Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig eksamen i fysikk. Tips til forsøk?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal ha muntlig eksamen i fysikk i morgen.

Det er eksamen i fysikk 1, går VG3 og har fysikk 2 nå.

Men jeg skal altså ha en muntlig eksamen i fysikk 1, fordi jeg strøk i fjor.

Lurer på om noen har noen ideer til forsøk jeg kan utføre?

Temaet er som følger:

Kraft

Bevegelse

Energi

Har forsøkt å slippe en stein fra et visst punkt, for å så regne ut farten ved å ta tiden og bruke bevegelseslikningene.

Så bruker jeg dette til å regne ut strekningen, altså hvor høyt steinen blir sluppet fra. Så måler jeg høyden til slipp-punktet, for å bekrefte at utrengningene var korrekte. Men det blir så unøyaktig når jeg må ta tiden selv.

Noen andre som har hatt lignende eksamen, eller noen som har ideer til relevante forsøk?

Det behøver ikke å være avanserte forsøk.

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å ha en lekebil på en skråplan? du måler opp en meter og tar tiden imellom der. så ka du regne ut diverese ting. du kan også bruke en kraftmåler for å måle kraften bilen trekker med. hadde et slikt forsøk ifjor, men husker ikke mye av det...

Hva med å ha en lekebil på en skråplan? du måler opp en meter og tar tiden imellom der. så ka du regne ut diverese ting. du kan også bruke en kraftmåler for å måle kraften bilen trekker med. hadde et slikt forsøk ifjor, men husker ikke mye av det...

Lenke til kommentar

Hadde en del forsøk i fysikk i fjor. Det var ett med bevaringsloven for mekanisk energi som var litt artig!

Hvis du har Rom Stoff Tid, så er det forsøk 7.204.

Du trenger et stativ, et lodd, hyssing, laptop og en lysport og datastudio. Du slipper/svinger loddet fra forskjellige høyder og regner ut verdiene for potensiell energi ved de ulike høydene. Deretter ser du på hastighetene (regner ut kinetisk verdi) til loddet ved de forskjellige høydene, for å se at mekanisk energi er bevart. (Altså at Ep ved start, skal være tilsvarende Ek når loddet svinger gjennom lysporten)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...