Gå til innhold

Førstegangstjeneste fallskjermjeger eller kystjeger


sneipen92

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Må bare få kommentere det med 137 LV:

Spesialstyrker? Hvor?

Hvis det er Nasjonal Innsatsstyrke det menes, ligger det jo ganske godt i ordet hva NIS egentlig er, nemlig en force protection innsatsstyrke. Selv om det sies å være den hardeste førstegangstjenesten i luftforsvaret er det noe LANGT annet enn en spesialstyrke. Går masse patrulje, OP og annen godis, men det gjøres i egen teig, ikke bak linjen til FI. Dessuten drasser patruljen rundt på både MG og annet som jegere ikke bruker. De tre viktigste modulene i NIS' utdanningsprogram er (anti)patrujletjeneste, objektsikring og SiBO. Mindre moduler er eskortetjeneste, OP-tjeneste, og noe mer.

Greit nok at NIS har... hatt enkelte samarbeid med noen spesialstyrker, men det gjør det ikke til en spesialstyrke i seg selv. Det eneste NIS er spesialisert på er det å være FP-innsatsstyrke for hele landet, noe ingen andre styrker i landet gjør. Det er derfor NIS er så forbannet bortskjemte med tanke på utstyr og økonomi.

'70 feltdøgn er koselig.

 

Eller mentes det at 720-skvadronen var spesialstyrker? Det å dingle utenfor døra på en Bell i kald, sur vind og passe på ambulansehelikopter er jo ikke særlig tøft. Man kan bli fort lei det å bare holde på en minigun.

Lenke til kommentar

70 feltdøgn høres kos ut, du dimma nå på Nis tropp 1? Vi var på vs kurs samtidig.

 

137. luftving

 

Hahahahah, nå har du virkelig slått plomma i egget OMA123 Viser tydelig hvor mye peiling du har. Vil si som mange andre, at Rygge militære flystasjon har nærmest null og niks med spesialstyrker å gjøre.

Endret av Phinex
Lenke til kommentar
Siter gjerne vedkommende du snakker til.

Du gir inntrykk av at jeg mener at 137. luftving er en spesialstyrke.

 

Nei, jeg vet du ikke mener det. Du har vist såpass kunnskapsrik ang. slikt at jeg trodde du ikke ville anta det. :)

 

70 feltdøgn høres kos ut, du dimma nå på Nis tropp 1? Vi var på vs kurs samtidig.

Ah nei, jeg er inne i NIS nå :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei, har utrolig lyst til å bli kystjeger, er 17 og trener så godt jeg kan... men problemet mitt er at når jeg var på sesjon fikk jeg 3 på "Almenn evnetest" altså matte testen, og jeg har sett overalt, til og med ringt vpv og alle sier at jeg bare kan glemme Kjk med den karakteren fra sesjon... føler dette er veldig merkelig og har funnet sider der folk sier motsatt..dette etterlater meg forvirret...er det noen her som tror de vet svaret? jeg ønsker kjk så sykt mye og gjør hva som helst for å komme til det optaket...tror dere at hvis jeg sender søknad med god skrift der jeg forklarer situasjonen til de og viser stor vilje til å inn, at de tar meg inn uansett?? Nekter å la en sesjons dag ødelegge hele fremtiden i millitæret for meg :( ...

 

Takker for alle svar

Lenke til kommentar

Hvorfor fikk du 3 på den testen? Jeg ville ihvertfall ha søkt, og hvis du kunne begrunne det på noen måte så lenge du ikke bare "ikke forstod oppgavene" så tror jeg det bør kunne gå igjennom. Det blir for dumt å basere seg på en 3 år gammel test spør du meg. Men for all del, jeg kan ikke allverdens om dette, men jeg vil tro det går på ett eller annet vis.

Lenke til kommentar

Hvordan er vitnemålet ditt fra videregående gutt47? Hvis det skulle tilsi at du fortjener langt bedre enn 3, så vedlegg en kopi av det, samt en forklaring, så hjelper sikkert det.

 

Vitnemålet mitt hitil ligger som regel på 4ere og 5ere, det dumme med det er at de tok med karakterene fra vg1, elektro året og der gjorde jeg det dårlig... men dette er jo før sesjons så vet ikke om de legger vekt på de da, men enda en dum ting med det er at jeg har 2 i matte så langt der for på vg2 hadde de ikke med matte, det blir til neste år igjenn heller men da har jeg jo ikke fått noe forbedret på matte karakteren.

 

Uansett, norsk skriftlig og muntlig = 5, engelsk = sterk 5, samfunn = 4...så de burde jo ialllefall vurdere meg opp til en 4, helst 5 :(

 

Uansett så skrev jeg en brev der jeg forklarte meg og at jeg ønsket veldig mye å tjenestegjøre som kystjeger... så gikk på politistasjonen og tok kopi av det og sendte det med brevet i tilleg, + tok med fødselsnummer i brevet... nå er det bare og be til jesus xp

 

Brevet ble sendt inn til VPV i lillehammer ettersom en i VPV sa at jeg skulle gjøre det over telefonsamtale.

Er forløbig kalt inn til Luftforsvaret, men vil ikke tjenestegjøre her ettersom jeg har hørt mye at de har det for enkelt og godt, jeg vil ha noe som er brutalt og "river" :p KjK høres fint ut... så hvis alt skulle gå i boks med den karakteren nå så må jeg søke om å få skifte over til Sjøforsvaret - tror dere dette er fort gjort? Eller i det hele tatt mulig, jeg håper det :) Uansett takk for at dere svarte.

Endret av gutt47
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Fallskjermjegerne defineres faktisk som spesialsoldater, selv om de ikke er operative (forstå det den som kan). Men nå er jo de i en spesialstyrkeavdeling (FSK/HJK), så alle i avdelingen regnes nok som spesialsoldater, inkl stabstroppen ved avdelingen.

 

Det som avgjør om du kommer gjennom opptaket er viljestyrke og evnen til å lære. Det er mye som skal læres over relativt kort tid. Hold deg unna vekter, tren styrke med kroppsvekt istedet. Den viktigste treningen du gjør er å bli vant til tung sekk, utmattelse og natur, for det er dette som knekker de fleste. Jeg har ikke vært på alle opptak i forsvaret, men noen har jeg vært på, og jeg er rimelig sikker på at dette gjelder alle opptak til jeger og infanteri avdelinger.

Lenke til kommentar

Nuvel, nuvel. I fallskjermjeger.no sitt treningsprogram står følgende:

Styrketreningen som det er lagt opp til i dette programmet er spesifikke øvelser som testes under opptak, og det

baseres på utholdende styrke.

Trening av maksimal styrke og hurtighet/spenst i tillegg, vil bedre kroppens evne til å øke kapasitet innen utholdende

styrke, samt virke forebyggende mot belastningsskader. Les mer om styrketrening på www.tn.no

Så å si "hold deg unna vekter" er virkelig et av de dårligste rådene jeg har hørt på en stund. All fagkunnskap på området tilsier jo at trening med tunge vekter (nær maksstyrke) er fordelaktig for så å si alle. Dette må i tillegg komme i tillegg til en del annen type trening, men for å bygge et godt grunnlag er definitivt tung styrketrening veien å gå. Jo høyere maksstyrke, jo mindre koster det deg å bruke musklene til ting som ikke krever maksimal styrke. Altså, en som er veldig sterk "på maks" vil bli mindre sliten av en viss absolutt belastning enn en som er svakere.

 

Trening for maksimal styrke og for muskelvekst er også temmelig forskjellig, så kom ikke drassende med den tull om muskelbunter som trenger alt for mye næring og blablabla.

Lenke til kommentar

Det jeg mener er at en heller bør bruke tiden på å bli seig, ikke til å kunne løfte tungt. Selv har jeg aldri trent med vekter, men jeg kan fremdeles gå langt med tung pakning, og jeg har klart meg helt fint på de opptakene jeg har vært på. Så jeg snakker av erfaring. At det legger et godt grunnlag er jeg ikke uenig i, men det grunnlaget som er viktigst er den utholdende delen. Derfor anbefaler jeg det jeg selv har god erfaring med, og det er å trene med egen kroppsvekt. I tillegg til det har jeg trent armhevinger, kroppshevinger og knebøy med stridsvest og sekk. Kondisjonstrening og gåing med sekk er alpha omega. Ikke biceps.

 

Så jeg står på mitt, og mener at en bør holde seg unna treningsstudio og vekter. For jeg VET at det jeg sier funker, det funket hvertfall for meg.

 

Nå kan jeg også nevne at muskelbuntene som stilte på opptak fnyste av oss tynne små mennesker, men det var de som først begynte å grine, og det var de som røk ut i løpet av de første dagene.

Lenke til kommentar

Det jeg mener er at en heller bør bruke tiden på å bli seig, ikke til å kunne løfte tungt. Selv har jeg aldri trent med vekter, men jeg kan fremdeles gå langt med tung pakning, og jeg har klart meg helt fint på de opptakene jeg har vært på. Så jeg snakker av erfaring. At det legger et godt grunnlag er jeg ikke uenig i, men det grunnlaget som er viktigst er den utholdende delen. Derfor anbefaler jeg det jeg selv har god erfaring med, og det er å trene med egen kroppsvekt. I tillegg til det har jeg trent armhevinger, kroppshevinger og knebøy med stridsvest og sekk. Kondisjonstrening og gåing med sekk er alpha omega. Ikke biceps.

 

Så jeg står på mitt, og mener at en bør holde seg unna treningsstudio og vekter. For jeg VET at det jeg sier funker, det funket hvertfall for meg.

 

Nå kan jeg også nevne at muskelbuntene som stilte på opptak fnyste av oss tynne små mennesker, men det var de som først begynte å grine, og det var de som røk ut i løpet av de første dagene.

Herregud. Du gidder ikke engang lese det jeg skrev? Uansett, om jeg står mellom rådene til en tilfeldig fyr på nettet, og til www.fallskjermjeger.no (som altså er en offisiell side fra FSK/HJK), så vet jeg hva jeg velger. Du kommer bare med tullete råd og anekdotiske bevis, samt den vanlige "muskelbuntene gir seg først"-svadaen.

Lenke til kommentar

Haha, okei. Jeg vet hva som står på de offisielle sidene. Du velger selv hva du selv vil gjøre, jeg tvinger ingen til å ta mine råd. Jeg bare forteller hva som har funket for meg, så om du vil bruke rådene jeg gir eller ikke er jeg rivende likegyldig i. Dessuten er det en grunn til at "muskelbuntene gir seg først"-svadaen ofte blir brukt, for den stemmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...