Gå til innhold

Fiber i Molde? 10Mbit+ u/d

Anbefalte innlegg

Heisann!

Skal kanskje flytte til Molde, og er ganske bortskjemt med 100Mbit opp og ned med Bredbåndservice i Oslo :)

Så finnes det noe bra internett i Molde? Tror ikkje jeg klarer meg med mindre enn 10Mbit opp og ned :!:

Er det håp for en kommende Molde borger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Her i Molde er det dessverre ikke fiber i det hele tatt. Bortsett fra på noen skoler kanskje. Er vel Uninett det da. Har hørt rykter om at Tafjord Mimer (Sunnmøre) har hatt samtaler med Istad Kraft (lokal strømleverandør i Molde) om å starte utbygging av fiber, men det er trolig langt fram i tid.

Bortsett fra det er det Canal Digital som eier kabel-TV-nettet i hele Molde. Jeg er bredbåndskunde hos dem nå og er middels fornøyd. Men de skal jo oppgradere internetthastighetene fra 1. januar 2010. MAXI fra 10 Mbps til 12 Mbps, MEGA fra 20 til 25 og GIGA fra 60 til 70.

Om du flytter inn i et hus som ikke ligger for langt fra sentralen så kan ADSL fra Tafjord Mimer også være et greit alternativ. Jeg har vært kunde hos dem også. Jeg betalte 399,- i måneden og fikk så høy hastighet som linja taklet. Det var noe ustabilt. Linja hadde det med å "bryte sammen" slik at hastigheten sank og vi fikk sneglefart. Måtte slå av og på modemet for å løse dette. I og for seg ikke særlig vanskelig å løse, men likevel ganske irriterende. Vi hadde også en del trøbbel med bredbåndstelefonen, så helt fornøyd var jeg ikke. Men jeg ville uansett valgt dem foran Telenor eller en av de store leverandørene som har mange kunder. Det går bare ut over hastigheten. Da jeg var Telenor-kunde oppnådde jeg en hastighet på ca 8 Mbps. Det var den høyeste hastigheten jeg fikk med dem. Med Tafjord Mimer fikk jeg 12 Mbps. Huset mitt ligger ca 1500 meter fra sentralen.

Håper at dette var til litt hjelp. Velkommen til Rosenes By! ;)

Endret av 1-2-3
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Æhh, hvordan finner jeg ut det? :blush:

Glemte forresten å si at Tafjord Mimer også tilbyr VDSL noen steder. Når jeg søker på mitt telefonnummer så får jeg VDSL som alternativ, så da er Molde tydeligvis "klar" for VDSL. Om du flytter til et hus som ligger ganske nær sentralen, så kan det også være en løsning.

http://www.mimer.no/Privat/Bredb%C3%A5nd/N...11/Default.aspx

Prisen på 10 Mb/5 Mb er 799,- i måneden, mens prisen for 20/10 er 999,-.

Lenke til kommentar

Glemte forresten å si at Tafjord Mimer også tilbyr VDSL noen steder. Når jeg søker på mitt telefonnummer så får jeg VDSL som alternativ, så da er Molde tydeligvis "klar" for VDSL. Om du flytter til et hus som ligger ganske nær sentralen, så kan det også være en løsning.

VDSL2 er en fin teknolgi, og kan tilby småhøye hastigheter :) 50/20 topper det vanligvis på.. Kommer ann på avstand fra sentralen.

Det blir jo tross alt noe helt annet å gå over til noe drittlinja på kobbern, så du har ikke mye å se frem til :b

-------

For å finne ping resultater så går du ned på startmenyen, velger "Run/kjør" skriv CMD i det lille vinduet. Da kommer det opp ei sort rute; Der kan du skrive: Ping www.nix.no og de andre anngitte adressene etterpå.

Du vil få 4 resultater:

.... TIME=12ms

.... TIME=15ms

.... TIME=16ms

.... TIME=10ms

Dette er ping-tiden.

Lenke til kommentar

VDSL2 er en fin teknolgi, og kan tilby småhøye hastigheter :) 50/20 topper det vanligvis på.. Kommer ann på avstand fra sentralen.

Det blir jo tross alt noe helt annet å gå over til noe drittlinja på kobbern, så du har ikke mye å se frem til :b

-------

For å finne ping resultater så går du ned på startmenyen, velger "Run/kjør" skriv CMD i det lille vinduet. Da kommer det opp ei sort rute; Der kan du skrive: Ping www.nix.no og de andre anngitte adressene etterpå.

Du vil få 4 resultater:

.... TIME=12ms

.... TIME=15ms

.... TIME=16ms

.... TIME=10ms

Dette er ping-tiden.

Er dette pingtider fra Molde? 10 ms kan jeg leve med. Blir det 20+ i ping så er jeg skeptisk...

Lenke til kommentar

Det jeg viste til var bare en "tegning" av hvordan resultatet skulle se ut. Ved rett valg av leverandør så oppnår du garantert responstider fra 12-16ms. Ved feil valg av leverandør så kan du fort komme opp i 20ms.

Jeg bor i Mosjøen (Mosjøen er 100mil fra oslo), og jeg oppnår noen ganger så lavt som 15ms. Vi er tilkoblet det landsdekkende fibernettet til BaneTele/Ventelo. Kobberkabel + VDSL2 frem til den lokale sentralen.

Før du velger leverandør. Så spør du etter responstiden FOM sentral til NIX. Det kan du gjøre allerede idag, før du har flyttet.

Jeg skjønner ikke hvorfor du blir skeptisk ved å få en responstid på 20ms. Dette vil ikke merkes ved gaming. Hvis du har planer om å hoste spillservere så er det greit å ligge i underkant av 10ms, samt ha en saftig upstream. Dette kommer av at klientene også har en responstid FOM seg selv til NIX, og så videre til deg.

Endret av warpie
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
  • 1 måned senere...

Eneste muligheten for fiber i molde (såvidt jeg ser) er om telenor har startet utbygging der. Du har dog andre alternativer som VDSL2, det kan sikkert gi deg ~20mbps upload, og 40mbps ned. NGT leverer bl. a. VDSL2. Dette krever dog at du har kort linjeavstand til nermeste sentral, og sentralen er utbygget med VDSL2-linjekort - sjekk med kapaks.

Ellers så er alternativet Canal-Digital sin coaxial-linjer: 70/10-mbit er ganske grei pris på, men krever at du i tillegg har kabelTV fra dem.

Endret av warpie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Vet dette er en gammel tråd, men den dukker opp når man søker etter fiber i Molde, så til dere andre som måtte lure. Det er nesten ingen fiber som tilbys til private i Molde. Istad har derimot bygget ut til bedriftene.

Det har til og med vært oppslag i lokalavisen om at molde er en "fibersinke". Den høyeste hastigheten du kan få i dag er fra Canal Digital som leverer 70/10 linje noen steder i byen, men det er kabelnett og ikke fiber.

http://www.rbnett.no/nyheter/article7067405.ece

Endret av Alslinet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...