Gå til innhold

Vegas Movie HD vanskeligere enn Pinnacle?

Anbefalte innlegg

Hei,

Har brukt Pinnacle i mange år, ulike versjoner, og skiftet nylig til Vegas Movie HD (pga. bytte av PC og Vista).

Men; jeg sliter med å gjøre de enkleste ting (sette sammen kutt på timeline, spole fram-tilbake på timeline etc.)

Tips om hvordan lære seg dette? Eller er Vegas Movie HD rett og slett mindre brukervennlig enn Pinnacle?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv har jeg brukt sony vegas i noen år, og da jeg prøvde Pinnacle, så opplevde jeg det samme som du.. Det er ikke noe vanskeligere.. bare det å komme inn i det :)

Gå feks til youtube og søk på vegas tutorial så vil du få mye hjelp i starten..

Noen spesiell grunn til at du har gått over til sony vegas?

Lenke til kommentar
Selv har jeg brukt sony vegas i noen år, og da jeg prøvde Pinnacle, så opplevde jeg det samme som du.. Det er ikke noe vanskeligere.. bare det å komme inn i det :)

Gå feks til youtube og søk på vegas tutorial så vil du få mye hjelp i starten..

Noen spesiell grunn til at du har gått over til sony vegas?

Ja, får sjekke tutorial på nett.

Kjøpte nettop nytt Sony AVCHD kamera i USA (likt HDR-CX105E ) og fant ut at siden Vegas HD kostet kun ca kr 2-300.- så tok jeg med det på kjøpet. Hørt det er mer stabilt, dessuten god match mot AVCHD formatet.

Men som sagt sliter jeg med brukergrensesnittet.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Etter å ha brukt 3-4 lørdager og lest en 60 siders intro til Vegas så bestemte jeg meg og bestilte Pinnacle Studio 14 (den for HD).

Mente jeg var tålmodig som satte av ca 20 timer til å rote meg fram, men det trenges nok mer enn 20 timer for å få Vegas til å fungere.....den tålmodigheten har jeg ikke.

Synd egentlig, for Pinnacle er ofte ustabilt.

Håper dette betyr at jeg igjen får laget noen filmer....

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Etter å ha brukt 3-4 lørdager og lest en 60 siders intro til Vegas så bestemte jeg meg og bestilte Pinnacle Studio 14 (den for HD).

Mente jeg var tålmodig som satte av ca 20 timer til å rote meg fram, men det trenges nok mer enn 20 timer for å få Vegas til å fungere.....den tålmodigheten har jeg ikke.

Synd egentlig, for Pinnacle er ofte ustabilt.

Håper dette betyr at jeg igjen får laget noen filmer....

Forstår deg godt. Jeg synes også Sony Vegas er unødig komplisert å komme inn i.

Jeg har også Pinnacle 14, men den gir meg mange problemer. Typisk får jeg ikke dvd-ene jeg lager, til å virke. De fryser etter noen sekunder eller minutter.

Har du fått det til?

Jan

Lenke til kommentar

20 timer for å få Vegas til å fungere?

Da tror jeg dere mangler forståelse for hvordan videoredigering fungerer.

Da jeg prøvde Vegas for første gang, hadde jeg redigert min første film på en halv time. Dette var selvfølgelig i sin enkleste form, og jeg oppdaget jo etter hvert hvilken kapasitet Vegas egentlig er, både på video og lyd.

Men hvis man ikke har særlig store krav, kan jo sikkert Pinnacle gjøre nytten.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da jeg prøvde Vegas for første gang, hadde jeg redigert min første film på en halv time. Dette var selvfølgelig i sin enkleste form, og jeg oppdaget jo etter hvert hvilken kapasitet Vegas egentlig er, både på video og lyd.

Da har jeg endelig igjen kommet meg tilbake til Pinnacle. Laget ny film i løpet av etpar timer med den nye versjonen, men har brukt dette i over 8 år i ulike versjoner så kjenner den godt.

Mer enn nok funksjoner til å lage god film.

Fikk forøvrig min 1. PC i 1984 så jeg regner med ikke som nybegynner på data.

PS! Siste versjon Sony Vegas gis bort mot avhenting (Bærum) i bytte mot en god flaske rødvin.

Lenke til kommentar

Da har jeg endelig igjen kommet meg tilbake til Pinnacle. Laget ny film i løpet av etpar timer med den nye versjonen, men har brukt dette i over 8 år i ulike versjoner så kjenner den godt.

PS! Siste versjon Sony Vegas gis bort mot avhenting (Bærum) i bytte mot en god flaske rødvin.

MEN; Runtime error når film rendres med den nye Pinnacle 14, så noen film blir det nok ikke på noen måneder enda.

Synd at Pinnacle gir ut programvare som ikke er ferdig, og Sony ting som ikke vanlige data-ingeniører klarer bruke.

Lenke til kommentar

"Synd at Pinnacle gir ut programvare som ikke er ferdig, og Sony ting som ikke vanlige data-ingeniører klarer bruke."

Jeg begynte også med PC på midten av 80-tallet. Men jeg kan ikke med min beste vilje forstå hvorfor du ikke klarer å bruke Sony Vegas. Jeg har med største letthet brukt Vegas siden versjon 3 (da Sonic Foundry ga ut Vegas).

Jeg tror faktisk at du må sette deg ned og lære deg noen grunnleggende prinsipper om videoredigering.

Lenke til kommentar

MEN; Runtime error når film rendres med den nye Pinnacle 14, så noen film blir det nok ikke på noen måneder enda.

Synd at Pinnacle gir ut programvare som ikke er ferdig, og Sony ting som ikke vanlige data-ingeniører klarer bruke.

3 gang jeg lagde filmen gikk det uten runtime error, bra, men dumt at jeg ikke aner hvorfor det endelig virket, blir litt håpløst når tilfeldigheten styrer.

Lenke til kommentar

Jeg brukte 2 kvelder, totalt ca 5 timer til å lære en kompis av meg til å lage en konfirmasjons film for sønnen sin.. du verden å bra den ble :) (uten innblanding fra meg)

Sony Vegas er IKKE vanskelig å lære,, det kan jo nesten ikke bli enklere...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg brukte 2 kvelder, totalt ca 5 timer til å lære en kompis av meg til å lage en konfirmasjons film for sønnen sin.. du verden å bra den ble :) (uten innblanding fra meg)

Sony Vegas er IKKE vanskelig å lære,, det kan jo nesten ikke bli enklere...

Deler nok ikke din vurdering der. Se over for beskrivelse av tid gått med så langt.

Men synd at Pinnacle, som tross alt kan læres på 10-20 timer, mot Vegas 3-4 helger, ikke er stabil. Siste film jeg lagde virket bare for første halvtimen, så er det bråstopp, selv om prosjektet åpenbart inneholder data for 65 minutter. (Snakker ikke om kurs, men om egen-fikling, lesing av tekst på nett, titting på diverse Youtube videoer + egen prøving der det tok mer enn 4 timer å forstå hvordan man trekker i tidslinjen, som sagt burde det være mulig for en middels dataingeniør å gjøre det kjappere...)

Tidligere versjoner av Pinnacle, med bruk av tape input, fungerte meget fint. Er nok det nye avchd formatet som kompliserer konvertering og codec'er.

Får satse på å kopiere ut på avchd format og spille av på Playstation 3, da bør det kunne fungere + at man beholder kvalitet.

Lenke til kommentar

"Synd at Pinnacle gir ut programvare som ikke er ferdig, og Sony ting som ikke vanlige data-ingeniører klarer bruke."

Jeg begynte også med PC på midten av 80-tallet. Men jeg kan ikke med min beste vilje forstå hvorfor du ikke klarer å bruke Sony Vegas. Jeg har med største letthet brukt Vegas siden versjon 3 (da Sonic Foundry ga ut Vegas).

Jeg tror faktisk at du må sette deg ned og lære deg noen grunnleggende prinsipper om videoredigering.

Grunnleggende prinsipper? Har laget med enn 50 timer video film med Pinnacle, 4 ulike versjoner. Og som sagt brukt både YouTube, 60 sider bruksanvisning + 3-4 helger.

Men synd Vegas er så tung, for Pinnacle er antagelig mer ustabil.

Lenke til kommentar

Redigerte nettopp en film med Sony Vegas Pro Trial eller noe slikt, og da snakker vi om en som er totalt noob i film redigering. Gikk veldig fint egentlig, men var en tungvint løsning på å legge inn effekter til ønsket tid i et klipp. Måtte kopiere klippet og greier.

Men ellers syntes jeg det var ganske kjekt program. Hvertfall til mitt bruk. :yes:

Lenke til kommentar

Ok, prøver igjen på pcen mens jeg er edru-ish det fortsatt er tid. Pinnacle er et dritt program, no questions asked, no quarters given. Ved å bruke tid på å lære deg Vegas så får du ubermange muligheter som du ikke viste fantes innen redigering.

med andre ord, den som ikke prøver, intet lærer

Lenke til kommentar

Det var den beste lyrikk videoen jeg har sett. :thumbup:

Hvordan klarte du egentlig det der?

To tekster over hverandre, finner ut når ord og stavelser begynner og starter, markerer de med "m" tasten, og så keyframer jeg den øverste teksten til å gå over den andre etter markørene :p

Tar sin tid da :!:

5 til 8 timer for hver video :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...