Gå til innhold

Opera 7.11 og fonter.

Anbefalte innlegg

Har akkurat installert Opera 7.11 final, shared-utgaven. Har stillt alle fontene på Luxi Sans. Til tross for dette er det flere sider som vises med andre fonter.

Og desvere er det kun et svært lite antall sider som vises med antialiasing, eller deler av en side. Jeg er hekta på antialiasing og må få en løsning på dette. Fontene i selve GUI'en har forøvrig antialiasing. Bruker forresten mandrake 9.1 .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt eksperimentering viser at dersom jeg velger courier [xft] på alle fonter i preferences, vises dog ikke alle tekst i courier, men kun deler av den. Forumet vises fremdeles i noe som ligner helvetica, ikke-antialiased. Mens hos dagbladet vises vises menyen på venstre side i courier, antialiased og nyhetene i helvetica, ikke-antialiased. Dette er jo helt merkelig... :shrug:

Lenke til kommentar

Tanken har streifa meg at det er HTML'en som overstyrer mine innstillinger. Har prøvd å finne innstillinger for dette i menyen og i konfigurasjonsfiler, men finner ikke noe. Men jeg hadde ikke dette problemet når jeg kjørte opera under Vectorlinux. Til alle dere som kjører Opera, hva gjør dere?!

Lenke til kommentar

Jeg har ikke prøvd opera 7.11 final, men i alle versjoner av opera jeg har prøvd (etter 6.05), har alle fontene hatt anti-aliasing via xft. Kan det være noe med xft/fontconfig instillingene dine? Jeg vet også at det er en måte å skru av anti-aliasing i config-filene til opera. Prøv å se på /etc/X11/XftConfig og /etc/fonts/local.conf (i forhold til /etc/fonts/fonts.conf). Kanskje det fins en man side for desse filene. Jeg tror alle viktige font-directoryer bør være listet i XftConfig.

Kan hende dette ikke stemmer i det hele tatt for din distro, i og med at det har vært store endringer innen hvordan fonter blir behandlet i det siste. Og om det gjelder bare Opera, er det usannsynlig at filene i /etc skal ha noe med saken å gjøre. Prøvd andre program som baserer seg på xft for font-rendering? Gnome2,KDE3.1...

Det er nok html'en som bestemmer hvilke fonter som blir brukt ja, mener hw.no bruker verdana. Tror slashdot stort sett bruker dine fonter.

Lenke til kommentar

hmm, kan dette hjelp deg?

One thing I noticed the other day is the default fontconfig file doesn't pick up the TT fonts installed in /usr/X11R6/lib/X11/fonts/truetype (ie, Times New Roman, Trebuchet, etc, etc). Adding the following to my local.conf and then running fc-cache -fv fixed it so the TT fonts are displayed in apps instead of non-aliased ones.

<!-- /etc/fonts/local.conf file for local customizations -->

<fontconfig>

<dir>/usr/X11R6/lib/X11/fonts/truetype</dir>

Hentet fra denne posten på gentoo forumet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...