JuC1y Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Hei Har fremføring i Norsk og skal snakke om fotballklubben FC Barcelona. Jeg har ikke så mye peiling på det, så sliter litt. Men tenkte å snakke omtrent slik: Starter med litt om klubben, og forteller om tittlene de har vunnet osv litt om hjemmebanen dems osv. Men har en problemstilling " hva gjør fotballklubben barcelona spesiell" så jeg bør sikkert legge mest vekt på den. Men vet ikke hva som gjør den spesiell siden jeg ikke har så stor interesse blant fotball, og da er det vanskelig har prøvd google og slikt men finner ikke så mye, bare om historien til klubben :/ Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Historien til klubben er kanskje det som faktisk gjør den mest spesiell (selv om de også spiller spektakulær fotball ). Byen Barcelona er regnet for hovedstaden i Catalonia, og under diktaturet til Fransico Franco ble katalanerne, i likhet med baskerne, undertrykt. FC Barcelona vokste i disse årene frem som et symbol på deres kamp mot makteliten i Madrid, symbolisert ved Real Madrid som fortsatt er erkerivalen. Slagordet til FCB "Más que un club" (mer enn en klubb) kommer fra denne tiden. Fortsatt er klubben viktig som symbol for katalanernes kamp for mer utstrakt selvstyre, noe som blant annet kan ses ved at de spiller med det katalanske flagget (de røde og gule stripene) på draktene og at man finner dette i flagget til klubben. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå