tomsi42 Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 (endret) Da er den tiden igjen - frem med kamera. Jeg stjeler rått fra den første uke 50mm utfordringen: uke50mm Uke 50 og 50mm – det må jo bare gjøres! Uke 50 er fra mandag 7. desember til søndag 13. 50mm er ditt egen lille 50mm fastobjektiv. Du kan bruke så mange kameraer og objektiver du vil, så lenge det er snakk om et fast-objektiv med brennvidde på 50mm. Regler: Du må fotografere hver dag med ditt 50mm objektiv fra mandag 7. desember til søndag 13. desember. Du må produsere ett forumverdig bilde hver dag som postes i din bildetråd. Bilder i liggende (landskap-) format skal ikke være større enn 1280 piksler i lengden. Bilder i stående (portrett-) format skal ikke være større enn 1024 piksler i høyden. Deltakernivå: PURIST: vil KUN fotografere med 50mm fastobjektivet i perioden og ingen andre objektiver. PINGLE: har også behov for å fotografere med andre objektiver i perioden, men vil også fotografere hver dag med 50mm. Valgfrie tillegg: Du står fritt til å legge inn valgfrie tillegg, eksempler: kun svart/hvitt, ingen crop, ingen redigering (jpg direkte fra kamera), blender kun mellom f/1.4 og 2.8. Merk at dette kun en noen eksempler du kan ha helt andre personlige tilleggsutfordringer. Forumtråder: Du skal opprettte en egen tråd i forumkategorien Fotografering > Utfordringer, hvor du legger inn et bilde for hver dag. Kommentarer fra andre er velkomne; se det som en bildekritikk. Navnet på tråden må følge gjeldene regler for forumet. Jeg anbefaler på det sterkeste på bruke følgende format: Uke 50mm 2009 - brukernavn For eksempel: Uke 50mm 2009 - tomsi42 Det blir laget en galleritråd etter at festen er over. Bildestørrelse: Bilder i liggende (landskap-) format skal ikke være større enn 1280 piksler i lengden. Bilder i stående (portrett-) format skal ikke være større enn 1024 piksler i høyden. Tom edit: rettet datoene edit: rettet reglene Endret 3. desember 2009 av tomsi42 Lenke til kommentar
Bykatt Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Hm. Kalenderen min sier mandag 7. og søndag 13... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2009 Hm. Kalenderen min sier mandag 7. og søndag 13... Det stemmer - jeg var litt forut for min tid og sjekket kalenderen for 2010 Tom Lenke til kommentar
kaian Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Ai, jeg må prøve å få lånt tilbake mitt D40 og 50 millimeteren, det er på tide med litt aktivitet! Håper det er ledig da ... Lenke til kommentar
Noggie Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 I träden fra 2007, stär det noe om at mellomringer er tillatt. Gjelder dette i är ogsä? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2009 I träden fra 2007, stär det noe om at mellomringer er tillatt. Gjelder dette i är ogsä? Mellomringer er tillatt da de kun endrer fokusavstand, ikke brennvidde. Tom Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Skal prøve å få vært med på min første uke 50. Nå er jo ikke 50 mm så skremmende lenger heller Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2009 Skal prøve å få vært med på min første uke 50. Nå er jo ikke 50 mm så skremmende lenger heller Det høres bra ut. Det blir nok 50mm f/1.4 på meg. Tom Lenke til kommentar
bareanton Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Dette må jeg klare å få til å være med på. Liker disse utfordringene for de gir meg spark bak og får meg til å ta noen bilder hver dag. Men jeg ble litt forvirret av at du skriver ”POSTES I DEN DAGLIGE TRÅDEN” når du etterpå skriver om brukertråd. Skal det være en daglig tråd utenom hver enkelt deltaker sin brukertråd? Ps! jeg regner med dette bare er en kopierings forvikling og at vi skal kun ha brukertråder slik som under oktoberfesten, men jeg er kverulerende av natur så jeg må bare spør. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2009 Men jeg ble litt forvirret av at du skriver ”POSTES I DEN DAGLIGE TRÅDEN” når du etterpå skriver om brukertråd. Skal det være en daglig tråd utenom hver enkelt deltaker sin brukertråd? Ps! jeg regner med dette bare er en kopierings forvikling og at vi skal kun ha brukertråder slik som under oktoberfesten, men jeg er kverulerende av natur så jeg må bare spør. Det er nok en klipp og lim feil som ikke er luket ut. Skal fikse det. Tom Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Er det lov med 35mm 1,5 crop? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2009 Er det lov med 35mm 1,5 crop? Nope. Desverre. Spørsmålet kommer opp hvert år. Men her skal det være 50mm uansett størrelse på bildebrikke/negativ. Zoom stilt inn på 50mm er også fy-fy. Desverre. Tom Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Heh - et år som aktiv på forumet - 50mm '08 var første utfordringen min her på akam. Gleder meg til å bruke mitt eget lille 50mm fastobjektiv - men denne gangen på fullframe. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 (endret) Heh - et år som aktiv på forumet - 50mm '08 var første utfordringen min her på akam. Gleder meg til å bruke mitt eget lille 50mm fastobjektiv - men denne gangen på fullframe. Jeg ser dine 22mp og høyner til 24 og en halv mp Denne vil jeg være med på og. Endret 5. desember 2009 av Inc Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2009 Jeg ser dine 22mp og høyner til 24 og en halv mp Denne vil jeg være med på og. Jeg tar dine 24MP og deler på 3. 8MP holder da lenge Tom Lenke til kommentar
Inc Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Jeg ser dine 22mp og høyner til 24 og en halv mp Denne vil jeg være med på og. Jeg tar dine 24MP og deler på 3. 8MP holder da lenge Tom Hey!, Du kan ikke bare ta MEGAPIXLENE fra meg Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Hmm - kanskje man skulle skyte film en dag eller to? Lenke til kommentar
Inc Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Throw me a freakin bone here!!! Pixler er alt jeg har, sadist Hehe... Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Throw me a freakin bone here!!! Pixler er alt jeg har, sadist Hehe... Ingen fare - vi skal være snille. Holde ISO under 400 og sånt. Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Hva faen er megapiksler? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå