Zachzi Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Heisann. Jeg har 2x80GB Western Digitak harddisker. I går bestilte jeg meg en ny Western Digital 200GB 8mb cache. Det jeg har tenkt å gjøre er å kjøre de to 80GB i raid 0 å sette 200GB hdn som single i den "vanlige" kontrolleren. Etter å ha lest litt i manualen til mitt MSI hovedkort begynner å tvile litt på om dette vil funke. Jeg har 1 slik IDE-kontakt utenom de to vanlige. Dette er IDE3-raid. Men når jeg leser i manualen Serial ATA RAID så forstår jeg det slik at jeg bare kan kjøre raid 0 hvis jeg har EN hd til denne og 1 HD som SATA i en av sata kontaktene slik at disse to fungerer i raid sammen. Kan dette stemme ? Noen som har hovedkortet i topicen som kjører raid 0 med to vanlige harddisker ? Jeg så det for meg slik at bare var å plugge 2 harddisker på IDE3-kontakten for å sette disse opp i raid. Tar jeg feil ? På toppen av det hele står det i MSI-Knowledge Base at HK støtter HD på maks 160GB! Den bør vel støtte 200GB hvis den støtter over 137GB ? Er det noen med HK i topic som kjører raid med to paralell-ATA harddisker og har en HD på 200GB eller større ? Ser for mye trøbbel når min nye 200GB-HD kommer Takker for alle tips! Lenke til kommentar
Xizor Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Du må nok skaffe deg et IDE-adapter til seriell kontakten. Du kan bare kjøre raid i disse kombinasjonene: seriell + seriell eller IDE3 + seriell. Det går altså ikke ann å ha 2 disker på IDE3. Lenke til kommentar
Zachzi Skrevet 27. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2003 Ja, leste det på MSI sitt forum nå. Hvordan bør jeg sette opp systemet mitt nå da når raid ikke går ? Selv tenkte jeg å ha det slik det er nå, og sette 200GB Harddisken (fant ut at den funker på HK mitt) på IDE3. Ide1: Western Digital 80GB SE 8MB cache og 1 Cd-rom (Os-disk) Ide2: Western Digital 80GB 2Mb cache og 1 cd-brenner Ide3: Western Digital 200GB 8MB cache Er dette et godt setup ? Eller bør jeg ha 200GB som OS-disk ? Lenke til kommentar
Xizor Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Du skal aldri sette CD-ROM, DVD eller brenner på samme IDE kabel som hardisker. Dette reduserer ytelsen. Sett brenneren og cd-romen på egen kabel. F.eks Ide2. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå