passage Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Hei, skal totalrenovere leiligheten og i den anledning har jeg hatt fagfolk på befaring. De fleste har forskjellige meninger om hva som jeg bør legge på gulvet i leiligheten. Kort om leiligheten: Har kjøpt en 3-roms leilighet (ca 70m2) i en firemannsbolig som er bygget på 50-tallet. Leiligheten er i første etasje med en fin og tørr kjeller under. Usikker på hvor godt isolert leiligheten er, men virker forholdsvis "tett og fin". På gulvene tenkte vi å legge en slags høytrykkslaminat og vi vurderer også varme i gulvet i alle rom (stue, soverom 1, soverom 2, gang og kjøkken) Vet at noen er imot varme i gulv på soverom, men tanken var å tidsstyre varmen der slik at den kun sto på tidlig om morgen og litt på kvelden for litt lunk i gulvet. Spørsmålet blir jo hva vi skal ha av varme under laminaten vår da. Noen mener vi bør ha varmekabler, det er sikrest og best. Andre mener varmematter. Mens andre igjen snakker om varmefolie. Jeg har lest litt (men mest gammelt fra 2007) om at varmefolie ikke er så bra og kan "gå istykker" fort. Jeg tenker jo at dersom vi skal legge varmekabler og støpe i alle rom, så blir jo det jo tungt også da. Og mye støp. Pris er ikke 100% avgjørende her, men den spiller selvsagt inn. Tanken var at vi kunne bruke gulvvarme som oppvarming av leiligheten. Det er også en vedpeis som vi kan bruke til å fyre litt ekstra i på kalde vinterdager. Alle forslag og tips/råd/ideer mottas med takk. Vi har ikke tenkt til å legge noe av dette selv, det vil vi bruke fagfolk til, men siden fagfolk sier en del forskjellig og kommer med forskjellige råd/tips tenkte jeg å spørre hva folk her mener. Jeg har forøvrig søkt og lett og lest litt her på forumet men synes ikke selv at jeg fant nok informasjon om emnet til å klare å ta avgjørelsen. Dersom man trenger mer informasjon er det bare å si ifra, så skal jeg fylle ut med mer info. På forhånd takk! Lenke til kommentar
War Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Hvordan ser gulvet ut nå? Betong? Tre? Skal du støpe så må du kanskje heve alle dører? Har du regnet på strøm-prisen? Jeg måtte ha 300W på et lite bad, hele huset? Snakker vi da 2000W total? Selv da er det vel i minste laget. La oss si det står på 10T pr dag. Det blir ca 8000,- i året. Må du ha 2kw i alle rom som det fort blir? Avhengig av merke/type/varme da snakker vi 20-30-40K i året? Vis oss ditt regnestykke på det. Regner med at laminaten du snakker om er noe du skal legge, og ikke er der nå. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Det blir vel ikke høyere energiforbruk med gulvvarme enn panelovner? Ole Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 (endret) Hvordan ser gulvet ut nå? Betong? Tre? Skal du støpe så må du kanskje heve alle dører? Har du regnet på strøm-prisen? Jeg måtte ha 300W på et lite bad, hele huset? Snakker vi da 2000W total? Selv da er det vel i minste laget. La oss si det står på 10T pr dag. Det blir ca 8000,- i året. Må du ha 2kw i alle rom som det fort blir? Avhengig av merke/type/varme da snakker vi 20-30-40K i året? Vis oss ditt regnestykke på det. Regner med at laminaten du snakker om er noe du skal legge, og ikke er der nå. Veit ikkje korleis du har rekna, men det er vel neppe snakk om å ha gulvvarme på 365 dagar i året. Den største delen av året er det ikkje behov for stort med oppvarming. På vinteren kan dei regulere temperaturen i kvart rom. Soverom er det ikkje noko poeng i å ha oppvarming i. Då blir det bad, kjøkken og stuer. Kabelen styres med termostat og vil ikkje stå på konstant heller. Med tanke på komfort er gulvvarme suverent. Med varme i gulvet er ikkje behovet for så høg temperatur i rommet like stor. Heile rommet blir varma opp likt og styres enkelt med termostat. Endret 2. desember 2009 av Zeph Lenke til kommentar
passage Skrevet 2. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2009 Hei igjen og tusen takk for kjappe svar her. Gulvet er per idag et tregulv, men hva som er under det er jeg litt usikker på, ettersom vi ikke har tatt det bort enda. Men jeg vil anta at det er betonggulv under, for det ser ut som om det er betong-tak i kjelleren. :-) Men jeg er som sagt ikke helt sikker. Det antas at det er noe skjevheter i gulvet, så det må kanskje avrettes, dersom vi ikke fjerner gulvet. Når det gjelder min utregning, så er jeg totalt nybegynner på alt som har med oppussing å gjøre, så jeg har ingen utregninger av noe slag. Men det jeg har blitt fortalt og lest om tilsier at det ikke koster noe mer med gulvvarme enn med panelovner (ihvertfall ikke dersom varme i gulvet legges på riktig/god måte) Men som sagt, jeg er usikker på hvordan dette fungerer. Til info så er stue ca 25m2, gangen ca 5m2, kjøkken ca 6m2. Dersom man skal ha 100w per m2, så tilsvarer vel det 2500w i stua, 500w i gangen, 600w på kjøkken. Badet skal ikke inkluderes nå, ettersom det der er varmekabler per idag. Men hva slags varme skal jeg bruke i gulvet? Det er det store spørsmålet. :-) Jeg har fått pristilbud på ca 55-60.000 kroner for varmefolie, da inkl mva og inkl jobben. Lenke til kommentar
War Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 (endret) Ca 3.60,- pr time det er i drift da. Det er vel samme watt som panelovnene ville ha vært. Før du kan finne den billigste løsningen så må du måle avstanden fra nederste gulv til under døra og se om det er plass til støping. Er det ikke det så utelukker du det meste utenom et tynt teppe du ruller ut under parketten. på kjøkkenet er det vel ikke vits i å ha varme under skapene? Om stuen er sånn at du aldri kommer til å flytte sofaen /skap/tv-benk så kan man jo unngå å legge der også. På soverkom for eks ikke legge under senga/skap som skal stå slik for alltid. Regner med at det er dette du har fått bud på. (Jeg kan ikke gi noen råd her, har kun erfaring med varmekabler støpt i betong på bad, og at man da vil bruke reflektorer for å sende varmen opp) Endret 2. desember 2009 av War Lenke til kommentar
passage Skrevet 2. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2009 Hei War, Takk for kjappe svar. Nei, det trengs nok ikke under skapene på kjøkkenet og sikkert ikke under senga heller. Men spørsmålet er jo om jeg sparer så mye på å ikke legge akkurat under senga, for det er jo deilig å stikke føttene på gulvet om morgenen når det er 20 kalde ute og så er gulvet varmt (og om man skyver senga 40 cm til en av sidene i etterkant av at man la varmegulv, så vil det vel kanskje være kaldt der det ikke er varme?) Når det gjelder oppbygging, så tipper jeg at vi har ca 6-10 cm til rådighet som vi kan bygge. Jeg vet ikke om det er "nok" eller hvor mye som trengs. Dersom vi skal ha varmekabler blir kanske det knapt, men med folie eller varmematter burde det vel holde? (det er deler av leiligheten som det er lagt laminat oppå det tregulvet som er og jeg antar at vi vil ta bort både laminat og tregulvet, som da gir oss denne byggehøyden) Takk for alle svar! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Jeg har lagt Hunton Silencio-EL, det kan du faktisk legge selv, men en elektriker må se over før du legger ullpapp og parkett eller laminat, og må også koble til strømmen. Den består av 8 mm huntonitt-plater belagt med folie, og har spor hvor man enkelt (med en smal tapetrulle, for eks) legger kabelen ned i sporet. Man kjøper kabel i størrelser avhengig av oppvarmet areal, og trenger en termostat med både rom- og gulvføler (den siste for temperaturbegrensning) for hvert rom eller sone. Ganske dyrt i innkjøp, men du kan spare litt på jobben. Dersom jeg skulle satt bort hele jobben, hadde det blitt vanlig varmekabler med påstøp. Lenke til kommentar
corcky Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Den beste varmekabelen for stue, soverom osv er Raychem T2 rød som legges i spor i aluminiumsbelagte reflektorplater. Kabelen er selvregulerende og vil derfor dempe varmen der du legger noe på gulvet. (Tepper, sofaer, osv) Parkett, tarkett, laminat osv er anbefalt en overflatetemperatur på under 27 grader. Denne kabelen er dyrere i innkjøp enn varmefolie og vanlig støpekabel, men til gjengjeld bør det ikke være noe problem å avtale med elektriker at du legger denne selv da det strengt tatt bare er å legge sporbelagte plater over hele gulvet for så å legge kabelen i sporene etterpå. Elektriker kan så ta tilkobling til strøm. Installasjonstid på T2 rød er uansett minst dobbelt så kort som for folie. Når det er sagt valgte jeg selv varmefolie da jeg pusset opp gamle leiligheten for noen år siden. Gikk for folie da jeg fikk denne meget rimelig. (Er elektriker) Har ikke hatt noen problemer med folien og den gir fin og gjevn varme. Fungerer like bra 3 år etterpå. Lenke til kommentar
passage Skrevet 4. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2009 Raychem T2 rød høres jo ut som et godt forslag det da. Spørsmålet blir vel hvor mye dyrere det blir. Det finnes vel også andre slike "kabelplater"? Noen andre plater som også kan anbefales? Har hørt om noe som heter Milliclicks eller noe sånt, fra Nexans? Er det noe bra? Dersom det er noen som har flere forslag/ideer så tar jeg gjerne imot det! :-) tusen takk! Lenke til kommentar
passage Skrevet 21. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2010 Ville bare si ifra at valget falt på varmefolie. (tror det ble El-flex, elektriker som har valgt merke) Skal forsøke å oppdatere når vi har fått innstallert og testet det. Men tror og håper dette blir bra. Lenke til kommentar
corcky Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Helt greit valg det. Samme som jeg har selv. Fungert bra hos meg i 3 år nå og er hovedoppvarmingen min nå i disse vintertider. Lenke til kommentar
albions Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Å ha tidstyring på varmekabler er ikkje noe smart trekk da det tar flere timer før du vill begynne å kjenne lunk i gulvet. Her er det golv/rom føler som gjelder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå