Gå til innhold

OR-diagram og tabelldefinisjoner knyttet til ja/nei attributter

Anbefalte innlegg

Heisann, sitter litt fast med en del av en oppgave...

Hovden Svømmeklubb tilbyr flere typer medlemskap, bl.a. årskort for voksne, årskort for barn, bedriftsavtaler eller dropin-avtaler. Databasen skal kunne brukes til å registrere medlemmer og deres medlemskap i klubben. Om et medlem skal det registreres opplysninger som navn, adresse, e-post, telefonnumre og kjønn. Noen medlemmer er aktive utøvere (deltar på svømmeklubbens treninger og lignende), mens andre kun er mosjonssvømmere som svømmer uavhengig av klubbens aktiviteter. Aktive medlemmer får 50% rabatt på medlemsprisen.

Jeg har forsøkt å lage et OR-diagram med objektene Aktør (må være der fordi det også er snakk om funksjonærer og deltaker), medlemskap og avtaletype. Problemet er hvordan jeg skal få rabatten til å virke inn på medlemskontigenten. Har tenkt tanken å plassere aktivt/ikke-aktivt medlem i avtaletypen, men for de som ikke er aktiv fører vel dette til at det blir nullverdi?

Sliter også litt med denne: Når svømmeklubben arrangerer svømmestevner er det behov for å registrere konkurransetider for deltakerne. En deltaker kan delta i flere øvelser. Både individuelle øvelser og lagøvelser (eks. 4 x 50m) forekommer. Ved lagøvelser skal det være mulig å hente ut samlet tid for laget.

Jeg klare å finne individuell tid ved indivuelle stevner og lagtid ved lagstevner. Problemet er å finne individuell tid i lagstevner, som er neste oppgave; Er det mulig å finne både individuell og samlet tid i lagøvelser?

På forhånd takk for svar!

PS: Beklager den litt rustne norsken - er opprinnelig fra Finland.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...