Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Løsing av eksponentiallikning

Anbefalte innlegg

Hallo !

Nå har det seg sånn at jeg har vært mye vekke fra skolen i det siste grunnet sykdom.

Og fortsatt så vil lærern at jeg skal levere inn en rapport om ett prosjekt som jeg ikke var understedes under, å¨derfor trenger jeg deres hjelp med en oppgave jeg ikkje skjønner.

Prøvde å skippe den, men ser ut til at svare på oppgave 1, trengest i oppgave 2 ;S

her er oppgaven:

OPPGÅVER

1. Forklar først kvifor løysingen av eksponentiallikninga (5/6)x = 0.5 fortel kor mange kast som skal til rent teoretisk for at talet på terningar blir halvert. Finn denne verdien ved å løyse likninga (her kan du bruke mathcad og solve).

.................

.................

Noen anelser? ;S Fårstår ikke bæææra

(NB; Handler om kasting av terninger, og halveringstid, og etc ;S)

Endret av PaRaNo1D
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OPPGÅVER

1. Forklar først kvifor løysingen av eksponentiallikninga (5/6)x = 0.5 fortel kor mange kast som skal til rent teoretisk for at talet på terningar blir halvert. Finn denne verdien ved å løyse likninga (her kan du bruke mathcad og solve).

Det er ganske enkelt, egentlig. Har du lært om vekstfaktor? Hvis du fjerner f.eks. alle terninger som viser 6 etter hvert kast vil du ha en vekstfaktor på mimetex.cgi?1-\frac{1}{6}, siden dette teoretisk sett vil være 1/6 av terningene. Denne vekstfaktoren må da opphøyes i x, og skal til sammen bli 1/2, noe som vil si at mengden halveres.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...