Gå til innhold

Vil sjå betre ut - flat mage.

Anbefalte innlegg

Hei,

Eg er ein gut på 18 som har hatt mykje vekt, og framleis har meir enn nok.

Saka er som følger - no veg eit par og søtti kilo (76-78), noko som i og for seg er ein del. Har nok framleis mykje å ta av - men det meste samler seg rundt magen. Har ein facinerande stor ølmage, og det er forferdeleg plagsomt. Vil gjerne sjå betre ut, iallefall så fremt eg kan. Og kropp kan eg vel byggje.

I fjor var eg mykje tyngre riktignok. Eg har alltid hatt høg vekt, og vær vel nærmare hundre kilo i dei dagene. Hugser eg var 96 eller noko når eg fann ut at det berre var ein ting å gjere om eg skulle drøyme om eit vanleg liv. Så eg tok av, mykje. Løp kvar dag, innførte spisefrie dager omtrent, og tok av mykje. Forbrenninga skaut i verét, og er framleis høg no når eg et ganske vanleg. Dette, i samråd med ei ellers belasta psyke førte til at eg gjekk på tidenes smell, og ikkje har hatt energi til noko som helst. Men eg byrjer å komme oppå igjen, og no må eg gjere ferdig det eg har påbegynt.

Korvidt dette er sunt eller ei er ikkje så relevant. Eg vil berre bli kvitt hengande ølmage så fort som overhodet mogleg. Må vel ete vanleg til ei viss grad, men det får så vere. Kva øvelser bør ein gjere? Har vekter nokon hensikt? Kor mykje bør eg trene, og kor ofte?

Dette kjem i tilfelle til å bli det eine eg kjem til å satse på, så tid er ikkje eit problem. Skole er eg falt av, så nå er det berre snakk om å halde ut meg meg sjølve. Eg må sjå litt ut før det klikker totalt for meg.

Redigert: Eg rekner med at første priotert må vere å kutte ut all alkohol? Når det gjeld mat er det ikkje noko problem å halde seg.

Endret av steffenz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK. Den ølmagen du prater om kan godt være en effekt av sultinga di. Mat er viktig. Ved å sjelden spise mat vil du få stor mage. Du har kanskje sett bilder fra folk fra afrika som er syltynne men har stor og opplåst mage? Dette kan være det samme som ølmagen din.

Dessuten: ved å spise sjelden, sulte deg, vil kroppen ta vare på mest mulig av maten du putter i deg for å ha noe å forbrenne når du ikke spiser. Hvordan tar kroppen vare på energi? Fett. Å sulte seg er altså ikke løsningen.

76-78 kg er foresten ikke mye, med mindre du er under 1.50. Vekt sier dog som oftest ingenting. Det du kan sjekke er fettprosenten. Den kan for eksempel måles med en fettklype.

Trene er dog bra uansett, fordi det er sunt. Hvordan få en sunn kropp?

Tren regelmessig. Styrketrenging vil gjøre deg sterkere og mere muskler vil øke forbrenning og minske fettprosent. Jogging / turer i skog og mark vil også hjelpe med forbrenning.

Mat bør spises regelmessig (5-6 ganger til dagen, ca hver tredje time)og være små måltider. Ikke for små, men ikke for store. Tommelfingerregel er at du skal ha en knytteneve karbohydrater og en knytteneve proteiner i hvert måltid, men ønsker du å være mer nøyaktig kan du ta å måle og veie maten og regne på hvor mye energi du bruker hver dag, og hvor mye energi du putter i deg.

Har du lyst å bli slankere spiser du litt mindre energi enn du bruker.

Mat er forøvrig minst like viktig som trening. Trening uten mat fungerer ikke, og mat uten trening fungerer ikke.

Håper dette hjalp og lykke til med treningen! :)

Edit: det er også viktig å følge oppfordingen til trusefar nedenfor. Ikke bli for opphengt i trening og mat, men kos deg med det. Kroppen og psyken vil da som oftest følge etter.

Endret av Eiiid
Lenke til kommentar

Jeg ville fortsatt med jogginga, men kanskje roa ned litt så du ikke går på en ny smell. Hvis du vil ned i vekt bør du trene på måter som øker forbrenningen din.

Hvorfor gikk du på en smell tror du? Presset du deg for hardt? Selvinnsikt er viktig! Hvis du sulteforer deg selv og presser deg selv når du skal trene er du nesten garantert til å gå på en smell.

Jeg har selv gått på en smell når det gjelder trening. Jeg trente 5-6 dager i uka, styrke og kondis om hverandre. Ofte trente jeg opptil 2 timer om gangen. Etterhvert følte jeg meg tvunget til å fortsette og det ble ett stort ork å dra på trening. Jeg var helt besatt på å spise lite, minst mulig, og klarte ikke få noe ut av treningen fordi jeg manglet energi. Til slutt ble jeg dypt deprimert. Jeg følte treningen var blitt en byrde for meg som jeg ikke klarte å rive meg vekk fra.

Jeg tok meg en pause på 1 år. Ga faen i vekta og kroppen min, orket ikke stresse mer. Da gikk jeg opp mye i vekt, men jeg gadd ikke bry meg. Så begynte jeg rolig igjen med bare små rolige joggeturer. Jeg gikk inn for å snu om innstillingen min og tenke positivt, jeg spiste normalt men sunt og passet på å ikke bli besatt av kalorier og veie meg hver dag. Jeg holdt meg unna godteri og alkohol og passet på å få i meg mat med mye grønnsaker og sunne ting. Det er viktig å ikke spise seg overmett. Jeg spiser 4-5 måltider hver dag, og i hvert måltid spiser jeg akkurat såpass at jeg fortsatt er litt sulten. I tillegg passer jeg på å holde meg unna kalorier og fett på de måltidene senest på dagen. Nå går ting mye bedre. Jeg har gått ned 10 kilo og fått tilbake vaskebrett magen jeg hadde, og jeg gleder meg virkelig til de dagene jeg skal jogge.

Når jeg jogger så presser jeg meg kanskje bare 50-60%. Jeg tar det mer som koseturer der jeg får meg en tur i skogen med frisk luft - hvor jeg kan være for meg selv, og tenke gjennom ting og klarne hodet mitt.

Siden du gikk på en smell sist gang burde du kanskje endre taktikken din og ta det litt mer med ro:) Men ellers så er vel forbrenningstrening veien å gå. Du kan legge inn "forbrenningstrening" i hverdagen og. Det hjelper ikke så mye å jogge 2 timer hver dag, hvis du ligger rett ut på sofaen de andre 14 timene du er våken.

Hvis du har en jobb der du må bruke kroppen din, fysisk arbeid... samt gjør husarbeid +++ holder deg aktiv i hjemmet eller med andre ting, så hjelper det veldig. Jeg merker stor forskjell på å gjøre det. På lørdager og søndager slapper jeg av. Kroppen trenger hvile og det er viktig å sove godt hver natt.

Lenke til kommentar

Sulter du deg så lurer du kroppen.

Ølmage er en typisk konsekvens for dette. Kroppen tror den ikke får mat, og lagrer det meste den får inn av næringsstoffer som fett for å klargjøre kroppen for en ny "faste". Mageområdet er det typiske stedet hvor kroppen til menn vil lagre fett først.

Det at du har for lite energi tyder også på at kroppen bruker næringsstoffene på feil måte.

Har du et sunt og variert kosthold, kan du spise langt mer enn du tror og fremdeles gå ned i vekt. Trener du gjevnlig i tillegg er dette en oppskrift på suksess.

Lenke til kommentar

Erfaringsmessig kan jeg støtte Eiiid sitt utsagn.

Når jeg sulteforet meg selv så gikk jeg VELDIG fort opp i vekt. Og da mener jeg VELDIG. Det virket som om kroppen min tok tak i ALL energien den kunne få og la det i fettlagrene på kroppen min.

Kroppen er tilpasningsdyktig og tilpasser seg forholdene den er i. Derfor går den inn i "sparemodus" når den får lite mat.

Det er jo derfor du bygger muskler når du trener styrke og. Kroppen er blind, den ser ikke at du står og løfter vekter - den bare merker at du gjør fysisk tungt arbeid. Derfor utvikler kroppen seg så det skal bli lettere for deg å utføre det arbeidet. Kapeesh?!

Nå spiser jeg kanskje dobbelt så mye som før (men enda ikke FOR mye). - og nå er det sinnsykt mye lettere å gå ned i vekt.

Kroppen min snakker til meg. Den sier: "Trusefar, jeg vet at jeg får en jevn strøm med energi fra maten du tar til deg, derfor gidder jeg ikke å spare på alt jeg får lenger. Jeg tilpasser meg måten du lever på."

Lenke til kommentar

Jeg legger også frem ett bevis på at dersom du legger forholdene til rette for det, så vil kroppen bruke den energien den får.

Dette er hva verdensklasse svømmeren Michael Phelps spiser gjennom en normal dag:

PS. Jeg ville nok ikke anbefale å ta så av for da får du garantert ølmage! Hehe. Men det bare beviser at man kan være helt rippa til tross for høyt energi inntak

Breakfast: Three fried-egg sandwiches loaded with cheese, lettuce, tomatoes, fried onions and mayonnaise. Two cups of coffee. One five-egg omelet. One bowl of grits. Three slices of French toast topped with powdered sugar. Three chocolate-chip pancakes.

Lunch: One pound of enriched pasta. Two large ham and cheese sandwiches with mayo on white bread. Energy drinks packing 1,000 calories.

Dinner: One pound of pasta. An entire pizza. More energy drinks.

Lenke til kommentar

Tusen takk for tips og råd.

Eg får vel berre finne ei mellomting.

Saken er berre den at eg vil gå ned fort og mykje, men det er vel ikkje heilt slik det fungerer.

Det plager meg utruleg mykje å sjå ut slik eg gjer no, det gjer det verkeleg. Det er derfor eg kommer på slike tanker - om eg går på ein smell tenkjer eg at det nesten er betre enn å ha totalt fraværande sjølvtillit. Men eg får vel ta det roleg. Snakke litt med legen min óg, høyre med ein eventuell veiledar på treningssenteret. Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Tusen takk for tips og råd.

Eg får vel berre finne ei mellomting.

Saken er berre den at eg vil gå ned fort og mykje, men det er vel ikkje heilt slik det fungerer.

Det plager meg utruleg mykje å sjå ut slik eg gjer no, det gjer det verkeleg. Det er derfor eg kommer på slike tanker - om eg går på ein smell tenkjer eg at det nesten er betre enn å ha totalt fraværande sjølvtillit. Men eg får vel ta det roleg. Snakke litt med legen min óg, høyre med ein eventuell veiledar på treningssenteret. Takk for alle svar :)

Husk at de fleste folk rundt deg bryr seg ikke så mye om hvordan du ser ut, og hvis de gjør det kan jeg love deg at de har en barnslig og idiotisk attitude.

Istedet for at du fokuserer på utseendet ditt, som du selv synes er dårlig. Så kan du jo heller fokusere på alle de positive tingene du føler du gjør i livet. Tenk over ting du gjør og gi deg selv ros! Jeg er sikker på at du har gjort masse du fortjener ros for!:)

Det ordner seg nok, jeg er sikker på at selvtilliten blir bedre med årene! Evt kan du jo søke deg inn i militæret.. Jeg har aldri lært så mye om livet og utviklet meg så mye som det jeg gjorde det året jeg var der. Jeg var flere hundre mil vekk fra hjemmet og var sammen med bare ukjente folk. Jeg lærte å ha tro på meg selv, og utviklet disiplin og kontroll over livet. Det kameratskapet man bygger med andre soldater i troppen er helt unikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...