Mojo Pin Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Hei! Sitter med exphil-oppgaven, og lurer på hvordan man korekt skal føre kilder når man tar et direkte sitat fra boken. Skriver oppgave ved UIO, der stilmalen er en tilpasning av Harvard og Chicago 15b. Noen som vet hvordan jeg skal føre et sitat? Takker for hjelp Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 (endret) Hvis sitatet er mer enn tre linjer, så pleier det å bli innrykk og 11 pt. fontstørrelse. Hvis sitatet er kortere, så skrives det bare i teksten med anførselstegn foran og bak. Kilder blir som følger: Petersen hevder "i 2010 vil prisstigningen øke med 10 %" (Petersen 2001: 56). Kilden skal altså skrives i parentes. Forfatters etternavn-mellomrom-årstall boken er gitt ut-kolon-mellomrom-sidetall. Husk at punktum etter setningen da skal komme HELT til slutt, ikke før parentesen. Hvis du bruker fotnotesystem, så blir det [1] (med fotnotesystemet i tekstprogrammet du bruker) og det samme i fotnote-teksten. Evt. kan du der skrive ut navnet på boken første gang du refererer. Det gjør du ikke i parentes-kilder. Håper det hjalp. Endret 2. desember 2009 av Tabris Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 2. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2009 Tusen takk for hjelpen Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 3. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2009 Prøver meg på å spørre om en ting til jeg Når jeg henviser til f.eks. noe platon mener har vi fått beskjed om å skrive det slik. Her er kilden pensumboken, ikke originalmateriale. abcdefg (Platon 2009: 14-17) Sett at jeg skriver en setning som: Platon hevder blablabla, bør det skrives slik: "Platon hevnder (2009: 14) blablabla", slik: "Platon hevnder (Platon 2009: 14) blablabla", slik: "Platon hevder blablabla (2009: 14), eller slik: "Platon hevder blablabla (Platon 2009:14) ? Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Det siste alternativet. Kilden i parentes skal komme direkte etter utsagnet, enten det dreier seg om et direkte sitat eler bare noe du henter fra Platon. Platon hevder de fleste mennesker lever i en hule og ikke ute i det virkelige lyset (Platon 2009: 56). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå