Gå til innhold

Overføre brukere fra database til en ny forumprogramvare?

Anbefalte innlegg

Jeg er litt deppa nå.

For få måneder siden bestemte jeg meg for å bruke BBPress som forumprogramvare på den ene siden min. Det resulterte i enorm suksess med mange medlemmer og høy bruk. Jeg har brukt ganske mye tid på designe og kode forumet, etter de begrensede php og css-kunnskapene jeg har.

Nå derimot tyder mye på at BBPress snart har mistet alle støttespillere, og det er tvilsomt at forumet i det hele tatt vil oppdateres noe mer. Det ser ut som det dør ut rett og slett.

Dette synes jeg er trist, for en eller annen gang i framtiden må jeg jo modernisere forumet med nye muligheter og slikt, og hvis BBPress dør ut betyr det at jeg må skifte forumprogramvare.

Er det da mulig å overføre brukere og diskusjoner fra det ene til det andre?

BBPress har jo fått sin helt egen database, og det er vel slik at brukerne i forumet registreres rett på databasen? Går det isåfall an å installere noe helt annet på samme basen, og beholde brukerne på noe vis?

Dette er verstefalls scenarioet, men flere ting tyder på at jeg kanskje må forberede meg på dette. Jeg har ikke lyst til å miste alt jeg og mine brukere har opparbeidet oss.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det fins ofte script som konverterer både brukere, tråder og poster fra ett system til et annet.

Nå er vel BBpress et veldig enkelt system med tanke på hierarki.

Google "bbpress to xxx converter" når du finner ut hva du vil over på.

Og nei, du kan ikke benytte databasen fra bbpress "as-is" i et annet forumsystem.

Forslag til forum:

SimpleMachinesForum - kjører dette selv på http://mspc.no/board/, et helt greit system.

phpbb3 - har ikke prøvd å drifte dette men det er en av de mest populære

vBulletin - payware.

InvisionPro - payware, kjører ikke diskusjon.no på InvisionPro?

i tillegg har man andre mer eller mindre populære som Vanilla, punbb etc.

-C-

Lenke til kommentar

Jeg HATER de forumene der. De eksemplene var det verst tenkelige du kunne komme med. Store rotete og tunge forumer. Kan virkelig ikke se for meg at forumer kommer til å se ut sånn som dette noe særlig lengere.

BBPress er langt mer minemalistisk og enkelt enn noen av de der. Jeg har enda ikke funnet et forumprogram som er like flott som BBPress.

Lenke til kommentar

Det jeg synes BBPress har gjort så strålende er prinsippet om enkelthet. De har gått rett til kjernen av hva et forum i virkeligheten handler om - diskusjon, og kvittet seg med alle andre unødvendigheter. Dette synes også i designet av grensesnittet. Det har alle de lovende faktorene som har gjort Wordpress til et såpass genialt system for blogging.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...