Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

forelegg - innsyn

thore123

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
noen som vet om det er noen mulighet for allmennheten å få innsyn i utstedte forelegg?

Det var et usedvanlig upresist spørsmål. Skal du ha innsyn i din egen sak? Skal du ha innsyn i noen andres sak(er)? Skal du ha innsyn i alle saker? Hva mener du med innsyn? Full tilgang til alle saksdokumenter, med personopplysninger og alt? Sladdet versjon av saksdokumentene? Statistik over utstedte forelegg?

Vær litt mer presis, så går det kanskje an å svare på det du lurer på. Svaret er sannsynligvis "nei", men mindre du selv er involvert, men kjør på.

Lenke til kommentar

Mener innsyn i et forelegg utstedt til en annen person. Har jeg mulighet å gå på politikontoret og se selve foreleggsdokumentet event andre saksdokumenter? ( jeg er ikke involert i saken på noen som helst måte)

også: hvis det hadde vært en dom i feks tingretten kunne jeg vel sett alle dokumentene?

mens vi er i gang: hvor lenge blir et forelegg tatt med på rullebladet?

Lenke til kommentar
Mener innsyn i et forelegg utstedt til en annen person. Har jeg mulighet å gå på politikontoret og se selve foreleggsdokumentet event andre saksdokumenter? ( jeg er ikke involert i saken på noen som helst måte)

også: hvis det hadde vært en dom i feks tingretten kunne jeg vel sett alle dokumentene?

Nei, du har ikke mulighet til å oppsøke politiet og få innsyn i saksdokumenter med mindre du har partsrettigheter, noe du selv sier at du ikke har.

Rettsvesenet i Norge opererer i det aller vesentligste etter offentlighetsprinsippet med unntak av noen få saker, som går for lukkede dører), altså skal rettens behandling av saker være åpen for offentligheten. Domsslutninger og kjennelser kan du derfor normalt sett få innsyn i i etterkant (dog vil dokumentene være anonymiserte).

Spesifisér hva du mener med "rullebladet"...

Lenke til kommentar

Nei, du har ikke mulighet til å oppsøke politiet og få innsyn i saksdokumenter med mindre du har partsrettigheter, noe du selv sier at du ikke har.

Rettsvesenet i Norge opererer i det aller vesentligste etter offentlighetsprinsippet med unntak av noen få saker, som går for lukkede dører), altså skal rettens behandling av saker være åpen for offentligheten. Domsslutninger og kjennelser kan du derfor normalt sett få innsyn i i etterkant (dog vil dokumentene være anonymiserte).

mener hvor lenge forholdet vil bli tatt med på en "standard" politiattest ifm "plettfri vandel"? på uttømmende attest blir det vel alltid tatt med per def?

Lenke til kommentar

mener hvor lenge forholdet vil bli tatt med på en "standard" politiattest ifm "plettfri vandel"? på uttømmende attest blir det vel alltid tatt med per def?

www.lovdata.no, les Strafferegistreringsloven og Forskrift om strafferegistrering. Husker det ikke i hodet, og du er sikkert like flink som meg til å lese ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...