Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Dama har depresjonsproblemer..

Gjest Guest_gutt_18_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_gutt_18_*

Hei, alle folka der ute.. tror dette er riktig plass å poste på..poster med gjest for å være anonym.

Vell, har funnet ut at dama sliter med depresjonsproblemer.. hun ''stenger seg inne'', og vil ikke prate med noen, ikke engang meg eller familien.. men hun har åpnet seg mere etter at vi begynte å prate om det, da jeg trodde det var andre grunner til at hun stengte seg inne. Det var da hun fortalte om depresjonen, men hun sier aldri ifra ''når'' hun er lei seg.

Hun gjør det dårlig på skolen, lite lekser, er ikke like ofte med venner, og verst av alt, hun kutter seg :/

Som kjæresten hennes, er dette utrolig kjipt å sitte på sidelinja, å se på, da jeg føler det ikke er mye jeg kan gjøre med det. Jeg prater med henne, prater ofte, hver dag, gjør henne glad.. men likevell, når hun først får disse tankene, når jeg ikke inn til henne, og kan ikke gjøre noe.. Vi bor ikke ilag, så kan ikke være der for henne alltid, enkelte dager er hun kjempeglad mitt på dagen, og dritlei seg på kvelden..

Jeg har ikke mye peiling på depresjonsproblemer, men har lest litt rundt for å prøve å forstå.

Hun går ikke på medisiner, og hun vil ikke gå på medisiner..

Jeg aner rett og slett ikke hva jeg skal gjøre, da dette ødelegger både meg og henne :(

Jeg vil være der for jenta mi :(

Hva kan jeg gjøre? Jeg er redd for henne.

Håper på veldig snarlig svar, da dette er et stort problem..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er så absolutt ingen morsom situasjon for deg å være i!

Går du/dere på videregående? Der er det i hvert fall mange tilbud i forhold til psykisk helse (tror det er det over hele landet) hvor du kan søke hjelp i første omgang, og eventuelt få med henne senere.

Dette er ikke noe du er ment til å klare alene. Jeg ville nok sett hvilke tilbud som er i forhold til å få hjelp.

Lenke til kommentar

Du kan strengt tatt ikke gjøre stort annen en å være en god kjæreste og oppmuntre henne til å enten ta tak i problemene sine, eller begynne å snakke med noen. Det kan like gjerne være deg som en fagperson, det er ofte ikke så relevant hvem man snakker med, men at man har noen å snakke med overhodet. Sett at hun er klar for dette, ikke press henne, dette kan gjøre vondt verre. Om du merker at noe er på gang, så foreslå å feks. finne på noe, gå på kino, gjør noe gøy etc. dette for å få tankene over på annet. Om dette dreier seg om en alvorlig depresjon eller lidelse, må ofte fagpersoner inn i bildet, da i all hovedsak psykolog ol. Du nevner skole, regner således da med at dere er unge? Det finner også helsesøster på skolen, som har kjennskap til hvordan håndtere dette. De fleste videregående skoler har en helsesøstertjeneste tilknyttet skolen, og samtaler hos en helsesøster er gratis. Ta kontakt med rådgiver på skolen slik at du kan undersøke denne muligheten.

Milde (merk: milde) depresjoner er i så måte sjelden farlig, så ikke vær unødig redd. Det er sjelden nødvendig.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_gutt_18_*
Dette er så absolutt ingen morsom situasjon for deg å være i!

Går du/dere på videregående? Der er det i hvert fall mange tilbud i forhold til psykisk helse (tror det er det over hele landet) hvor du kan søke hjelp i første omgang, og eventuelt få med henne senere.

Dette er ikke noe du er ment til å klare alene. Jeg ville nok sett hvilke tilbud som er i forhold til å få hjelp.

Tusen takk for svar.

Ja, vi går på videregående. Vet ikke hvordan det er med tilbud her, men blir absolutt å få d sjekket opp..

Eneste er, hun vil det ikke. Hun har sagt til meg at det bare er jeg som vet det, ingen andre nære venner eller familie.

Hun liker ikke tanken på å gå til noen som hun kan prate med..

Så jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, må få overtalt henne på en måte, så hun innser at dette må gjøres noe med.

Som sagt er jeg veldig redd for henne og hvordan dette kan utarte seg, da hun har hadt en venn før som endte med selvmord pga depresjoner..

Jeg bare vet ikke hvordan :(

Lenke til kommentar

Sjekk opp hva slags hjelp du kan få gjennom skolen, det kan være kjekt å bare vite det, eventuelt få noen råd fra dem.

Men, det viktigste du kan gjøre er å være der for henne. Om det så er å bare sitte og trøste henne, så er det veldig, veldig viktig.

Og kanskje, når hun ser at du ikke flykter eller viker fra henne på grunn av det hun sliter med, kanskje vil hun da se at det kan være en idé å få hjelp andre steder og. Men det er et veldig stort steg å ta. Så ikke mas for mye på henne, for det kan ha motsatt effekt.

Jeg synes det er utrolig bra at du ikke stikker av! Jeg må bare si det, for jeg vet om flere som er i samme situasjon som deg, og som bare lar kjæresten i stikken.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_gutt_18_*
Sjekk opp hva slags hjelp du kan få gjennom skolen, det kan være kjekt å bare vite det, eventuelt få noen råd fra dem.

Men, det viktigste du kan gjøre er å være der for henne. Om det så er å bare sitte og trøste henne, så er det veldig, veldig viktig.

Og kanskje, når hun ser at du ikke flykter eller viker fra henne på grunn av det hun sliter med, kanskje vil hun da se at det kan være en idé å få hjelp andre steder og. Men det er et veldig stort steg å ta. Så ikke mas for mye på henne, for det kan ha motsatt effekt.

Jeg synes det er utrolig bra at du ikke stikker av! Jeg må bare si det, for jeg vet om flere som er i samme situasjon som deg, og som bare lar kjæresten i stikken.

Tenkte å dra til helsesøster alene å prate litt med henne, bare om temaet.

Jeg prøver å være der for henne hele tiden. Jeg skal ikke mase på henne, kan prøve å bare hinte fram etterhvert at dette må gjøres noe med.. Tror hun merker det på meg og, for jeg klarer ikke å være så gla å smilende hele tiden med dette i bakhodet :/

Jeg ville aldri stukket fra henne. Har vært borti en del jenter, og hun jeg er ilagme nå, er gull verdt. Hadde uansett aldri hadt samvittihet til å latt henne i stikken. Vil hjelpe henne så mye jeg kan!

Hun er jo tross alt jenta mi. :love:

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Sunshine_*

Hei på deg! Du virker som en kjempe god kjæreste, heldig hun jenta der=) Det er allerede mye som har blitt besvart ovenfor men tenkte at jeg likevell kunne gi noen råd. Hvis du prøver å tenke på hva er det som gjør henne glad som hob diverse hobbyer/musikk og viss litt ekstra interesse ovenfor det hun blir glad av. Det er også utrolig viktig og ta tak i hva det er som gjør henne lei seg eller om hun bare er generelt deprimmert. Og spør henne når hun begynnte å ha negative tanker og hvordan hun følte seg da. Depresjon og negative tanker kommer sjeldent av seg selv, finn rotten til problemet hennes og få henne til å stole på deg.Du kan foreksempel prate om framtiden som en fantastisk tid og at hun fortsatt har hele livet sitt foran seg og at det er hun som bestemmer hvordan livet utfolder seg. Og deres framtid sammen=). Ta fram noen gamle bilder hvor dere er lykkelig sammen og prat og få henne til å huske de gode stundene og at det fortsatt er mange flere i vente! for det er det jo!=) men jo en viktig ting. Hvis hun er langvarig deprimert så er det ikke mulig for deg å gjøre noe med det, da er det noe som ikke stemmer oppe i hodet hennes. Snakk med henne og si at den eneste løsningen er at hun prater med en phsykolog sånn at hun får den hjelpen hun trenger.

Håper virkelig at hun snart får se hvor fantastisk livet kan være=)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...