Gjest medlem-82119 Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 REgner med de har en viss better shoot than sorry holdning når det gjelder presidenten, og med så mange nysgjerrige så er det lett at noen smeller opp et vindu for å se bedre, eller at en friskas løper mot presidenten med en vannpistol/softgun/paintball for å se hva de gjør. Om man fyrer av noen paintballkuler i obama så er nok ikke det det smarteste man gjør, og man ender nok i tredress for den spøken. Jeg var egentlig bare nysgjerrig på det praktiske rundt dette, hvem som styrer showet mens det står på og hvem som gir ordrer om hva. Hvis SS styrer showet er norge under amerikansk kommando en stund, noe som vel er spesielt. Hvis norske spesialenheter styrer showet har de påtatt seg et helvetes ansvar de tvilsomt aner rekkevidden av. Hvis SS skyter en nordmann, ung eller gammel, er vel forsidene sikret noen uker fremover. Så på nyhetene at man skal sveise kumlokkene, men jeg tenker at hvis målet er å ta obama er vel ikke et gjensveist kumlokk det som velter planen. Antar selv al quaida har noen som kan sveise det opp igjen, plassere noe nedi, og sveise det på igjen. Det er vel også nok av vinduer og hustak i området til at det kan bli en heftig utfordring å passe på alt. Får vel krysse fingrene for at det går bra, ellers blir vi invadert og bombet langt tilbake til forrige århundre før vi rekker å si faen. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Jeg brude vel egentlig ikke fyre opp debatten på denne måten men for meg virker det som om noen har sett litt for mange filmer i det siste Dette besøket er som en liten filleopptreden å regne i forhold til opptredene hjemme i Obamas hjemmland. Antar SS og politiet forøvrig ser på det hele som ganske grei skuring. Tror nok media blåser forferdelig mye opp her! Lenke til kommentar
Olum Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Dette er vel egentlig ikke en tråd for å finne ut hva sannsynligheten for at noe faktisk skjer er. Det er vel heller mer teoretisk. Hva skjer om SS skyter en truende kar f.eks. Jeg tror ikke det kommer til å skje, men det er et interessant spørsmål. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Om en SS vakt skyter en nordmann stenger vi oljesalget mot usa og selger den til russerne og araberne neida, regner med han blir stilt for en spesiell dommstol typ. militærdomstol om den blir hold under usa eller norge vet jeg ikke Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Olum: Nettopp!! SS er vel strengt tatt ikke militære? Man kan selvsagt snu det og spørre hva skjer om kongens livvakt skyter en amerikaner i usa fordi han virker truende? Synes sikkerheten fra norsk side virker slapp også. Ja, de sveiser noen kumlokk, men antar at en som vil ta knekken på presidenten ikke lar seg hindre av det. Sveis opp, ned med en bombe, sveis igjen. Tar sikkert 5 min for en som kan sakene. De sjekker folk de siste dagene. Vel, tror nok en som skal ta presidenten forbereder seg noe mer en å vente til dagen før. Midt i oslo, titusenvis av vinduer og hustak, tett trafikk, relativt begrenset kontroll. http://www.nrk.no/nyheter/1.6349084 Al quaida og POTUS i samme by, nærmest side ved side..... Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Ankh: De som kan sakene sine bruker rundt 20 minutter på jobben nå, hvor de og eskorteres rundt av politiet som sjekker hvert kumhull før det sveises igjen. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 [...]at en friskas løper mot presidenten med en vannpistol/softgun/paintball for å se hva de gjør[...] Om "du drar den spøken" mot bevepnede personer så står du nok i stor fare for å få kjeften full av jord rimelig kjapt uansett, uavhengig av om det er elgjegere, vakta i porten på Setermoen (om de er bevepnet lenger), SS, bevepnet norsk politi eller andre som er de med skarpladde våpen. Antakelig er det mindre sjangse for å bli skutt når det er så mye sikkerhetsstyr som rundt Obama, da det vil være mengder med politi og sikkerhetsvakter rundt om kring som forhåpentlighvis får lagt en slik fyr i bakken før noen skyter. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Hvis man bruker en plasmabrenner, som denne: http://www.multiplaz.no/ Sitat: "Det kreves verken kompressor, transformator, gassflasker eller tunge innretninger for å bruke brenneren". Antar at de som sveiser igjen bruker relativt vanlig utstyr med endel tilkoblinger, gassflasker osv som tar tid. Sånn i prinsippet så kan man vel bruke en motorsykkel med to sidevesker, ha brenneren i den ene og et strømaggregat i det andre. Vet ikke hvor godt de sveiser til, men antar de har ett eller to punkter de punktsveiser. Det tar ihvertfall ikke 20 minutter å fjerne de punktene. Vet heller ikke om de sjekker om sveisen fortsatt er på plass, men tviler på det så en terrorist kunne vel bare slenkt på lokket igjen uten å gjøre noe mer med det. Utfordringen er vel å få jobbe i fred noen få minutter, men antar man kan ta en olsenbanden og parkere en bil med hull i bunn over en kum 5 minutter. Poenget mitt er bare at hvis noen ønsker å ta obama i norge, så tror jeg ikke man klarer å hindre det med det sikkerhetsopplegget man har gitt uttrykk for at man har. Om man sveiser +/- 400 kumlokk og fjerner søppelkassene, så hjelper det ikke mot en sniper i et vindu eller på et tak. Om man er litt kald så kan man sikkert få tak i en fake ss eller fbi uniform og sånn sett snike seg rimelig tett innpå obama. Man har videre tonnevis av arbeidere i det offentlige som vil komme nær han under besøket som en del av jobben og det holder at kun en vil tjene X hundre millioner på å gjøre det. Krysser virkelig fingrene for at det går bra, for all del, men omfanget av dette virker spooky synes jeg. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Nå kjører obama rundt i en atomsikker bunkers, så det skal nok litt mer til enn en liten bekkalokkbombe for å ta knekken på han. Eneste måten slik jeg ser det er angrep med ABC-våpen når han er ute av bilen. Og det hadde eterretningen plukket opp for lengesiden.. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Kjenner ikke armeringen i bilene i detalj, men ofte blir f.eks sidene beskyttet bedre enn bunn og topp, front og bak. Det er jo bl.a tidligere leveret inn M72 og lignende til politiet: http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article273004.ece Som sagt så er det to sider som jeg lurer på her: Den ene siden er hva hvis en amerikansk vakt skyter en normannn og hvor sikkert det reelt sett er mulig å gjøre det. Man kan sikkert gjøre det litt vanskeligere, men tviler på at de kan gjøre det helt sikkert for potus. Norge har vel også begrenset erfaring med slike sikkerhetsopplegg eller kunnskaper om å takle slike trusselbilder. Er et stort skritt fra å ha laserkontroll til å sikre potus. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Krysser virkelig fingrene for at det går bra, for all del, men omfanget av dette virker spooky synes jeg. Alt er "lett" for en som sitter på utsiden med alle svarene. Spesielt etter å ha sett litt for mange Hollywood filmer. De som leverer inn en M72 til politiet under våpenamnesti er ikke kriminelle som sådan men det man kan kalle samlere. Det er mange som samler på militært materiell. Mange av disse samlerene har ganske kraftig arsenal i sine samlinger, og en del er ofte uregistrert. Man har videre tonnevis av arbeidere i det offentlige som vil komme nær han under besøket som en del av jobben og det holder at kun en vil tjene X hundre millioner på å gjøre det. Dersom noen har flere hundre millioner tilgjengelig og virkelig ønsker Obama død hadde han vært død lenger før han kom til landet. Lenke til kommentar
Xtend Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Hvis man bruker en plasmabrenner, som denne: http://www.multiplaz.no/ Sitat: "Det kreves verken kompressor, transformator, gassflasker eller tunge innretninger for å bruke brenneren". Antar at de som sveiser igjen bruker relativt vanlig utstyr med endel tilkoblinger, gassflasker osv som tar tid. Sånn i prinsippet så kan man vel bruke en motorsykkel med to sidevesker, ha brenneren i den ene og et strømaggregat i det andre. Vet ikke hvor godt de sveiser til, men antar de har ett eller to punkter de punktsveiser. Det tar ihvertfall ikke 20 minutter å fjerne de punktene. Vet heller ikke om de sjekker om sveisen fortsatt er på plass, men tviler på det så en terrorist kunne vel bare slenkt på lokket igjen uten å gjøre noe mer med det. Utfordringen er vel å få jobbe i fred noen få minutter, men antar man kan ta en olsenbanden og parkere en bil med hull i bunn over en kum 5 minutter. Poenget mitt er bare at hvis noen ønsker å ta obama i norge, så tror jeg ikke man klarer å hindre det med det sikkerhetsopplegget man har gitt uttrykk for at man har. Om man sveiser +/- 400 kumlokk og fjerner søppelkassene, så hjelper det ikke mot en sniper i et vindu eller på et tak. Om man er litt kald så kan man sikkert få tak i en fake ss eller fbi uniform og sånn sett snike seg rimelig tett innpå obama. Man har videre tonnevis av arbeidere i det offentlige som vil komme nær han under besøket som en del av jobben og det holder at kun en vil tjene X hundre millioner på å gjøre det. Krysser virkelig fingrene for at det går bra, for all del, men omfanget av dette virker spooky synes jeg. Du gir inntrykk at det er sååå enkelt å drepe presidenten bare man virkelig ønsker det. Dette er verdens største terrormål og sikkerheten er alltid på topp. Hadde det vært så enkelt hadde han vært død i dag. Nesten 2500 folk fra USSS, norsk politi og forsvaret skal passe på presidenten og det er ikke bare i første linje sikkerheten ligger, men en viktig del av opplegget er etterretning. Alle trusler eller andre indikasjoner blir grundig fulgt opp av PST og SO-gruppa til Oslo-politiet. Når det gjelder "tonnevis av arbeidere", så blir ansatte på hotellet og Rådhuset grundig kontrollert og screenet i forkant. På gateplan finnes det sikkerhetspersonell blant folk, på hustak og i vinduer som følger nøye med på alt og alle. Du ser garantert ikke 80% av personellet som passer på presidenten, men du kan banne på at de ser deg. Du skal ikke undervurdere norsk politi, de er dyktigere enn du tror selv på slike tunge sikkerhetsutfordringer. Kumlokkene blir kontrollert med jevne mellomrom, så det er dødfødt. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Leste også at det er en egen patrulje som patruljerer undergrunnen i Oslo når Obama er på besøk. Tror jeg ville lagt kumlokk-strategien på is... Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 http://www.criminaljusticeusa.com/blog/200...on-obamas-limo/ Sånn. Kan vi legge bak oss bekkalokketorien en gang for alle nå? Om en SS-agent bryter ROE, så vil jeg tro at han vil bli anholdt av amerikanske myndigheter, for så å bli utlevert til Norge. Dette er helt utenkelig, har vel aldri skjedd før, og vil ikke skje i Norge heller. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Poenget mitt er bare at hvis noen ønsker å ta obama i norge, så tror jeg ikke man klarer å hindre det med det sikkerhetsopplegget man har gitt uttrykk for at man har. Det kan nok med stor sannsynlighet konkluderes med at det finnes mennesker i verden som skulle ønsket å se den amerikanske presidenten dø og både har evne og vilje til å gjøre det. Når det allikvel ikke skjer så er det stor sannsynlighet for at noe forhindrer det. Vi har ingen grunn til å tro at "det" ikke er representert ved Obamas besøk til Norge som "det" er tilstede alle andre steder amerikanske presidenter oppholder seg. At ulike steder byr på ulike utfordringer gjør bare at sikkerhetsopplegget er designet etter forholdene. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Monzilla: Veldig mye spekulasjon i i den linken der, var vel mest bare en oppramsing av hva de KUNNE ha. The interior of Obama’s limo is rumored to be there are several pieces of defense equipment rumored to be on board among some of those weapons speculated to be included the limo is likely equipped with is thought to be based but may be built There is also speculated to be is probably composed of Litt flåsete så kunne jeg sagt mye av det samme med min egen bil. Tror nok ikke det er dårlig sikkerhet, derimot. Et annet spørsmål er vel såvidt jeg forsto at bilen kan forsegles ved et angrep med kjemiske våpen, men den er i utgangspunktet ikke forseglet. Man satser med andre ord på at man får tid til å forsegle bilen hvis noe skjer. Spørsmålet er vel også om den ikke er sikret for hva som forventes av normale våpen (håndvåpen, vanlige geværer) og hvorvidt den takler raketter og større bomber (bilbomber) og lignende. En SADM nedi en kum eller slengt fra et hustak ville nok ripet opp bilen hans endel.. http://en.wikipedia.org/wiki/Special_Atomi...lition_Munition http://www.cnn.com/2009/POLITICS/01/06/dri...bama/index.html "The limousines of yesteryear were designed just well enough to provide protection to get the president out of the situation," says Ken Lucci, CEO of Ambassador Limousine Inc. and owner of two Reagan-era limos. "In today's case, they [the Secret Service] expect a prolonged attack, and they expect an attack that is a lot more violent than [with] a weapon you can hold in you hand." Vel, der fikk vi avklart at de er forberedt på mer enn håndvåpen. Etteretningen er nok på alerten, ja. Spørsmålet er om de bryter noens rettigheter hvis de overvåker potensielle farer og om f.eks krekar holdes ekstra under oppsikt. Befolkningen er jo stort sett imot at man skal bli overvåket for å se hva man planlegger, så hvis de skal følge folket skal de egentlig sitte med hendene i fanget og vente og se, overvåkingsmessig sett. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Kan støtte påstanden din om at en atombombe i et bekalokk ville ha ripet bilen hans ja Men realistisk sett, så vil ikke det være mulig å gjennomføre. Sikker på at NSA har plukket opp denne tråden for lengesiden, og det er en haug med både kjente og ukjente organisasjoner i aktivitet i Oslo nå frem mot møtet. Om de bryter folk sine rettigheter i overvåkning, vel, det blir jo bare spekuleringer fra min side, men jeg tror nok at de har kontroll på alle elementer som kan vurderes til å gå til aksjon for å si det sånn. Det jeg derimot er spent på er hvilken tellesentral som blir ranet på østlandet under Obama-besøket. Lenke til kommentar
Attityd Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Angående det med vifting av softguns eller lekevåpen i nærheten av Obama, så blir du skutt, så enkelt er det. Vaktene til Obama har som jobb å ta en kule for ham, så å skyte en trussel tror jeg ikke ville vært noe problem. Var det ikke noen i politiet som gikk ut i media og sterkt frarådet å gjøre noe sprell i Oslo den dagen? Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Blir nok skutt, ja. Spørsmålet er hva som da skjer. Har de en form for immunitet slik at de kan skyte hvem som helst ved behov uten å få straff for det, kan norske domstoler dømme en amerikansk ss eller fbi fyr for å ha skutt en nordmann for å beskytte presidenten? Hva regnes som en trussel, ser f.eks at man blir advart mot å åpne vinduer, stå i vinduer osv og hva hvis noen er nysjerrige og vil ha et once in a lifetime bilde av potus og smeller opp et vindu slik at en vakt skyter fyren i vinduet. Hva om en norsk vakt skyter...? Hva vil skje med forholdet mellom usa og norge hvis potus blir skutt her? Blir vi teppebombet tilbake til steinalderen hele gjengen? Hva med alle som blir ranet fordi politiet er i oslo? Tellesentraler? Hva om en selvmordbomber fyller opp en varebil med sprengstoff og trår klampen i bunn rett mot obamas bil? Er masse spørsmål her. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Mange spørsmål som du har fått svar på i løpet av tråden... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå