Gå til innhold

beste laptop for fotografer on-the-move ?

Anbefalte innlegg

Jeg har set på hundrevis av laptops og jeg sliter fortsat med å finne en som passer.

+ God skjerm med godt lys (som vanligvis er tilfeldet med de med LED backlight) og god fargegjengiving

+ Portabel, max 15,4", gjerne ned mot 13" og gjerne ned mot 1,5 kg i vekt.

+ Stort pluss med innbygget CF-kortleser. Enkelte Lenovo-modeller har dette.

+ Stort pluss med HDMI ut da mange hoteller nå har flatskjerm med HDMI-input.

Pris derimot er ikke så viktig.

Sony's Vaio serie har glimrende displays, men mangler de praktiske ting som f.eks. Lonovo's W serie har.

Noen bud? Syns ikke det er så store krav, men...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nettopp kjøpt meg en Lenovo R400, som jeg foreløpig er svært godt fornøyd med.

Drar Lightroom uten problemer, selv med 2GB. God skjerm, knakende godt tastatur, og ikke minst styreplata. Styreplata er faktisk såpass god at du greier deg fint uten mus til de mindre krevende redigeringsjobbene. Solid virker den og.

Batterilevetida er bra. Opp under fem er mer normalen, så lenge du ikke kjører skjermen på fullt bluss. Ikke blir den plagsomt varm på fanget heller.

Den har ikke CF leser og heller ikke HDMI. Er usikker på hvor stor nytta av det siste egentlig er. Finnes vel mulighet for overganger til Scart o.l? R500 skal forresten ha mulighet for HDMI med adaptor.

Lenke til kommentar

Jeg joiner denne tråden, jeg er nemlig på utkikk etter ganske nøyaktig det samme - ytelsen er imidlertid ikke like viktig for meg, siden jeg bruker en hjemmemekka stasjonær for tung redigering. Pris har dermed noe å si - vil helst ikke over 8000, 10000 er øverste grense.

Jeg har sett litt på Dells Studio-modeller. 13" og 14"-utgavene ser flotte ut - det gjør de større også, men de blir kanskje litt vel store for meg.

Er det noen her som har sånne, eller har prøvd dem? Og kan noen opplyse meg litt på hvorfor 14"-versjonen ikke er tilgjengelige på Dells norske sider?

Lenke til kommentar

Jeg ville kikket på Lenovo Thinkpad SL300 eller X301 hvis budsjettet tillater den. Så ville jeg ikke sett fullstendig bort fra Macbook Pro 13" og Macbook Air heller, om du ikke har noen store motforestillinger mot Mac. Mange fotografer trives godt med Mac, selv trives jeg best med Windows, men ser at Mac OSX kan være best for en del brukere.

Jeg har så god erfaring med Thinkpad, at jeg ikke nøler med å anbefale det videre. Du får sikkert bedre spesifikasjoner for like mye penger, men jeg tviler på at du får bedre maskin. Det samme gjelder i grunn Macbook Pro. Det er en del parametre som ikke kan leses av spesifikasjonslister som produsentene har brukt penger på i disse maskinene, og jeg vil neppe kjøpe noen annen bærbar enn en Thinkpad igjen...

Lenke til kommentar

Innbiller meg at Lenovo er et lite hakk mer solid enn en del av de fleste merkene. At det er der og i ergonomi de legger pengene, i stedet for i reserspecks.

En del av min avgjørelse bygger på den antagelsen. En reisemaskin for lett mer juling enn en som står permanent i godkroken hjemme.

Lenke til kommentar
Innbiller meg at Lenovo er et lite hakk mer solid enn en del av de fleste merkene. At det er der og i ergonomi de legger pengene, i stedet for i reserspecks.
Det er i hvert fall min erfaring fra T40p (som rett nok hadde heftige specs i sin tid, men den kostet da også 3-4 ganger mer enn de billigste maskinene på markedet).
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...