Gå til innhold

Jeg vil lære meg det med aksjer, fremgangsmåter?

Dabben93

Anbefalte innlegg

Hallo:)

Jeg er en 16 år gammel gutt ifra Søgne utenfor Kristiansand, jeg går nå for tiden på Bygg og anleggsteknikk men dette angrer jeg på.

Det jeg egentlig har lyst til og bli aksjemegler. Jag har spurt min far om han kan lære meg noe, men han har aldri tid til det fordi han jobber hver dag, hele tiden. Har til neste år tenkt til å bytte linje og lære om dette, men vet dere om noen plasser på nett jeg kan forberede meg litt slik at jeg kan litt? Min far sa at hvis jeg klarte å lære det uten hans hjelp skulle jeg få lov til og kjøpe aksjer i hans navn.

Har vært inne på sider som www.hegnar.com og der har jeg tatt utgangspunkt i ett selskap ved navn REC (Renewable Energy Corporation) på Oslo børs.

Der har jeg sett at det har steget en del den siste måneden og vurderer å kjøpe i morgen, er dette et lurt valg av meg? Er bare snakk om småbeløp som 10.000,- ca. så det er ikke krise om det synker, vil bare lære meg dette fordi dette er noe jeg brenner for og vil lære.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp deg noen ordentlige bøker, mye bedriten informasjon på nettet. Det at det ligger kjøpsanbefalinger på REC hos Hegnar.no, betyr ikke at du skal kjøpe den blindt. Hvis det står i et fagblad at Mercedes E-klasse er verdens beste bil – ville du kjøpt den blindt? Neppe. Det at noen mener at REC er en kjøpskandidat, eller det at noen mener at Mercedes E-klasse er verdens beste bil, betyr ikke at du skal høre på dem. Les deg heller opp selv. :)

Her kan du laste ned "Aksjer for alle" fra Oslo Børs:

http://www.oslobors.no/Oslo-Boers/Produkte...lle/%28tab%29/1

Greit lesestoff.

Lenke til kommentar
Kjøp deg noen ordentlige bøker, mye bedriten informasjon på nettet. Det at det ligger kjøpsanbefalinger på REC hos Hegnar.no, betyr ikke at du skal kjøpe den blindt. Hvis det står i et fagblad at Mercedes E-klasse er verdens beste bil – ville du kjøpt den blindt? Neppe. Det at noen mener at REC er en kjøpskandidat, eller det at noen mener at Mercedes E-klasse er verdens beste bil, betyr ikke at du skal høre på dem. Les deg heller opp selv. :)

Her kan du laste ned "Aksjer for alle" fra Oslo Børs:

http://www.oslobors.no/Oslo-Boers/Produkte...lle/%28tab%29/1

Greit lesestoff.

Takk skal du ha for "Aksjer for alle".

Men var ikke akkurat det at hegnar.no hadde anbefalt meg det. Jeg så at de hadde just vært langt nede og var på vei opp igjen.

Se her:

Endring siste måned 14.27%

Endring i fjor -73.41%

Endring siste tolv måneder -33.13%

Høyeste i år 75.80

Laveste i år 32.17

Høyeste siden 09/05-2006 301.00

Laveste siden 09/05-2006 32.17

Endring fra topp -87.74%

Her ser du at aksjene har gått ned 87% fra topp og den siste måneden har aksjene gått opp 14% og er fortsatt på vei opp. Den ligger på 36,91 og det laveste den har vært siden 2006 er 32.17 så jeg tenker som så at det skal litt til før den synker så lavt igjen, men er dette feil tankegang?

Skal lese "Aksjer for alle" :)

Takk

Lenke til kommentar
Det jeg egentlig har lyst til og bli aksjemegler.

Hei 16 år gammel gutt fra Søgne utenfor Kristiansand! :)

For å bli aksjemegler så er den mest vanlige veien å gå er å ta en økononisk utdannelse.

Det krever generell studiekompetanse, altså allmenn på vgs evt yrkesfag med påbyggning (sikkert andre veier og men du ser tegningen).

Etter vgs så er det å påbegynne utdanningen, feks høyskolen i agder, nhh eller bi.

Oppbygningen på de forskjellige skolene kan variere, men nhh løpet er som følger.

Først en bachelor grad i økonomi og administrasjon, hvor det inngår samfunnsøkonomiske fag (mikro/makro), metode (matte, statestikk etc.), strategifag (psyk, marketing etc) og bedriftsøkonomi (regnskap, finansiell økonimi).

Etter bachelor kan du velge om du ønsker å gå videre på en to årig mastergrad. For å ende opp som aksjemegler så er gjerne naturlig å ta en retning mot finansiell økonomi, hvor fokuset er på verdipapirer (aksjer, opsjoner, forwards, valuta og andre derivater).

Derimot om du ønsker å investere dine egne penger så er du investor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...