Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst]Hvordan hengsler jeg om mitt Whirlpool kjøleskap?

Anbefalte innlegg

Nederst på hver side er det en brakett som er festet med tre solide skruer med "mutter-hode". Det ser egentlig ikke ut som det er meningen at man skal flytte på dem, for skruene sitter nokså tett sammen og kinkig til, og jeg kommer ikke til med fastnøkkel.

Døren er nå hengslet på høyre side, og ned fra døren går det en 1-2 cm lang messing-tapp ned i den høyre braketten, som det ikke er mulig å vri, dytte eller dra på/i. Jeg kan løfte døren ca en halv cm opp, og det føles som at det er slik det er meningen at man skal ta den av, men messingtappen er for lang til at det er mulig å lirke døren helt løs fra braketten nede til høyre.

Brakettene er forøvrig ikke like på begge sider. Det er bare braketten på høyre side som har en plate som messingtappen nederst på døren kan gå gjennom, så når jeg tenker meg om, så må vel brakettene bytte plass for at omhengsling skal være mulig.

Men hvordan kan jeg få løsnet brakettene når jeg ikke kommer til med fastnøkkelen? Tror ikke en pipenøkkel er tynn nok til å komme til der heller.

Er det noen som har gjort dette før?

Edit: Mer utfyllende beskrivelse av problemet... :)

Endret av stiansa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Brakettene er forøvrig ikke like på begge sider. Det er bare braketten på høyre side som har en plate som messingtappen nederst på døren kan gå gjennom, så når jeg tenker meg om, så må vel brakettene bytte plass for at omhengsling skal være mulig.

Men hvordan kan jeg få løsnet brakettene når jeg ikke kommer til med fastnøkkelen? Tror ikke en pipenøkkel er tynn nok til å komme til der heller.

Er det noen som har gjort dette før?

Hei Stiansa.

Jeg satt med samme problemet i går.

Jeg skal bytte fra venstre til høyrehengslet dør.

Dette svaret gjelder for kombiskap, men frys nede.

Pipenøkkel gikk fint for å løsne braketten under skapet, men problemet komme ikke før jeg skulle flytte øvers te hengsel.

Her er det to forskjellige hengsler for venstre og høyre side.

Hvis du skal bytte, må du ha en speilvendt topphengsel.

Om du skal bytte fra høyre til venstre, kan du få bytte med meg :)

Det var ikke mulig å få tak i ny brakett på elkjøp, eller lignende.

Skal høre med Whirlpool i dag, så kommer med mer senere.

Det er en del små hvite (om det er fargen på kjøleskapet ditt) propper, som du må være forsiktig med når du plukker dem ut. Hodene faller lett av, da dette er plast/gummi av dårlig kvalitet.

hilsen Johan

Lenke til kommentar

Står om dette i manualen til skapet. I min manual sto det at eg måtte kontakte Whirlpool for å få tak i hengsler. Dersom eg gjorde jobben sjølv mista eg garantien på skapet. Kva det eventuelt kostar å få andre til å gjere det veit eg ikkje.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har akkurat snudd på et Electrolux Kombiskap, begynte på toppen. Løsnet toppfestet på kjøledøren, løftet den av nedre hengsle. Løsnet nedre hengsle på kjøledøren, som er øvre hengsle på frysedøren, og løftet av kjøledøren. Flyttet nedre hengsle fra den ene til den andre siden (det måtte snus opp/ned), flyttet håndtakene på begge dører, og monterte i motsatt rekkefølge. Piece of cake.

Har gjort dette på mange skap tidligere, både kjøle- og kombiskap, men aldri opplevd at dette ikke enkelt kan gjøres uten å bytte deler.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Hei igjen.

Litt avhenig av hvor du er i landet, så har i allefall VP service hengsler.

Trekk ut grønnsaksskuffen din, og noter nummeret.

Se etter nummeret som starter med 85, da dette er spesifikt til ditt skap.

Nummeret til VPservice er 22086960.

Whirlpool shipper alle hengsler fra Italia, så det tar litt tid. Det kostet rundt 180 kroner for hengselen.

Pris hos VP vet jeg ikke ennå.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg fikk til slutt løsnet brakettene, bare for å finne ut at jeg måtte ha en ny foring nede. Foringen av plast sitter skrudd fast i underkant på døra, og den går det ikke an å speilvende.

Jeg tok en tur til Lefdal, men der hadde de ikke noen deler. Men jeg fikk telefonnummeret til Whirlpool service. Jeg snakket med en hyggelig mann som var så grei å sende meg to nye foringer GRATIS! :D Han sendte til alt overmål en høyre og en venstre, for han kunne ikke ut ifra varenummeret på skjermen sin se hvilken side de var for.

En ukes tid senere lå det en konvolutt i postkassen min med to foringer i.

Etter en liten halvtimes wrestling mot kjøleskapet hadde jeg endelig fått døra riktig vei! :)

Alt dette hadde sikkert gått mer smertefritt om jeg hadde hatt manualen. Men jeg kjøpte skapet brukt, så...

The end.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Bytta nettopp på mitt Zanussi kjøleskap, det var ganske enkelt:

La med ett bilde med kommentarer ;)

1. Fjern dekselet i bunn under døra på skapet.

2. Løsne to skruer på hengeslen i bunn av døra så nedre del av døra, og hengselen løsner fra skapet.

dra døra av skapet da den bare er tredd inn i topp.

3. Skru av håndtaket; to skruer under to hvite plast deksel,

fjern dekslene på andre siden av døren og skru på håndtaket. Trykk deretter på plast dekselene på skruene.

Fjern hvitt plast deksel for å tree inn døra i øverkant (den siden du skal skifte til) og sett det hvite dekselet på den andre siden.

Skru av den ubrukte hvite hengeslen i bunn på kjøleskapet på den siden du skal bytte til, og skru den på den andre siden (aner ikke hvorfor denne er der)

Tre inn døra i den øvre hengselen på kjøpeskapet og skru deretter døra fast i bunn med de to skruene. Her er det greit om noen holder opp døra for deg mens du skrur den fast ellers kan skruene lett entres litt skeivt.

post-280194-0-96580100-1355002135_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...