Gå til innhold

Vegas Movie HD vanskeligere enn Pinnacle?

Anbefalte innlegg

"Synd at Pinnacle gir ut programvare som ikke er ferdig, og Sony ting som ikke vanlige data-ingeniører klarer bruke."

Jeg begynte også med PC på midten av 80-tallet. Men jeg kan ikke med min beste vilje forstå hvorfor du ikke klarer å bruke Sony Vegas. Jeg har med største letthet brukt Vegas siden versjon 3 (da Sonic Foundry ga ut Vegas).

Jeg tror faktisk at du må sette deg ned og lære deg noen grunnleggende prinsipper om videoredigering.

Grunnleggende prinsipper? Har laget med enn 50 timer video film med Pinnacle, 4 ulike versjoner. Og som sagt brukt både YouTube, 60 sider bruksanvisning + 3-4 helger.

Men synd Vegas er så tung, for Pinnacle er antagelig mer ustabil.

Glemte forresten å nevne at da jeg begynte med Vegas, så redigerte jeg min første video uten å bruke hverken manual, YouTube (fantes vel ikke den gangen) eller noe annet, pga. at Vegas er ganske så selvforklarende. Og dette gjorde jeg på et par timer. Så hva du bruker 3-4 helger til, er jeg usikker på, men du forventer vel ikke å lære deg absolutt alle funksjoner på en gang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Synd at Pinnacle gir ut programvare som ikke er ferdig, og Sony ting som ikke vanlige data-ingeniører klarer bruke."

Jeg begynte også med PC på midten av 80-tallet. Men jeg kan ikke med min beste vilje forstå hvorfor du ikke klarer å bruke Sony Vegas. Jeg har med største letthet brukt Vegas siden versjon 3 (da Sonic Foundry ga ut Vegas).

Jeg tror faktisk at du må sette deg ned og lære deg noen grunnleggende prinsipper om videoredigering.

Grunnleggende prinsipper? Har laget med enn 50 timer video film med Pinnacle, 4 ulike versjoner. Og som sagt brukt både YouTube, 60 sider bruksanvisning + 3-4 helger.

Glemte forresten å nevne at da jeg begynte med Vegas, så redigerte jeg min første video uten å bruke hverken manual, YouTube (fantes vel ikke den gangen) eller noe annet, pga. at Vegas er ganske så selvforklarende. Og dette gjorde jeg på et par timer. Så hva du bruker 3-4 helger til, er jeg usikker på, men du forventer vel ikke å lære deg absolutt alle funksjoner på en gang?

Neida, hadde vært en god start om det var enkelt å spole fram og tilbake i kuttene, og tilsvarende å krympe/utvide tidslinjen + å unngå at det automatisk spoler fram og tilbake....

Men; lager nå min første adchd fil i HD på Pinnacle 14, så håper den lar seg avspille på PS3 uten mer problemer med codec's etc. Pinnacle klarte ikke lage en full DVD basert på avchd, ettersom det henger etter ca halvspilt film.

Dessuten måtte jeg rendre 3 ganger før den ikke meldte runtime error.

Jaja, godt det er langhelg og mye tid.

Lenke til kommentar

Neida, hadde vært en god start om det var enkelt å spole fram og tilbake i kuttene, og tilsvarende å krympe/utvide tidslinjen + å unngå at det automatisk spoler fram og tilbake....

Men; lager nå min første adchd fil i HD på Pinnacle 14, så håper den lar seg avspille på PS3 uten mer problemer med codec's etc. Pinnacle klarte ikke lage en full DVD basert på avchd, ettersom det henger etter ca halvspilt film.

Dessuten måtte jeg rendre 3 ganger før den ikke meldte runtime error.

Jaja, godt det er langhelg og mye tid.

SP3 leser ADCHD, så dette ble bra, men dog bare drøyt 30 minutter pr DVD. Og etter halvspilt DVD så hakker det med digitale artifakter og er omtrent uleselig på slutten. Så adchd synes også å være umodent på Pinnacle 14, ev er det PS3 som ikke leser denne varianten.

Har programmert både i Assembler, Cobol, Fortran og C++, men er tydeligvis andre innfallsvinkler som kreves for Vegas.

Noen med andre tips om opplæring/kurs på Vegas enn den nevnte 60 siders manualen, Youtube og Help i selve programmet?

Endret av Nik
Lenke til kommentar

Det var den beste lyrikk videoen jeg har sett. :thumbup:

Hvordan klarte du egentlig det der?

To tekster over hverandre, finner ut når ord og stavelser begynner og starter, markerer de med "m" tasten, og så keyframer jeg den øverste teksten til å gå over den andre etter markørene :p

Tar sin tid da :!:

5 til 8 timer for hver video :whistle:

Det ville vært lettere med aegisub eller noe sånt da.

Lenke til kommentar

Har du prøvd Ctrl + piltaster?

Og scrolle hjulet?

Lenke til kommentar

Har du prøvd Ctrl + piltaster?

Og scrolle hjulet?

Husker ikke, er noen måneder siden jeg slet noen helger med Vegas, men nå som filmene jeg lager med Pinnacle gir enten runtime error under rendring eller gir digitale artifakter ved avspilling av avchd filer er jeg fristet til å gå tilbake til Vegas igjen for etpar nye helger.

Når så mange mener det er lett å bruke, og endel av disse aner antagelig ikke hva Assember programmering er engang, så kan det jo hende at etpar helger med Ctr og scroll er alt som skal til! Takk for tipset.

Lenke til kommentar

"Når så mange mener det er lett å bruke, og endel av disse aner antagelig ikke hva Assember programmering er engang, så kan det jo hende at etpar helger med Ctr og scroll er alt som skal til! Takk for tipset."

Det blir ganske usaklig å sammenligne programmering med videoredigering. Det er liksom to helt forskjellige ting, jeg vet det fordi jeg programmerer selv, og det betyr ingen ting for denne diskusjonen hva jeg programmerer i.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri vært borti programmering >_>

Men ikke glem ctr+scroll, shift+scroll, ctr+alt+scroll osv ^^

Takker, jeg får se om dette står i de 60 sidene start-innføring i Vegas jeg har liggende ett eller annet sted.

"Når så mange mener det er lett å bruke, og endel av disse aner antagelig ikke hva Assember programmering er engang, så kan det jo hende at etpar helger med Ctr og scroll er alt som skal til! Takk for tipset."

Det blir ganske usaklig å sammenligne programmering med videoredigering. Det er liksom to helt forskjellige ting, jeg vet det fordi jeg programmerer selv, og det betyr ingen ting for denne diskusjonen hva jeg programmerer i.

Fordi noen antydet noe om kompetanse, som altså ikke er saken her. Men ellers enig i at dette er lite relevant.

Lenke til kommentar

Da har jeg bestemt meg for å gi Vegas en ny sjanse, så blir det regnvær snart satser jeg på 2-3 døgn foran PC for å se om dette lar seg lære. (av en antatt gjennomsnittlig begavet mann med ca 50 Pinnacle filmer bak seg og dataerfaring fra 1978 da jeg lagde min 1. datamaskin for å løse et fysikk problem)

Liten vits med et program som er lett å bruke (Pinnacle 14) når det tryner jevnt og når det virker innimellom så laget det avchd filer som virker bare på første 50% av den.

Så da kan hende det blir Pinnacle 14 HD som gis bort mot en god flaske rødvin.

Noen som kan bekrefte at Vegas lager avchd filer som er stabile ved avspilling på PS3?

Jaja, livet er mangfoldig. Takk sålangt til de av dere som har sendt konstruktiv feedback.

Endret av Nik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...