oftebro Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 (endret) Jeg har noen spørsmål om arveoppgjør etter min far. Jeg er særkullsbarn. Min stemor skal sitte i uskifte med sine felles barn og hun vil skifte med meg. Jeg har forstått det slik at jeg har krav på 1/8 del av felleseie og 1/4 del av særeie. Her er det jeg lurer på. 1. Slipper min stemor og sende arvemelding for seg selv? 2. Som særkullsbarn må jeg fylle ut gaveskjema istedet for vanlig arvemeding. Gjelder 6 månedersfristen her også? 3. Skal bil verdsettes etter sjablongreglene eller kan en bruke andre verdiansettelser? 4. Er det mest riktig å bruke takstmann eller megler for verdiansettelse av bolig? (Arveloven sier at vi skal fram til antatt salgsverdi). 5. Hvordan skal verdi av innskuddsleilighet med fellesgjeld føres i boregnskap? Dette skjønner jeg ikke. F.eks innskudd på 1 mill og fellesgjeld på 1 mill. Hvis jeg setter 1 mill på formue minus 1 mill i fellesgjeld blir resultatet 0. Altså ingenting å beregne arv av 6. Hytta er særeie og har tinglyst full bruksrett av mine besteforeldre. Må jeg trekke fra bruksretten fra hytteverdien? 7. Har jeg rett til å få tinglyst 1/4 del av hytta (særeie) på meg istedetfor å bli betalt ut? Håper noen her kan hjelpe meg med spørsmålene. Endret 1. desember 2009 av oftebro Lenke til kommentar
hunus Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 (endret) 1. Ja, hun har ikke skiftet boet. 2. Det er gaveskjemaet som skal brukes. Usikker på fristen, ser ut som det er en måned fra du får arven. 3. 4. Tror arveavgiftsmyndigheten ønsker en takst. 5. På samme måte som en annen bolig. Få en takst. Beløpet i taksten legges til grunn. Taksten tar hensyn til fellesgjeld. Du skal uansett ikke trekke fra fellesgjeld i arveavgiftsberegningen. 6. Det vil være lurt å trekke fra bruksretten. Verdien bli lavere, og dermed også arveavgiften. 7. Uansett vil sameieloven ha regler om oppløsning av sameiet (hytta), og forkjøpsrett, slik at du da kan miste andelen din igjen senere. Endret 2. desember 2009 av hunus Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 4. Takst eller megler er i utgangspunktet ikke nødvendig, det finnes et eget skjema for verdsetting av dette. Om Skatteetaten er sterkt uenig i verdien du legger til grunn, kan de helt sikkert forlange en takst i etterkant. 5. Gjeld man overtar i forbindelse med et gavesalg kommer til fradrag i verdien av gaven, på post 3.1 i gaveskjemaet. Men om innskudd er 1 million, fellesgjeld 1 million, så er vel den samlede verdien av boligen på ca. 2 millioner, skulle jeg tro, slik at nettoverdien av gaven blir på 1 million. Men er usikker på hvordan dette blir når det gjelder fellesgjeld og ikke vanlig gjeld. 6. Bør føres opp som fradrag (på post 3.4.2-3.4.6). Det finnes egne regler for å regne ut den samlede verdien av denne, ut fra anslått årlig verdi og hvor lenge den/de som har bruksretten forventes å leve. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå