questra Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Jeg har 4gb ram og kjører W7 64-bit. I control panel -> system and security -> system står det Installed memory (RAM): 4,00 GB (3,25 GB usable) System type: 64-bit Operating System Hvorfor ikke 4 gb usable når jeg har 64-bits OS? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Har du et grafikkkort som bruker RAM som video RAM kanskje? Lenke til kommentar
questra Skrevet 1. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2009 (endret) Det vet jeg ikke. Har GeForce Go 7900 GS. (signaturen = stasjonære) Endret 1. desember 2009 av questra Lenke til kommentar
007CD Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Da kan noe RAM forsvinne til skjermkortet ja. Men! Her må du også titte i BIOS for mer info om innstillingen, i tillegg skulle du ha hatt Memory remap eller noe lignende i BIOS også for å få all RAMen til å funke ved å flytte noen addresser (Enkelte BIOSer gjør dette automatisk, andre ikke) Lenke til kommentar
questra Skrevet 2. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2009 Finner ikke noe memory remap, extend memory mapping etc i bios. Har lett litt på nettet og det er mange som har dette problemet. For noen fungerte det å oppdatere bios. Jeg har også gjort det, men det hjalp ikke. Resource monitor -> memory i W7 viser at 770 mb ram er "hardware reserved" og er nærmere forklart "reserved for use by the BIOS and some drivers for other peripherals". Har gått nøye gjennom nyeste versjon av BIOS (a10), men finner ikke noe som virker fornuftig å endre på. Laptopen er forøvrig en Dell Inspiron 9400/E1705. Lenke til kommentar
questra Skrevet 2. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2009 Satte inn mer ram idag sånn at jeg har 4gb på stasjonære også. Da fikk jeg 2,93 gb usable. BIOS meldte riktignok bare om 3gb. Jeg oppdaterte bios, fant "memory remap", enablet den og vips så hadde jeg 4 gb usable. På laptopen, altså on topic, så fant jo BIOS 4 gb, men jeg fant ikke noe memory remap. Mulig at det er skjermkortet som reserverer 1 gb der. Ikke noe å gjøre med det altså? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå