Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Kan man oppleve post-viralt tretthetssyndrom etter å ha hatt Henoch–Schönlein purpura som barn? Ting forandret seg drastisk engang midt i videregående; jeg begynte å ta skolen seriøst, følge med i timene, gjøre lekser hjemme osv; Plutselig ble overskuddet helt borte. Samme hvor mye jeg sov ble jeg aldri uthvilt, jeg fikk ofte hodepine. Etterhvert føltes jeg utslitt hele tiden, med milde muskelsmerter hele tiden, selv om jeg ikke var spesielt aktiv. Disse smertene kan jeg best beskrive som en blanding av det man føler dagen derpå etter en real fyllekule og det man føler i timene etter en hard økt med styrketrening. Appetitten ble også dårligere. Nå er det gått et par år. Jeg er fremdeles konstant utslitt. Om jeg sover 7 eller 12 timer så er jeg like trøtt når jeg våkner. Muskelsmertene er blitt verre, og leddene verker. Hodepinene har stabilisert seg litt, de kommer like hardt som før, men bare om jeg anstrenger meg tilstrekkelig mentalt. Før klarte jeg å konsentrere meg, og å tvinge meg til å jobbe med skolearbeid i flere timer - og få utbytte av det. Nå får jeg hodepine tvert, og klarer ikke å være effektiv mer enn maks et par timer i uken. Jeg studerer nå, og jeg har ikke kjangs på å klare normal mengde fag. Jeg har ikke overskudd nok til å bevege meg. Klarer knapt å gå noen hundre meter fra bussholdeplassen til forelesning. Får fysisk vondt i kroppen av å kjøre bil. Jeg har gode dager, og mange dårlige dager. På en god dag så klarer jeg å få gjort noe fornuftig i noen få timer, og jeg føler meg ikke helt utmattet når jeg våkner opp. Gjennom helsevesenet har jeg fått diagnosen moderat depresjon. Men kan det virkelig stemme med så mye fysiske symptomer ved en depresjon? Jeg ser egentlig positivt på livet, har et godt selvbilde og vet at jeg kan klare omtrent alt jeg vil. Men overskuddet er jo borte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå