldig unødvendig å si at du ikke er pro, det skjønner de fleste ut fra resten av posten takk for den siste komentaren... nei eg ska bruke den til å lagre filmer, bilde, musikk og dokumenter, også kan eg hente filer ved å bruke en av bærbar maskinene mine uansett kor eg er. Koffor er det et problem å koble opp to pcer til en server? Er ikkje det at eg ska bruke dei samtidi, men slik at eg ikkje er avhengi av berre en viss eg ha den andre me. Comprende? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 da er det jo egentlig vare å installere og dele en mappe. du trenger ingen spesiell programvare for det. er ikke vanskelig nei, men å "koble opp 2 pc`r til en server" kan være så mye, jeg kobler meg opp til mail-server, fil-server, proxy-server, web-server, osv. er ingen begrensning på hvor mange som kan bruke serveren din samtidig Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 (endret) Ikke noe problem dette her, nei. Fyr opp serveren og sett opp delte mapper, så er det bare til å koble til disse delte mappene. Med alle maskinene du måtte ønske. For å få det til utenfor nettverket må du nok forwarde porter o.l. om du ikke kjører egen IP på serveren. Dog ville jeg nok foretrukket FTP grunnet stabiliteten her. Endret 2. desember 2009 av Eksentron Lenke til kommentar
aklla Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 å dele mapper over internett er veldig dumt, du ber da om å bli både hacket og om å få virus. men jeg regner med at du bare skal bruke det hjemme? Lenke til kommentar
jonci88 Skrevet 2. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2009 å dele mapper over internett er veldig dumt, du ber da om å bli både hacket og om å få virus. men jeg regner med at du bare skal bruke det hjemme? Ja spørs ka du meine me heime? serveren ska jo berre stå på en plass og vere i drift på nette mens eg er sta å reise rundt i Norge/utlande og kan koble meg direkte til serveren og enten streame eller laste end filer og mapper... Lenke til kommentar
jonci88 Skrevet 2. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2009 Ikke noe problem dette her, nei.Fyr opp serveren og sett opp delte mapper, så er det bare til å koble til disse delte mappene. Med alle maskinene du måtte ønske. For å få det til utenfor nettverket må du nok forwarde porter o.l. om du ikke kjører egen IP på serveren. Dog ville jeg nok foretrukket FTP grunnet stabiliteten her. det er jo ikkje en vanli pc, det er en server som ha eget server operativ system, meine eg. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 å dele mapper over internett er veldig dumt, du ber da om å bli både hacket og om å få virus. men jeg regner med at du bare skal bruke det hjemme? Ja spørs ka du meine me heime? serveren ska jo berre stå på en plass og vere i drift på nette mens eg er sta å reise rundt i Norge/utlande og kan koble meg direkte til serveren og enten streame eller laste end filer og mapper... med hjemme, så mener jeg så klart ikke på reise i utlandet vil anbefalle at du setter opp en FTP-server, så du får litt sikkerhet. evt bruke Hamachi, som er ett program som setter opp en linje hjem(der serveren er) med grei sikkerhet. da kan du gjøre som nevnt over og bare dele mapper. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 (endret) Ikke noe problem dette her, nei.Fyr opp serveren og sett opp delte mapper, så er det bare til å koble til disse delte mappene. Med alle maskinene du måtte ønske. For å få det til utenfor nettverket må du nok forwarde porter o.l. om du ikke kjører egen IP på serveren. Dog ville jeg nok foretrukket FTP grunnet stabiliteten her. det er jo ikkje en vanli pc, det er en server som ha eget server operativ system, meine eg. Selvfølgelig, men selve oppsettet av en nettverksdisk er akkurat likt i Windows Server 2003/2008 som i XP/Vista. Forutsatt at du ikke bruker RedHat eller noe annet liknende OS, men det er uansett ikke noe problem å sette opp nettverksdisker. Endret 2. desember 2009 av Eksentron Lenke til kommentar
jonci88 Skrevet 2. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2009 Ikke noe problem dette her, nei.Fyr opp serveren og sett opp delte mapper, så er det bare til å koble til disse delte mappene. Med alle maskinene du måtte ønske. For å få det til utenfor nettverket må du nok forwarde porter o.l. om du ikke kjører egen IP på serveren. Dog ville jeg nok foretrukket FTP grunnet stabiliteten her. det er jo ikkje en vanli pc, det er en server som ha eget server operativ system, meine eg. Selvfølgelig, men selve oppsettet av en nettverksdisk er akkurat likt i Windows Server 2003/2008 som i XP/Vista. Jaok, men sånn som å dele mappe osv ha eg dårli erfaringer med. Eg ska ha en server som KUN operer med min maskin og MÅ ha passord for kvar gong ein ska logge seg inn på serveren Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Vil anbefale en FTP-server, som Aklla også sier. Om du kjører Windows Server kan jeg anbefale FileZilla Server applikasjonen som du finner her: http://filezilla-project.org/ Lenke til kommentar
jonci88 Skrevet 2. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2009 Vil anbefale en FTP-server, som Aklla også sier. Om du kjører Windows Server kan jeg anbefale FileZilla Server applikasjonen som du finner her: http://filezilla-project.org/ Tusen takk for all hjelp! No er det berre å ta fram julebrusen og sette seg ned og programmere! takk igjen! håpe eg kan få hjelp undervegs om eg står fast:P Lenke til kommentar
aklla Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 (endret) programmere??? hva skal du programmere tenkte du på, ftp server? Endret 2. desember 2009 av aklla Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Ikke vær så pirkete nå, Aklla. Han er jo "ikkje noke pro"... La ham programmere opp FTP-serveren sin. Lenke til kommentar
enden Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 (endret) Tips til neste gang er å holde seg unna bedriftsforumet hvis det ikke er bedriftsrettet verken i oppsett eller bruk Ta en titt under data -> nettverk for eksempel. Og aklla - vær litt snill med de nye da Endret 2. desember 2009 av enden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg