Gå til innhold

Er dette godkjent grunn til reklamasjon?


Sk!ppy

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg kjøpte august-tia -08 en pc, Hp Pavilion Dv7-1010eo.

 

Etter noen måneder (februar) ble den sendt på reperasjon for vifte som bråket veldig, og den skrudde seg av ved spilling. (Ble veldig varm.)

 

Etter enda noen måneder rett før sommerferien iår, sendt på reperasjon for det samme, bare at den skrudde seg av ved notepad bruk. Taster begynner å falle av. Forsatt veldig varm. I sommer fikk jeg tilsendt nytt strømadapter da dette ble ødelagt.

 

Etter enda noen måneder, Nå, begynner vifta å bråke skikkel, og jeg vet etter tegnene å dømme at den vil begynne å skru seg av når den blir varm. I tillegg har strømadapteret blitt ødelagt, så jeg sitter jeg på halvt batteri og venter på at det skal gå ut. Strømadapteret funkerte fint bare 30 min siden, og stoppet plutselig.

 

Og når jeg sender den inn nå, blir dette tredje gang jeg har sendt den inn, noe jeg mener kvalifiserer til å returne pengene etter kjøpsloven, §30 tror jeg, litt uklart synes jeg.

 

Hva sier egentlig lovene, har jeg rett på pengene tilbake nå, så det skal bare være å henvise til kjøpsloven om de går vrange?

Endret av LaCrouX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående varmgang. Har du forsøkt å blåse med trykkluft inn i PC'ens luftehull? Jeg har gjort dette på noen laptop'er, og det er utrolig hvor mye støv det kan befinne seg inne i en sånn PC (stå utendørs når du gjør dette). Det har fikset både viftestøy og varme på de PC'ene.

 

Sjekk dette før du sender inn. Om feilen fortsatt er der etter at du har blåst den ren for støv, så er det tredje gangs reklamasjon for samme feil, og du kan kreve ny vare. Men forhandler kan også kreve at den sendes inn på verksted for å bekrefte at det er samme feil som de to andre gangene. Men husk at du må kreve ny vare/heving ved innlevering, ikke når du får PC'en tilbake fra verkstedet.

 

Strømadapteret derimot, er en ekstern enhet, og er allerede byttet i nytt. Det alene er uansett ikke grunn til heving av kjøp. I tillegg har feilen bare oppstått en gang før, og forhandleren ville uansett hatt et avhjelpsførsøk til gode.

Lenke til kommentar

Når vi prøver å kontakte for å få pengene tilbake / reparere får vi beskjed av forhandler om å gå til produsent som ber oss gå til verksted som ber oss gå til produsent.

 

Jeg velger å tro at det er forhandler vi skal forholde oss til, men pappa er usikker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Men det er selger som gir penger tilbake?

Hvor mye penger vil jeg forresten få tilbake? jeg regner med at jeg får ikke igjen alle 7000 på en et år gammel pc.

Det er i utgangspunktet selger som er forpliktet til å betale penger tilbake dersom kjøpet heves. Hva som skjer mellom selger, verksted og produsent trenger ikke du forholde deg til.

 

Hva du vil få tilbake, avhenger av om selger krever nyttevederlag eller ikke. Kreves ikke nyttevederlag, får du kjøpesum + forsinkelsesrenter fra reklamasjonsdato. Krever han nyttevederlag, kan det spørres om han har krav på dette. Nyttevederlag betinger at du har hatt "vesentlig" nytte av tingen, som jo kan problematiseres der tingen gjentatte ganger må på service. Uansett: hvordan en regner ut hva du får utbetalt om selger kan kreve nyttevederlag, beskrives i dette innlegget.

Lenke til kommentar

Det der hørtes da unødvendig komplisert ut vil jeg si. Ring 815 62 070 og be om å få snakke med reklamasjonsavdelingen. Dersom verkstedrapportenen ikke sier noe om unormalt mye støv i viftene eller andre selvforskyldte ting bør det ikke by på noen problemer å få løst denne saken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...