mikkahirunin Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Heisann, sitter litt fast med en del av en oppgave... Hovden Svømmeklubb tilbyr flere typer medlemskap, bl.a. årskort for voksne, årskort for barn, bedriftsavtaler eller dropin-avtaler. Databasen skal kunne brukes til å registrere medlemmer og deres medlemskap i klubben. Om et medlem skal det registreres opplysninger som navn, adresse, e-post, telefonnumre og kjønn. Noen medlemmer er aktive utøvere (deltar på svømmeklubbens treninger og lignende), mens andre kun er mosjonssvømmere som svømmer uavhengig av klubbens aktiviteter. Aktive medlemmer får 50% rabatt på medlemsprisen. Jeg har forsøkt å lage et OR-diagram med objektene Aktør (må være der fordi det også er snakk om funksjonærer og deltaker), medlemskap og avtaletype. Problemet er hvordan jeg skal få rabatten til å virke inn på medlemskontigenten. Har tenkt tanken å plassere aktivt/ikke-aktivt medlem i avtaletypen, men for de som ikke er aktiv fører vel dette til at det blir nullverdi? Sliter også litt med denne: Når svømmeklubben arrangerer svømmestevner er det behov for å registrere konkurransetider for deltakerne. En deltaker kan delta i flere øvelser. Både individuelle øvelser og lagøvelser (eks. 4 x 50m) forekommer. Ved lagøvelser skal det være mulig å hente ut samlet tid for laget. Jeg klare å finne individuell tid ved indivuelle stevner og lagtid ved lagstevner. Problemet er å finne individuell tid i lagstevner, som er neste oppgave; Er det mulig å finne både individuell og samlet tid i lagøvelser? På forhånd takk for svar! PS: Beklager den litt rustne norsken - er opprinnelig fra Finland. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå