xtineze Skrevet 7. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2009 (endret) Som skrevet tildigere så fant jeg jo ut hva problemet var, og det var filteret. Det slipper inn for lite lys(ND4) og derfor slet jeg med fokusen, uskarpe bilder og fokus på villspor. Jeg har kastet filteret, pga. at det var av dårlig kvalitet, type ebay til 50kr. Selvsakt etterbehandler jeg bildene jeg tar. Men jeg ble bedt om å legge ut bilder, og valgte å legge ut råmaterialer. Jeg bruker daglig Photoshop CS og Lightroom. Om det ikke er nok, så vet ikke jeg. Uansett skal jeg kjøpe et nytt objektiv, så takk til dere som har kommet med tips Endret 7. desember 2009 av xtineze Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Et ND4-filter er ikke et polariseringsfilter. Et ND4-filter er et mørkt filter som bare slipper igjennom 1/4 av lyset, og er totalt poengløst med mindre du ønsker å få fire ganger så lange lukkertider. ..Og ja - autofokusen vil slite med et så mørkt filter. Du hadde nok fått tips om å ta av filteret hvis du hadde fortalt hva for en type det var. Et tips er som sagt en fotobok, for å lære litt mer om faget - hva filtre er til, hva de kan brukes til og annet. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 ..Men ellers var da bildene av pusekatten nydelige og skarpe - tror du kommer til å ha mye moro med kameraet, og håper du poster mange fine bilder her på akam.. Lenke til kommentar
xtineze Skrevet 7. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2009 Jo takk for det.. Et nytt lys gikk opp etter at jeg tok av filteret.. For det kunne jeg godt bruke på lyse dager.. Jadda Men har mye å lære ser jeg.. Har vært fastlåst i kompakt i alt for mange år.. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Et sånt ND-filter er glimrende til å ta bilder av fossefall, rennende vann og sånt - når du ønsker lenger lukkertid på bitteliten blender, uten at det blir altfor lyst. Lenke til kommentar
xtineze Skrevet 7. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2009 Ja, det er godt mulig altså. Det har gitt meg ganske mye frustrasjon, så det er like greit at det ligger i søpla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå