Gå til innhold

BSD/UnixFreeBSD som erstatning for (Open)Solaris og Linux

Anbefalte innlegg

Etter FreeBSD 8 kom ut, går jeg med tanker om å smelte sammen 2 servere til én.

Den første kjører Linux, og er i hovedsak en avansert router, med webserver og mailserver i tillegg. Den andre kjører OpenSolaris, er filserver (ZFS, selvfølgelig) og deler filer med NFS, Samba. Den kjører også en subversion-server.

FreeBSD kan jo på papiret gjøre alt dette, men jeg er litt usikker på hvilke muligheter jeg har.

Det første jeg lurer på er om det er mulig å kjøre f.eks pfSense i et "jail"? Det ville jo gjort router-delen av det hele veldig enkelt. Og er ZFS-støtten nå på høyde med den i Solaris? Kjører en forholdsvis gammel versjon av OpenSolaris, så om den matcher det som fantes i ZFS versjon 6, er jeg fornøyd. (Vet at FreeBSD 8 har versjon 13, men tenker først og fremst på stabilitet og ytelse).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

pf er "innebygd" i FreeBSD, se firewall kapitlet i håndboka. Kanskje det er bedre enn å kjøre pfSense? Eller du kan kjøre ipfw eller IPFITER, hvis du heller vil det.

Det er nok ikke mulig å kjøre pf inni et jail - pf må kjøres på selve ruteren (dvs. utenfor eventuelle jails), fordi den må ha tilgang til alle aktuelle interfaces, den må rute og den må nat'e. Det får ikke pf "lov" til i et jail.

Endret av tingo
Lenke til kommentar

PF i FreeBSD går fint, det. Eneste forskjellen i forhold til OpenBSD er at ALTQ-støtte ikke finnes i default kjerne, det må kompileres inn. Altså en rekompilering av kjernen, med ALTQ-støtte. Hva ZFS angår, jeg kommer i hvert fall ikke til å bytte til FreeBSD på min filserver, der vil jeg fortsatt tviholde på Solaris 10.

Lenke til kommentar

Filserveren har lav belastning (hjemmeserver), og poenget er egentlig bare å redusere to bokser til én. Er avhengig av router/firewall-funksjonalitet, og der stiller vel ikke Solaris opp med så mye.

Landet igrunn på FreeBSD som det OSet som kan gjøre alt jeg trenger (Dvs, oppføre seg som NAT router/firewall, samt å "ta over" zpoolen fra Solarisboksen). Om det er best eller ikke er ikke så viktig, bare det er "godt nok".

Kikket litt på pfw, men det så litt halvveis ut i forhold til GUIene jeg har sett i pfSense og m0n0wall. Får kikke litt mer, kanskje jeg bare bruker configfila (gjør igrunn det på linux idag).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Vel, dagens hovedkort kommer ofte med innebygd skjermkort som stjeler minne. På min zfs filserver ser det slik ut:

tingo@kg-f2$ dmesg | egrep memory\|ZFS
real memory  = 4294967296 (4096 MB)
avail memory = 3973873664 (3789 MB)
ZFS NOTICE: Prefetch is disabled by default if less than 4GB of RAM is present;
ZFS filesystem version 3
ZFS storage pool version 14

Jeg vet ikke hvor mye ekstra ytelse man får fra zfs prefetch, og om det ellers "gjør noe" at man ikke har 4 GB.

Lenke til kommentar

real memory  = 4294967296 (4096 MB)
avail memory = 4112019456 (3921 MB)

Har fått bort kræsjene med noen tuningparametre, men sliter voldsomt med ytelsen under Samba.

Samme problem som fyren i denne tråden. Har prøvd å stille på det meste, både i Samba og via sysctl, uten at det har gjort noen forskjell.

Har nok ytelse å ta av på diskene "lokalt", så det er ikke de som begrenser meg.

Lenke til kommentar

i Samba:

socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192

(og varianter av denne)

Gjorde ingen forskjell, dog.

Ga opp hele greia, satt opp et raid på linux isteden. Software-raid5 i linux virker dog rimelig tregt, så prøver raid10. Nå får jeg ihvertfall hastigheter jeg trives med (Samba: maxer ut gigabit nettverk på lesing, 75MB+/sec skriving).

Har dog, på maskinen med OpenSolaris som nevnt i første post, greid høyere hastighet enn dette - så jeg er litt skuffet over at FreeBSD og Linux ikke henger med. (FreeBSD ytelsesmessig, Linux featuremessig).

(Maskinene har samme hardware, unntatt diskene - men diskene i den nyeste maskinen er raskere)

Har kanskje blitt litt godt vant, frustrerende når man ikke får til det man vil. :)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Ga opp hele greia, satt opp et raid på linux isteden. Software-raid5 i linux virker dog rimelig tregt, så prøver raid10. Nå får jeg ihvertfall hastigheter jeg trives med (Samba: maxer ut gigabit nettverk på lesing, 75MB+/sec skriving).

litt offtopic, men får meget bra hastigheter på linux software raid5, størrelsesorden 300MB/s les/skriv over 4 spindler. så du har muligens noen driverissues, evt helt feil alignment.

Lenke til kommentar

Hva slags disker har du?

Jeg har prøvd masse tweaking med forskjellige alignments, og får ikke mer enn ~150MB/sec lesehastighet ut av diskene. Da i raid10. I raid5 får jeg en peak på ~80MB/sec, en "low" på <10MB/sec, og et snitt på under 25MB/sec (sekvensiell overføring). Fant også ut under min testing med ZFS at dette var et problem der også - hastigheten begynte høyt greit, men sank fort.

Ser ekstreme mengder med IOwait i raid5.

Har WD Caviar Green 1,5TB. Ser ikke samme problem med andre disker på samme hovedkort og dermed samme kontroller. testet med 5x gamle 500GB WD-disker, og hadde over 200MB/sec.

Er mildt sagt skuffet over 1,5TB-diskene. Litt googling har bekreftet at jeg ikke er alene om problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...