Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan klare å konsentrere seg når man leser på prøve?

Xanman

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et lite problem når det gjelder prøvelesing. Jeg klarer ikke å konsentrere meg om stoffet, og tankene mine går i helt andre retninger. Ofte leser jeg ned en side, men husker ikke et ord fra siden etterpå. Jeg må ofte begynne på toppen av siden utrolig mange ganger før jeg klarer å få med meg stoffet. Jeg sliter ikke på skolen, snarere tvert i mot, men dette kan bli litt irriterende, og gjør prøvelesningen enda mer tidkrevende.

Har noen et par tips til hvordan det kan bli lettere å konsentrere seg om prøvestoffet?

Endret av GoreGalore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke si noe for andre, men for meg så pleier det å funke greit å lese over en side først og deretter skrive ned stikkord for det jeg husker (eller ingenting om jeg ikke husker noe), deretter går jeg over siden igjen og bruker markeringstusj til å markere stikkord på siden (har du ikke mulighet til å skrive i boken, ta notater - selv om det tar tid, tar det lenger tid å tenke på hvor lang tid det tar og ikke gjøre det).

Du kan også prøve å ta en druesukkertablett når du har sittet en stund og hodet føles tungt, det pleier å klarne hjernen min betraktelig (men ikke overdriv).

Ellers kan du lese boken MEMO, inneholder en masse tips jeg tror du kan få bruk for. Ingen heksekunster eller vanskelige ting, men enkle måter å huske på som er så greie at vi vanligvis ikke tenker over dem.

Lenke til kommentar
Pleier å gjøre det på korte prøver, men når prøvestoffet er på 50 sider eller mer, så tar det alt for lang tid.
Det skulle gå fint å ta notater av 50 sider hvis du tar en mindre mengde av gangen, for eksempel 1/3 av gangen. Det trenger ikke å ta så lang tid med effektiv jobbing, samt at en del unyttig informasjon kan bare hoppes over. Endret av Crash
Lenke til kommentar

Har samme problem som deg, utrolig kjipt å ha så dårlig konsentrasjon. (jeg tror kanskje jeg er enda verre da)

I niende klasse prøvde jeg å komme over "problemet" med å konsentrere meg, gikk ned på rommet mitt før en naturfag prøve, alt var helt stille, leste hele dagen. Leste sikkert gjennom 10 ganger av vår (60 siders?) prøve.

hadde greid å presse meg opp til en 3'er i naturfag, og hadde ganske store forventninger til denne prøven vi hadde.

men... Neida - fikk 2+ ! Utrolig kjedelig :S

En veninne av meg sier hun har fått veldig dårlig konsentrasjon over årene, og hun gikk og testet. Og det viste seg at hun hadde en form for ADHD, som gikk på konsentrasjonsproblemer. Jeg trodde ADHD hadde noe med sinne å gjøre, ikke konsentrasjon.

Etter jeg hørte at ho hadde det har jeg mistenkt at jeg selv kanskje kan ha ADHD eller noe, men ikke vet jeg :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...