Gå til innhold

Jeg er overrasket over hvor ustabilt Linux er


Anbefalte innlegg

Heldigvis hadde hun enda cd'en og det tok meg 3 minutter og installere. Men måtte faktisk restarte for å få det til å funke.

Mao. det var enkelt å installere. Helt likegyldig om driverene til akkurat den hardwaren du har kjøpt ikke er forhåndsinstallert i OSet. Jeg har heller aldri påstått at alle verdenes mulige drivere er installert selv om menigheten fokuserer hardt på det i sine svar til meg.

 

Restart har jeg aldri sett på som noe problem selv om det hadde vært fint å slippe det. Hvor ofte installerer man egentlig en driver? Skal man installere flere enheter i samme slengen er det som regel bare å installere alle på en gang og så restarte.

 

Om folk kaster medfølgende installasjonscder er dems problem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
artig lesning denne tråden, hehe.

....

Mine spørsmål til deg:

1. Går det i det hele tatt ann å spille på Gentoo (jeg vet ikke derfor spør jeg)?

2. Funket ikke SP2? Eller installerte du den før SP1?

3. Er det M$ feil at Synaptics ikke klarer å lage en skikkelig driver?

4. Er kommanoder som 'eselect opengl set nvidia' intuitivt for sluttbrukere?

5. Hvor ofte må jeg gå i shell-modus på Windows tror du for å konfigurere Win?

6. Finnes det Linux-distroer som automatisk oppdaterer driverene på maskinen?

7. Søker du etter drivere DAGLIG?

Lenke til kommentar
Heldigvis hadde hun enda cd'en og det tok meg 3 minutter og installere. Men måtte faktisk restarte for å få det til å funke.

Mao. det var enkelt å installere. Helt likegyldig om driverene til akkurat den hardwaren du har kjøpt ikke er forhåndsinstallert i OSet. Jeg har heller aldri påstått at alle verdenes mulige drivere er installert selv om menigheten fokuserer hardt på det i sine svar til meg.

 

Restart har jeg aldri sett på som noe problem selv om det hadde vært fint å slippe det. Hvor ofte installerer man egentlig en driver? Skal man installere flere enheter i samme slengen er det som regel bare å installere alle på en gang og så restarte.

 

Om folk kaster medfølgende installasjonscder er dems problem.

Et problem i dag er jo at pcer ikke kommer med disse cdene lenger.

 

Ikke glem at vis det var det samme for linux ville folk begynt å rope litt høyt "Linux suger, er jo ikke støtte for nettverk engang!".

Endret av xaco
Lenke til kommentar
artig lesning denne tråden, hehe.

....

Mine spørsmål til deg:

1. Går det i det hele tatt ann å spille på Gentoo (jeg vet ikke derfor spør jeg)?

2. Funket ikke SP2? Eller installerte du den før SP1?

3. Er det M$ feil at Synaptics ikke klarer å lage en skikkelig driver?

4. Er kommanoder som 'eselect opengl set nvidia' intuitivt for sluttbrukere?

5. Hvor ofte må jeg gå i shell-modus på Windows tror du for å konfigurere Win?

6. Finnes det Linux-distroer som automatisk oppdaterer driverene på maskinen?

7. Søker du etter drivere DAGLIG?

 

1. Ja.

4. Ikke nødvendigvis, men så snakker vi da også om Gentoo, distroen som er laget for folk som elsker å fitle med ting.

5. Herregud, hvor mange ganger jeg har ønsket en slik mulighet i Windows. Er dermed ikke sagt at man _må_ gjøre dette i Linux heller.

6. Ja, omtrent samtlige.

7. Nei, distroen gjør det for deg.

Lenke til kommentar
artig lesning denne tråden, hehe.

....

Mine spørsmål til deg:

1. Går det i det hele tatt ann å spille på Gentoo (jeg vet ikke derfor spør jeg)?

2. Funket ikke SP2? Eller installerte du den før SP1?

3. Er det M$ feil at Synaptics ikke klarer å lage en skikkelig driver?

4. Er kommanoder som 'eselect opengl set nvidia' intuitivt for sluttbrukere?

5. Hvor ofte må jeg gå i shell-modus på Windows tror du for å konfigurere Win?

6. Finnes det Linux-distroer som automatisk oppdaterer driverene på maskinen?

7. Søker du etter drivere DAGLIG?

 

1. ja, skulle ikk det gå?

2. SP2 funka jo, men kunne ikke installere med SP2. måtte ha installasjonsplate med SP1. dessuten måtte jeg ha en DOS-diskett slik at jeg kunne inn å deaktivere noe shitz i BIOS først. latterlig.

3. jeg har aldri snakket om hvem sin feil det er. bare at alt virker fint i Gentoo, og at det ikke gjør det i Windows. det er min erfaring.

4. ja.

5. det vet jeg ingenting om. personlig brukte jeg msconfig og noen andre greier som var gjemt bort for å optimalisere. slitsomt å må lete etter skjulte grafiske grensesnitt, når man bare kan gjøre all konfigurering i vim eller BASH.

6. alle kan gjøre det uten problem.

7. hvor? dersom du mener Windows: nei. jeg orker ikke. jeg sjekker kanskje en gang i måneden ellnz. foretrekker å få det gjort litt mer automatisk da. dersom du mener Gentoo: nei. når jeg gjør emerge -DN world, så finner den eventuelle oppdateringer selv.

Endret av aarolilja
Lenke til kommentar

aarolilja:

1. Flott

2. Hvorfor valgte du en versjon der SP2 ikke var en del av installasjonen da? Du satt tydeligvis på en gammel versjon av XP som iom at SP1 ikke var installert stammer fra rundt 2001. Da blir det håpløst å kjøre sammenligninger. SP2 blir installert som default med XP nå. Ang. ditt bios-problem har jeg aldri opplevd noe slik og akkurat det problemet vil jeg tørre å påstå ikke er noe vanlig problem ved installasjon av XP.

3. Regner jo med at du har et synspunkt på det siden du drar det fram som et irritabelt moment ved XP installasjonen.

4. Nei det er det ikke. Selv liker jeg godt å jobbe i et shell-miljø, men å kalle det intuitivt vitner om dårlig forståelse for brukergrensesnitt. Ikke alle databrukere er teknisk interessert som meg og deg.

5. Svaret er aldri. Slitsom å lete etter skjulte kommandolinjer når man kan gjøre konfigureringer i grafiske grensesnit som f.eks msconfig.

6. Ok, men er det en del av kjernefunksjonene til Linux eller er det et 3. parts program ala open office? Finnes forøvrig slikt til Win også, men som 3. parts program.

7. Jeg spør siden du drar det fram.

Endret av Azidops
Lenke til kommentar
Et problem i dag er jo at pcer ikke kommer med disse cdene lenger.

I så fall er det pc-leverandøren sin feil. Jeg krever alltid å få det med og får det.

 

Ikke glem at vis det var det samme for linux ville folk begynt å rope litt høyt "Linux suger, er jo ikke støtte for nettverk engang!".

Det har du helt rett i Xaco, men i denne tråden er det Linux-menigheten som gjør den feilen.

Lenke til kommentar

2. hva snakker du om? SP2-plata virka ikke. heller ikke den vanlige. måtte bruke SP-1 plata.

3. det ér et irritabelt moment. og det er fortsatt irriterende at jeg må ha mus for å spille.

4. det er meget intuitivt om man har lest handboka. da blir det fort åpenbart hvorfor dette er overlegent måten f.eks Windows gjør det på. dersom du foretrekker måten Windows gjør det på, så for all del. kjør på.

5. msconfig og lignende må man lete etter da... den er ikke akkurat lett å finne. i mitt (grafiske) system er det derimot bare en konfigurasjonsfil i xml, som er meget intuitiv og enkel å bruke.

6. Linux er ikke et operativsystem. Gentoo er det. og en del av operativsystemet gjrø dette. dersom Linux skulle alt hadde det vært en uhyre dårlig kjerne, tør jeg påstå.

7. og jeg svarer. hvorfor er du så butt hurt da? jeg delte bare min erfaring på min nye laptop, jeg. er ikke interessert i din flame crusade, egentlig. bruk Windows. ingen bryr seg. Linux og de fleste operativsystemer som baserer seg på Linux ble i utgangspunktet skrevet for studenter, programmerere og folk som er over snittet interessert i data som ikke har råd til UNIX. kort fortalt, geeks. om du ikke er det, /care. bruk Windows. bryr meg ingenting.

Lenke til kommentar

Makan til surt svar da, Arrolilja. Har du problemer med å skille sak og person når du diskuterer? Jeg er ikke synsk og kan ikke vite hva du har prøvd når du ikke skriver det.

 

På tide å logge av forumet, kanskje slette kontoen og vurdere være litt blant mennesker, Arrolilja :)

 

det er meget intuitivt om man har lest handboka.

Hoho, dagens :!:

 

msconfig og lignende må man lete etter da... den er ikke akkurat lett å finne. i mitt (grafiske) system er det derimot bare en konfigurasjonsfil i xml, som er meget intuitiv og enkel å bruke.

Og det må man ikke for å finne rett kommandolinje?

Spørsmålet var ikke hva som var best å bruke når man forstår seg på både kommandolinje og GUI. Som mange andre Linux-bruker (som regel folk med over gjennomnsittet IT-forståelse) så glemmer man at andre brukere (mor, far, besteforelde etc) ikke har samme forutsetning til å manøvrere seg igjennom IT-jungelen og det som er lett for oss virker helt gresk for dem. Derfor: kommandolinje (og XML-fil. Hallo) er ikke spesielt intuitivt.

Lenke til kommentar

Azidops: Jeg tror ikke du skal legge Gentoo som grunnlag til vurdering om Linux er enkelt eller ikke. Ubuntu og Mint popper opp med forslag om å installere properitære Nvidia-drivere i systray, eksempelvis.

 

Det fine, og forvirrende for nye, er at at Linux bare er et grunnlag for en distribusjon/OS. Det er opp til deg om du vil sette opp et system mer fra bunn av eller ha noe som har til hensikt å fungere out-of-box (så langt det lar seg gjøre).

 

 

Jeg liker forøvrig ikke holdningen "Linux er for geeks, hvis du ikke liker det: Piss off!". Sannheten er at en del av distroene har til hensikt å være mer brukervennlig for alminnelige brukere. Test ett å ta en egen vurdering, jeg tror ikke man kommer noe vei med pissekonkurranse på et forum.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
Azidops: Jeg tror ikke du skal legge Gentoo som grunnlag til vurdering om Linux er enkelt eller ikke. Ubuntu og Mint popper opp med forslag om å installere properitære Nvidia-drivere i systray, eksempelvis.

Det har du rett i, det ville vært en urettferdig sammenligning. Jeg har forøvrig Mint liggende klar på disk og venter bare på et passende tidspunkt å prøve det ut.

 

Det jeg henger meg opp i er når man kommer med kritikk av Linux så får man til svar at det er bare til å gjøre det og det. I realiteten så er det relativt avanserte handlinger det er snakk om og er man avhengig av å kunne navigere i en CLI er det for vanskelig for 90% av brukerene. Folk flest driter i innstillinger, de vil bare surfe på nett og sjekke nettbanken sin.

Lenke til kommentar
Azidops: Jeg tror ikke du skal legge Gentoo som grunnlag til vurdering om Linux er enkelt eller ikke. Ubuntu og Mint popper opp med forslag om å installere properitære Nvidia-drivere i systray, eksempelvis.

Det har du rett i, det ville vært en urettferdig sammenligning. Jeg har forøvrig Mint liggende klar på disk og venter bare på et passende tidspunkt å prøve det ut.

 

Det jeg henger meg opp i er når man kommer med kritikk av Linux så får man til svar at det er bare til å gjøre det og det. I realiteten så er det relativt avanserte handlinger det er snakk om og er man avhengig av å kunne navigere i en CLI er det for vanskelig for 90% av brukerene. Folk flest driter i innstillinger, de vil bare surfe på nett og sjekke nettbanken sin.

I mint og i en viss del ubuntu trenger du ikke bruke terminalen. 97% av innstillingene mannen i gaten har bruk for kan gjøres i GUI.(Dette er med 3% feilmargin.) Surfe på nettet er ikke noe vanskligere enn på windows. Nettbank er heller ikke vanskelig. Installere Java. Dette må du på windows også.

 

For mannen i gata kan man fint klare seg med Linux Mint eller *buntu.

Endret av xaco
Lenke til kommentar
Makan til surt svar da, Arrolilja. Har du problemer med å skille sak og person når du diskuterer? Jeg er ikke synsk og kan ikke vite hva du har prøvd når du ikke skriver det.

 

På tide å logge av forumet, kanskje slette kontoen og vurdere være litt blant mennesker, Arrolilja :)

 

det er meget intuitivt om man har lest handboka.

Hoho, dagens :!:

 

msconfig og lignende må man lete etter da... den er ikke akkurat lett å finne. i mitt (grafiske) system er det derimot bare en konfigurasjonsfil i xml, som er meget intuitiv og enkel å bruke.

Og det må man ikke for å finne rett kommandolinje?

Spørsmålet var ikke hva som var best å bruke når man forstår seg på både kommandolinje og GUI. Som mange andre Linux-bruker (som regel folk med over gjennomnsittet IT-forståelse) så glemmer man at andre brukere (mor, far, besteforelde etc) ikke har samme forutsetning til å manøvrere seg igjennom IT-jungelen og det som er lett for oss virker helt gresk for dem. Derfor: kommandolinje (og XML-fil. Hallo) er ikke spesielt intuitivt.

 

artig at du skiller så på person og sak da... sånn når du ikke er opptatt av å angripe meg og sånn.

 

nei. har man lest handboka til Gentoo så kan man Gentoo sånn høvelig greit. alt annet man måtte fundere på finner man ved å gjøre man [kommando]. kan man ingen kommandoer i utgangspunktet logger man på irc og spør om hjelp, eventuelt leser man en grunnleggende introduksjonsbok.

 

hvilket spørsmål? hva snakker du om? jeg posta bare mine erfaringer. har da ingen interesse av din flame crusade, som jeg jo har nevnt tidligere. kommandolinja er superintuitiv. det er xml-fila mi óg. de har til og med lagt inn en masse kommentarer slik at retards som deg skal skjønne det.

 

slutt å bruk Linux-baserte operativsystem. ha deg vekk, ditt spøkels.

Endret av aarolilja
Lenke til kommentar
Det jeg henger meg opp i er når man kommer med kritikk av Linux så får man til svar at det er bare til å gjøre det og det. I realiteten så er det relativt avanserte handlinger det er snakk om og er man avhengig av å kunne navigere i en CLI er det for vanskelig for 90% av brukerene. Folk flest driter i innstillinger, de vil bare surfe på nett og sjekke nettbanken sin.

 

Å endre innstillinger er for svært mange for komplisert også i Windows. Og ofte langt fra enkelt å finne. Ellers er mange av de handlinger vi snakker om å kjøre i terminal faktisk enkle, såpass enkle at det er lettere å forklare med åpne terminal, skriv følgende, trykk enter, enn å hjelpe gjennom ørten skjermbilder i et GUI.

 

CLI er i mange tilfeller langt mer brukervennlig enn den generasjonen som er vokst opp med bare GUI er klar over. Og ikke minst langt raskere.

 

Og for de som vil sjekke nettbanken, surfe på nett, skrive noen dokumenter, bruke MSN, høre på musikk etc vil jeg påstå at en ferdig oppsatt maskin med Ubuntu, Mint, OpenSuse eller Mandriva vil like enkel i bruk som Windows, og kreve mindre vedlikehold. Ingen oppdateringer å tenke på, alt går automatisk (også brukerprogrammene).

 

Og i ingen av disse vil en normal bruker trenge å åpne terminalen i det hele tatt. At de fleste tips på nettet bruker terminal, skyldes at det er så fordømrade mye raskere å forklare hvordan man gjør ting på denne måten. Så de fleste av oss som har brukt Linux i noen år, og er litt mer interessert, bruker mer og mer terminal til alt.

Lenke til kommentar

1. Spillle spill på gentoo? JA! :p Du sitter der med en super optimalisert Wine og Python, og du kommer antageligvis til å kompilere alt av spill da(MEN TENK PÅ FARTEN!!1!), men pga ebuild blir det veldig enkelt. Gentoo vil jeg anta blir det råeste spille systemet, vis du kan skaffe grafikk drivere du må kompilere(altså ati, radeon og radeonhd).

4. Nei, men det er Nvidea sin skyld... delvis....

5. I Windows må du kunne hex og regedit for å kunne gjøre noe, det er VELDIG mange gganger hvor jeg har fyrt opp regedit for å få ting gjordt

6. Feil OS, driverne er ofte gjordt på en annen måte. Godt mulig noen har en auto oppsett på git og svn til å stå og legge inn i bakgrunnen. Men å oppdatere kjerne vil gi full driver updatering. Mange distroer oppdaterer kjerner, derfor så er svaret mitt til syvende og sist ja.

Lenke til kommentar
CLI er i mange tilfeller langt mer brukervennlig enn den generasjonen som er vokst opp med bare GUI er klar over. Og ikke minst langt raskere.

Det er jeg helt enig i. Spørsmålet er bare om min far ser det på samme måten.

 

Uansett, snakker vi om å endre systeminstillinger som regit osv. så er man uansett en avansert bruker.

 

Når man snakker om brukervennlighet så er det i mitt hodet egentlig snakk om hvor raskt og hvor få tastetrykk man kan få gjort ting på.

 

Jeg har en hjemmekino som er koblet opp med Canal Digital dekoder, en tv og høytalere. Oppsettet mitt er for avansert for den jevne bruker da de er vandt til å slå på tven så kommer lyd og bilde. Hos meg må man slå på recieveren, så slå på TVen og så bruker fjernkontrollen til CD for å skifte kanal. Kjæresten min, som har bachelorgrad, spør meg om jeg kan slå på TVen for henne fordi det er for mange trinn å gå igjennom i forhold til det hun er vandt med. Ergo dårlig brukervennlighet. Hun forstår ikke helt hvordan det henger sammen siden hun ikke gidder å sette seg inn i hva de forskjellige komponentene gjør.

 

Slik er det med PCer og. Det må være simple stupid ellers gir mange opp. Derfor mener jeg kommandolinje virker for fremmed for de fleste.

 

Jeg har fått noen gode svar og tips om bl.a Mint, mens Gentoo, slik Aarolilja beskriver det, ikke virker spesielt brukervennlig for den gemene hop selv om det sikkert er effektivt for dem som er villig til å sette seg inn i det.

Lenke til kommentar
1. Spillle spill på gentoo? JA! :p Du sitter der med en super optimalisert Wine og Python, og du kommer antageligvis til å kompilere alt av spill da(MEN TENK PÅ FARTEN!!1!), men pga ebuild blir det veldig enkelt. Gentoo vil jeg anta blir det råeste spille systemet, vis du kan skaffe grafikk drivere du må kompilere(altså ati, radeon og radeonhd).

4. Nei, men det er Nvidea sin skyld... delvis....

5. I Windows må du kunne hex og regedit for å kunne gjøre noe, det er VELDIG mange gganger hvor jeg har fyrt opp regedit for å få ting gjordt

6. Feil OS, driverne er ofte gjordt på en annen måte. Godt mulig noen har en auto oppsett på git og svn til å stå og legge inn i bakgrunnen. Men å oppdatere kjerne vil gi full driver updatering. Mange distroer oppdaterer kjerner, derfor så er svaret mitt til syvende og sist ja.

 

Hastigheten man får av å kompilere med (-O1321245 -fhaxxx0r-speedzz) på moderne maskiner hjelper omtrent 0. Kanskje et par prosent hvis man er heldig. I hvertfall hvis man sitter på x86_64. I forhold til distroer som *enda* kompilerer for i386, så har man kanskje en del å hente på enkelte programmer.

 

Regedit er mye verre en config-filer. :p Blir jo omtrent ikke mer kryptisk enn det.

Lenke til kommentar
CLI er i mange tilfeller langt mer brukervennlig enn den generasjonen som er vokst opp med bare GUI er klar over. Og ikke minst langt raskere.

Det er jeg helt enig i. Spørsmålet er bare om min far ser det på samme måten.

 

Uansett, snakker vi om å endre systeminstillinger som regit osv. så er man uansett en avansert bruker.

 

Når man snakker om brukervennlighet så er det i mitt hodet egentlig snakk om hvor raskt og hvor få tastetrykk man kan få gjort ting på.

 

Og mange ganger er det langt færre med CLI. Og det er mangt mer enn systeminnstillinger som raskt kan gjøres i CLI.

 

Jeg har en hjemmekino som er koblet opp med Canal Digital dekoder, en tv og høytalere. ........

 

Nå er dette OT, men akkurat dette gjør jeg med å trykke en knapp på fjernkontrollen.

 

Slik er det med PCer og. Det må være simple stupid ellers gir mange opp. Derfor mener jeg kommandolinje virker for fremmed for de fleste.

 

Som nevnt av andre, du trenger ikke å bruke CLI en eneste gang i en moderne Linux distro, ikke engang ved installasjon. At de fleste etterhvert faktisk begynner å bruke terminal til mange oppgaver, skyldes nok at det er lettere å lære enn mange tror, samt at det finnes mange tips tilgjengelig. I tillegg er det å legge inn et ekstra program vanligvis noen få tastetrykk. Vil ikke tenke på hvor mange det kan være for å legge inn et program i Windows en del ganger.

Lenke til kommentar
Som nevnt av andre, du trenger ikke å bruke CLI en eneste gang i en moderne Linux distro, ikke engang ved installasjon. At de fleste etterhvert faktisk begynner å bruke terminal til mange oppgaver, skyldes nok at det er lettere å lære enn mange tror, samt at det finnes mange tips tilgjengelig. I tillegg er det å legge inn et ekstra program vanligvis noen få tastetrykk. Vil ikke tenke på hvor mange det kan være for å legge inn et program i Windows en del ganger.

Samt at CLI-API er mye mer statiske enn grafiske GUI. Dersom du spør meg «Hvordan kan jeg legge til en ny bruker i Windows?» må jeg svare med spørsmålene «Hvilken versjon av Windows har du, hvilken utgave av den versjonen har du og hvilket språk har du?» fordi det grafiske endrer seg hele tiden.

 

Dersom spørsmålet er «Hvordan kan jeg legge til en ny bruker i Ubuntu?» er svaret «sudo adduser brukernavn» uavhengig av om det er Ubuntu fra 2005 eller 2009 og fungerer i både Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu, Mint og Debian. CLI-tutorials har med andre ord mye høyere verdi i både lengden og bredden enn de som er basert på grafisk interaksjon.

Lenke til kommentar
Samt at CLI-API er mye mer statiske enn grafiske GUI. Dersom du spør meg «Hvordan kan jeg legge til en ny bruker i Windows?» må jeg svare med spørsmålene «Hvilken versjon av Windows har du, hvilken utgave av den versjonen har du og hvilket språk har du?» fordi det grafiske endrer seg hele tiden.

 

Dersom spørsmålet er «Hvordan kan jeg legge til en ny bruker i Ubuntu?» er svaret «sudo adduser brukernavn» uavhengig av om det er Ubuntu fra 2005 eller 2009 og fungerer i både Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu, Mint og Debian. CLI-tutorials har med andre ord mye høyere verdi i både lengden og bredden enn de som er basert på grafisk interaksjon.

FYI. Dersom du tror at GUI er alt du har i Windows så tar du feil. For å opprette en bruker, enten lokalt eller på domene, så bruker du "net user <parametere>". Slik har det vært i maaaange år. Endret av kaffenils
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...