PaRaNo1D Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 (endret) Hallo ! Nå har det seg sånn at jeg har vært mye vekke fra skolen i det siste grunnet sykdom. Og fortsatt så vil lærern at jeg skal levere inn en rapport om ett prosjekt som jeg ikke var understedes under, å¨derfor trenger jeg deres hjelp med en oppgave jeg ikkje skjønner. Prøvde å skippe den, men ser ut til at svare på oppgave 1, trengest i oppgave 2 ;S her er oppgaven: OPPGÅVER 1. Forklar først kvifor løysingen av eksponentiallikninga (5/6)x = 0.5 fortel kor mange kast som skal til rent teoretisk for at talet på terningar blir halvert. Finn denne verdien ved å løyse likninga (her kan du bruke mathcad og solve). ................. ................. Noen anelser? ;S Fårstår ikke bæææra (NB; Handler om kasting av terninger, og halveringstid, og etc ;S) Endret 1. desember 2009 av PaRaNo1D Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 x = 3,80 (ta logaritmen på begge sider) Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 (endret) OPPGÅVER1. Forklar først kvifor løysingen av eksponentiallikninga (5/6)x = 0.5 fortel kor mange kast som skal til rent teoretisk for at talet på terningar blir halvert. Finn denne verdien ved å løyse likninga (her kan du bruke mathcad og solve). Det er ganske enkelt, egentlig. Har du lært om vekstfaktor? Hvis du fjerner f.eks. alle terninger som viser 6 etter hvert kast vil du ha en vekstfaktor på , siden dette teoretisk sett vil være 1/6 av terningene. Denne vekstfaktoren må da opphøyes i x, og skal til sammen bli 1/2, noe som vil si at mengden halveres. Endret 2. desember 2009 av Henrik B Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå