Ballajazzhus Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Er ute etter en sterk 4-hjultrekker, men vil ikke ha SUV eller lignende. Er det noen som har bra innsikt på begge disse eller bare en av dem? Jeg trenger tips og råd om hva jeg skal velge. Hvilke ting skal jeg sjekke ved kjøp. Hva er svakhetene på de forskjellige Km vil vel ca. være 180000 til 220000. Håper noe kan hjelpe meg Lenke til kommentar
kjettingklompen Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Audi er blitt populære biler,med spreke motorer og mye morro. Det er pene biler,som er hendige til et hvert bruk. men de har desverre sine svakheter med rust hvis ikke du passer på dem. Spesielt stasjonsvognene. V70en derimot er et litt bedre og sikrere kjøp. er kanskje en smule kjedeligere etter ford tok over volvo, men de holder stadig kvaliteten. en av grunnene til at volvo/ford er en bra løsning er at de kan bra 4hjulstrekk, de kan bakhjulstrekk,og de kan forhjulstrekk. motorene er noe mer holdbare enn audi sine,men ikke betydelig.men sjekk allikevel ved diff,bunnpanne,og girkasse, for oljelekkasjer av betydning.litt svetting må en regne med:) Kjøper du a6 ville jeg sett etter rust ved takrailsa(takbøylene)da dete har vært et stort problem. også rundt rutene, og de vanlige plassene som hjulbrønn,(sjekk om det er bløtt i teppet,eller hvor reservehjulet ligger) bak forsetene i gulveet,for fukt, og rust i kanaler og hjulbuer.Sjekk også i motorrom om motoren har mye olje, i motorrom,og ved diff,bunnpanne på motor,og girkasse.kjenn også på giroverføringen at den er fast og god. Kjøper du v70 ville j Lenke til kommentar
Ballajazzhus Skrevet 1. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2009 Tusen takk for mye fine tips, info om Volvo falt dessverre ut. Kan du skrive det en gang til?? Audi er blitt populære biler,med spreke motorer og mye morro.Det er pene biler,som er hendige til et hvert bruk. men de har desverre sine svakheter med rust hvis ikke du passer på dem. Spesielt stasjonsvognene. V70en derimot er et litt bedre og sikrere kjøp. er kanskje en smule kjedeligere etter ford tok over volvo, men de holder stadig kvaliteten. en av grunnene til at volvo/ford er en bra løsning er at de kan bra 4hjulstrekk, de kan bakhjulstrekk,og de kan forhjulstrekk. motorene er noe mer holdbare enn audi sine,men ikke betydelig.men sjekk allikevel ved diff,bunnpanne,og girkasse, for oljelekkasjer av betydning.litt svetting må en regne med:) Kjøper du a6 ville jeg sett etter rust ved takrailsa(takbøylene)da dete har vært et stort problem. også rundt rutene, og de vanlige plassene som hjulbrønn,(sjekk om det er bløtt i teppet,eller hvor reservehjulet ligger) bak forsetene i gulveet,for fukt, og rust i kanaler og hjulbuer.Sjekk også i motorrom om motoren har mye olje, i motorrom,og ved diff,bunnpanne på motor,og girkasse.kjenn også på giroverføringen at den er fast og god. Kjøper du v70 ville j Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 (endret) en av grunnene til at volvo/ford er en bra løsning er at de kan bra 4hjulstrekk,de kan bakhjulstrekk,og de kan forhjulstrekk. Volvo kan ikke firehjulstrekk i det hele tatt, da de bare kjøper teknologien fra Haldex. Et system jeg ikke anser som ordentlig firehjulstrekk, da dette bare er et delvis elektronisk system som fordeler kreftene til de hjulene som hadde best grep. "Best grep" tolkes i dette tilfellet av bilens hjerne til å være det hjulet med minst motstand, noe som i praksis gjør at man med en XC70 kan bli stående med et hjulpar på snø, et annet på is, og ikke komme av flekken fordi de hjulene som står på isen får all drivkraften mens de andre står stille. Ta f.eks. en titt på denne filmen. Se hvordan det ene forhjulet som er delvis over bakken spinner som bare det, mens bakhjulene ikke beveger seg i det hele tatt: Den som har fulgt med så langt, vil imidlertid ha forstått at det må oppstå en hastighetsforskjell før bakhjulene blir med på leken. Haldex hevdet riktignok - med rette - at systemet arbeidet raskt. Likevel kunne ikke Haldex nekte for at en slik løsning innebærer at forhjulene nødvendigvis må miste grepet før bakhjulene kobles inn. Dette er en ulempe under vanskelige friksjonsforhold, spesielt på vinterstid. Ved å spinne vil nemlig forhjulene ødelegge sitt eget grep - alternativt spinne seg ned i snøen - før bakhjulene kommer til unnsetning. Dette er et dårlig utgangspunkt i de vanskeligste bakkene. Haldex 1 gir dermed ikke like god fremkommelighet som tannhjulbaserte systemer med permanent drift på alle fire. http://www.dinside.no/803030/verdens-mest-...e-4x4-teknologi Hvis kriteriet faktisk skal være best fremkommelighet, så er Audi med Quattro-system det eneste valget av disse to. Endret 2. desember 2009 av Magnum p.i. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå