adiabatic Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Har skrevet en liten & lett artikkel om SSD, som jeg håper noen av dere får bruk for. Se her. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Det så ut som en grei artikkel på overflaten. Jeg vil anbefale at du definerer IOPS bedre, og nevner ECC, wear leveling, write amplification, Garbage Collection, og til slutt TRIM. Alle disse er essensielle begreper for å forstå forskjellen på en SSD og en USB minnepinne. Du kan også nevne interne flash-kanaler. Jeg gir artikkelen terningkast 4 som en grov overflateartikkel for folk som kan litt om data og er interresert i å vite litt generelt hva SSD er. Jeg vil påpeke at et stort minus her er faktafeilen Husker godt da jeg fikk min første SSD av typen OCZ Vertex. Ytelsen var helt kanon… i en halv dag, etter 4-5 benchmarks sank ytelsen mer og mer. Jeg måtte bruke et program som nullet ut cellene, og etter det var SSD`en som ny, men hvem gidder å reformatere SSD`en en gang i uken? Skuffelsen var selvfølgelig stor og jeg fant ut at det var et kjent MLC problem. Dette skal være løst nå i de nyeste SSD`er, men med SLC slipper du å tenke på dette i det hele tatt. Dette kommer ikke av SLC vs MLC. Det du snakker om her er dårlig Garbage Collection. Dette var et stort problem i tidlige utgaver av x25-M (firmware) og tidlige utgaver av Vertex (firmware). Begge disse (òg samsung) har nå firmware med mye bedre garbage collection, så ytelsen holder seg mye bedre.SLC SSDer er ikke immune mot degradert ytelse, men de SLC har mye mindre ytelsestap fra RE-WRITE enn MLC har (RE-WRITE = ERASE + WRITE, eller ofte READ (gyldig data i blokk) + ERASE + WRITE). MLC bruker lenger tid på WRITE og ERASE enn SLC gjør, faktisk 2-3 ganger så lang tid. Når det gjelder Garbage Collection (GC) er det også et annet moment som spiller mye inn på hvor degradert ytelsen blir, og det er _spare area_. Dette er hvor mye av plassen på SSD som er reservert av kontrolleren som brukeren ikke har tilgang på. De fleste forbruker-SSDer har 5-8% reservert plass, mens noen enterprise SSDer har opp til 25-30%. Intel har en casestudy på dette som de snakket om på forgie IDF, link ligger i SSD-tråden. Med reservert plass betyr SSDen kan enten gjøre GC mer effektivt tidsmessig og/eller slitasjemessig siden den får mer plass å stokke rundt på, og mulighet til flere pre-erased blokker. TRIM kommandoen gjør så all ubrukt plass i praksis blir behandlet som spare area, og gir mer effektiv GC og høyere opprettholdt ytelse. Lenke til kommentar
adiabatic Skrevet 2. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2009 Mange gode innspill. Skal se på det så snart jeg får tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå