Gå til innhold

Kastrering av hund


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter et kjapt søk på Google, fant jeg følgende:

 

Fra Canis.no

 

Kastrering av hund

 

Hej!

Jag undrar vad det kostar att kastrera en hund,(golden retriver).Jag undrar också hur det går till och hur det påverkar hunden sedan.

 

Hei

Pris varierer veldig fra sted til sted og klinikk til klinikk. Det kan være alt fra 5-600 til 2-4000. I utgangspunktet vil jeg tatt hunden til en smådyrklinikk, hvor de har skikkelig anestesiutstyr, gode hygienerutiner, og hunden blir oppstallet hele dagen etter en operasjon. Da vil du måtte betale noen tusenlapper for dette, men det synes jeg vår beste venn bør være verdt?? Har fått inn for mange blødende hunder eller hunder med kraftig betennelser etter operasjoner så og si utført på kjøkkenbenken. Dette vil jeg i allefall ikke la min hund gjennomgå!!

 

Ifg norsk lov er det ikke lov å kastrere han hunder uten at det er sykdomsmessige eller adferdsmessige årsaker til dette. Denne loven er meget omdiskutert blant dyrleger. Hva som kan være en adferdsmessig årsak er jo relativt utflytende, og da kastrering har visst seg å være en god forebygging bla mot utvikling av testikkelkreft, prostataproblemer mm kan det jo også forsvares medisinsk. De fleste veterinærer er positive til å kastrere han hunder hvis eieren vil dette, da en ofte får med en greiere og mer harmonisk hund å gjøre. Det skal sies at kastrerte hunder har lettere for å legge på seg enn andre hunder, så en må være nøye med fôringen. Hunden må legges i totalnarkose for inngrepet.Det finnes flere metoder å utføre inngrepet på. Jeg tar ut begge testiklene av 2-3 cm langt snitt som legges vsa penisroten, ovenfor skrotum. På denne måten slipper du å skjære ller klippe i pngen, noe som anses som meget smertefult for hunden. Pungen vil med tiden skrumpe inn av seg selv. Det er ingen forskning som tyder på at hunden må være over en viss alder for å gjøre inngrepet, men pga narkosen synes jeg det kan være greit å vente til den er rundt halvåret. En hund som kastreres etter den er kjønnsmoden, vil lettere beholde voksne trekk som skvetting mm. På den andre siden mener noen at iallfall innen humanmedisin er testosteron viktig for også psykisk modning, og at det dermed kan være fornuftig å vente til hunden er fullvokst. For å unngå hanhund problemer anbefaler jeg eiere å ta dem iallfall før 1.5 års alderen!!

Lykke til

Vennlig hilsen Marit Vader, Dyret i Sentrum, Narvik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...