Creaxz Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 (endret) Hei. Har et lite problem her; skal skrive en appell om et tema, men vet ikke helt hva det er. En tale som skal appellere til lytterne er det jeg tror. Er det rett? Jeg trenger også hjelp til hvordan den skal skrives. Går bare i tiende, så den trenger ikke å være mer enn 3 minutter (faktisk maks 3), og jeg lurer på hvilke temaer jeg skal bruke. Pleier man å bruke noe spesielt språk? Temaest jeg har er "Oppfordre til mer innvandring for å gi landet mer arbeidskraft Endret 1. desember 2009 av Creaxz Lenke til kommentar
jamelia Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Jeg fant noe som kanskje kan hjelpe deg. Det er hentet fra Intsos.no - Når du skriver appellen, tenk gjennom hvem du henvender deg til. En appell bør være kort og konsis. Du bør forberede deg godt og vite hva du vil stadfeste. En god appell virker vekkende og inspirerende. Det du sier bør komme rett fra hjertet hvis du vil treffe folk. - Du bør sørge for at poengene dine samstemmer med det du konkluderer med. - Ta gjerne pauser når du begynner på nye setninger. Dette gir folk en mulighet til å tenke på det du har sagt. - Snakk på din egen måte og bruk det språket du føler deg vel med. Selv om det kanskje høres intellektuelt og bra ut med kompliserte og vanskelige ord, kan du lett avlede deg selv fra selve temaet du snakker om. Derfor, ikke bruk ord som er fremmed for deg. - Ha gjerne øyenkontakt med folk, og snakker du i mikrofon så er det lurt å holde en jevn avstand til mikrofonen. Hvis du ser mye ned i papirene dine, kan noen ordlyder lett falle bort og det du sier vil bli usammenhengende og vanskelig å følge med på. - Vis engasjement, det er fint å bruke hendene til understreking av poenger du måtte ha , men ikke overdriv det til å bli anstrengt engasjement, da kan det lett se påtatt og overfladisk ut. - Hvis du vil vise ditt engasjement ved stemmebruk; snakk høyere, men ikke fortere. - Hvis du føler at du trenger notater er det best med korte notater, helst stikkord. Det kommer selvsagt an på hvor erfaren du er og hvor godt du kan stoffet Hvor riktig dette er, vet jeg ikke helt, men jeg tror det kan gi deg noen idéer om hvordan du skal gjøre det. Greia med en apell er uansett at du skal holde en tale hvor du skal forsøke å overbevise publikum om ditt syn på saken og å "legge inn en søknad" om at de skal tro og høre på deg. Når det kommer til poenger, ville jeg kanskje pekt på noen tall, hvis du kan få tak i det? Om hvor mange innvandrere vi alt har i Norge (det er sinnsykt mange svensker, for eksempel), eventuelt også om det finnes noen tall på hvor stor del av den norske arbeidskraften det alt utgjør. Vi trenger også en del innvandring for å få flere eksperter til ting vi ikke har eksperter på her i Norge. Håper dette var til noe hjelp Lenke til kommentar
Creaxz Skrevet 1. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2009 Jeg fant noe som kanskje kan hjelpe deg. Det er hentet fra Intsos.no - Når du skriver appellen, tenk gjennom hvem du henvender deg til. En appell bør være kort og konsis. Du bør forberede deg godt og vite hva du vil stadfeste. En god appell virker vekkende og inspirerende. Det du sier bør komme rett fra hjertet hvis du vil treffe folk. - Du bør sørge for at poengene dine samstemmer med det du konkluderer med. - Ta gjerne pauser når du begynner på nye setninger. Dette gir folk en mulighet til å tenke på det du har sagt. - Snakk på din egen måte og bruk det språket du føler deg vel med. Selv om det kanskje høres intellektuelt og bra ut med kompliserte og vanskelige ord, kan du lett avlede deg selv fra selve temaet du snakker om. Derfor, ikke bruk ord som er fremmed for deg. - Ha gjerne øyenkontakt med folk, og snakker du i mikrofon så er det lurt å holde en jevn avstand til mikrofonen. Hvis du ser mye ned i papirene dine, kan noen ordlyder lett falle bort og det du sier vil bli usammenhengende og vanskelig å følge med på. - Vis engasjement, det er fint å bruke hendene til understreking av poenger du måtte ha , men ikke overdriv det til å bli anstrengt engasjement, da kan det lett se påtatt og overfladisk ut. - Hvis du vil vise ditt engasjement ved stemmebruk; snakk høyere, men ikke fortere. - Hvis du føler at du trenger notater er det best med korte notater, helst stikkord. Det kommer selvsagt an på hvor erfaren du er og hvor godt du kan stoffet Hvor riktig dette er, vet jeg ikke helt, men jeg tror det kan gi deg noen idéer om hvordan du skal gjøre det. Greia med en apell er uansett at du skal holde en tale hvor du skal forsøke å overbevise publikum om ditt syn på saken og å "legge inn en søknad" om at de skal tro og høre på deg. Når det kommer til poenger, ville jeg kanskje pekt på noen tall, hvis du kan få tak i det? Om hvor mange innvandrere vi alt har i Norge (det er sinnsykt mange svensker, for eksempel), eventuelt også om det finnes noen tall på hvor stor del av den norske arbeidskraften det alt utgjør. Vi trenger også en del innvandring for å få flere eksperter til ting vi ikke har eksperter på her i Norge. Håper dette var til noe hjelp Tusen takk! Akkurat det jeg lette etter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå