Gå til innhold

[Løst]"Oppgradering" av gammel pc

Anbefalte innlegg

Hei!

Er ganske ny i pc verdenen, har en 3-4 år gammal pc som tar natta snart.

Jeg vil bruke noen få deler men det meste blir nytt. Hvis dere kan komme på noen forslag hadde det vært topp:) Helst budsjett på maks 6-7k. Pcen vil for det meste bli brukt på spilling (FSX, MW2)

De nye delene er:

Kabinett: Thermaltake armour+

HK: ASUS M4A78-EM, Socket-AM2+/ AM3 AMD 780G+SB700, DDR2, 4xDIMM

CPU: AMD Athlon II X3 425, 3 kjerner, 95 Watt, AM2+ , AM3

GPU: GT240 512MB

PSU: CHIEFTEC PSU/450W ATX2.0 f P4 20/24p 12cm Fan

RAM: TRANSCEND 4GB DDR2 PC5300 240P DIMM OC

Takk for at dere tar tid =)

Endret av Kraster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ville vurdert et skarpere skjermkort

4890 kortene er veldig bra og har en veldig behagelig pris nvidia equvalenten 275 har er en del høyere pris.

en psu på 550w eller mer vil nok være mer framtidsvennlig. Men som sagt fordel med enda høyere som 600w+ er jo at de vil vare gjennom både 2 og 3 pcer.

Ellers er den vel forsåvidt grei

cpu messig er jeg ikke så belest i dette sjiktet.

Lenke til kommentar

Høres dette bedre ut?

CPU: AMD Phenom II X4 955 BLACK EDITION 3.2GHz AM3 125W

GPU: PointOfView GeForce GTX 260 896MB

HK: ASUS AM2+, AM3, nForce720D, PCI-E, Audio, GbLAN, Raid, ATX

PSU: CHIEFTEC PSU ATX/EPS 550W PFC 12CM 27DB

Kabinett: RAIDMAX Smilodon ATX, Svart

RAM: G.SKILL 3GB DDR3 Kit (3x1GB) PC3 10666 1333MHz Non-ECC CL9

Endret av Kraster
Lenke til kommentar

Var nå egentlig ikke i humør til å rådgi nå (influsensa), men jørn forsvingennde ser du ikke at det er endel ting som gjør det oppsettet han vurderer ikke bra, er første gang jeg ser du er slapp når du først svarerd

Men ok

Ram - enten 2 eller 4 brikker, dette for å få bedre minnebredee.

GTX 260 er et godt skjermkort, men med stramt budsjett priorterer du feil, du bruker for mye på cpu, forlite på gpu.

For et Amd oppsett, så skal du se etter et amd chipset 7xx, radeon 4/5xxx , black edition cpu, dette så du får utnyttet AMD overdrive, dette er et enkelt program som lar det overklokke med et klikk.

Er det 6 eller 7 tusen, uansett så er det radeon 5850 vi skal ha rom for, tilpasse resten rundt det. Og dette er det garantert rom for innenfor 6k, og for 7k, kan riggen forbedres på andre måter.

Hva er maks budsjett, så skal vi finne et godt balansert gameroppsett.

Lenke til kommentar

jeg har gått ned til AMD ATHLON II X2 250 3.0GHZ. Det er viktigere med bra grafikkort enn cpu, og de fleste spill trenger ikke mer enn dual, kan klokke også ;)

6-7k som jeg sa helt i starten. Jeg skal ikke ha en helt y pc, bare de delene jeg tok opp. Det blir nesten helt nytt, men uten skjerm, og hd

Endret av Kraster
Lenke til kommentar

Uten å spare for mye:

Radeon 5850

gigabyte 770 hk

windows 7 64 bit

4 gb ddr3 minne

coolermaster 500w psu

antech 300

Totalt uten cpu inkludert frakt. kr 5563,-

Så til cpu.

Rimligste cpu som kan yte bra nok (men ikke dra de siste frames ut av det) for 5850 vil være :

Amd x3 2,9 ghz kr 674,-

Men for å kunne dra full nytte av hvor enkelt det er å hente max ytelse av riggen din er en black edition å anbefale, dette gjør du enkelt med AMD overdrive.

Så der lar du lommeboka avgjøre, PHII 550 / PHII 720 - Disse vil veksle litt på dra spill best, 720 har en stor fordel i spill som drar nytte av flere kjerner, mener blant annet gtaIV er et slik spill.

PH955/965, vil selvsagt dra maks ut av radeon 5850.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! Jeg trenger ikke "dra de siste frames ut" ;)

Kunne tenkt et kabinett, noen du anbefaller? Trenger ikke være syk, men helst dust filter, par vifter og vis mulig remove able hovedkort, ville blitt mye lettere å bygge.

BTW: Som regel spiller jeg FSX og MW2, hvordan vil denne pcen klare de sånn ca?

EDIT: Whops, så ikke kabinettet ;) glem spørsmålet :p Tusen takk for hjelpen

Endret av Kraster
Lenke til kommentar

Riggen drar alle spill meget bra, men ikke gå lengre ned enn AMD 435, dette fordi selv der spill bare benytter 2 kjerner, så vil bakgrunnsoppgaver kunne plage deg litt. Kjører du en litt svak cpu som 434 / 550 så last ned Amd fushion, dette programmet slår av de bakgrunnsfunksjoner du ikke trenger.

Det viktiskte du må see etter i et kabinett, er at det er langt nok for radeon 5850, antech 300 er vel egentlig ikke det, men siden hd brønnene vender inn i kabinettet vil det gå.

Så når du ser etter kabinett se at det hardiskbrønner går inn bak i kabinettet slik at skjermkortet kan stikke inn der.

Jeg satte opp antech 300 fordi det har god kjøleløsning og var på tilbud.

Lenke til kommentar

Jeg kan vel gå ned 500kr i pris på grafikkortet og kjøpe større kabinett? Siden kortet egentlig ikke passer, men da blir kabinettet for stort igjen..

Så for at alt skal passe perfekt på jeg opp i pris uansett

Hva med 4890? Trenger ikke et supert kort, men skal klare spilling

Endret av Kraster
Lenke til kommentar

neh, hovedgrunnen til å anbefale radeon 5850 ligger i at det har full støtte for spill som kommer iallefrem til 2012. Da er det bedre å ta frem dremmelen eller baufil, sag bort litt av hd brønnen om nødvending.

Men coolermaster half 922 ligger på ca 850 kr og er et meget godt kabinett, med god plass.

Og vi kan nok spare inn litt ved å shoppe litt rundt, men dustin har kun 99 i frakt, mens du ofte kommer opp i rundt 250 i frakt andre plasser.

F.eks vet jeg at hos amentito, sparer du ca 100 kr på win7, du kan velge msi 770, spare ca hundre til. så prøv å sett opp handlevogna flere plasser.

Derimot kan du gå ned til radeon 5770, men da ville jeg anbefale å gå til 790x hovedkort slik at du kan putte et til radeon 5770 i for crossfire på et senere tidspunkt. Men det er inga grunn da til å skifte kabinett :)

Lenke til kommentar

Nå er ikke de spill du nevner av de spill som er vanlig i skjermkort tester. radeon 5770 er litt svakere en 4870 i dagens spill, hvor godt det vil klare seg i tunge spill kommer mye ann på hvilken oppløsning du spiller i.

Så der vet jeg faktisk ikke. Jeg vet bare at jeg ville ha spart på alle bauger og kanter for å fådd rom for radeon 5850, dette også fordi, like du simulatorspill, så vil du få lyst på 3 skjermer til spillet ditt før eller siden. Men ok skal du ha en rimelig rigg som bare takler dagens spill, tja. Og budsjettet er under 6 k så er det jo greit å vurdre anneledes. Men kan du gå mellom 6 og 7 k, så er egentlig alle andre oppsett som ikke inkluderer radeon 5850 et mindre godt gamer oppsett. Ikke dårlig, men mindre godt.

Lenke til kommentar

Hmm, ok. Får vel prøve å presse 5850 inni antec 300'en da :)

Ender vel opp med noe sånt:

ASUS M4A79XTD EVO, 790X, Socket AM3

AMD Phenom II X2 550 Black Edition

Sapphire Radeon HD 5850 1GB GDDR5

Mushkin DDR3 4GB enhanced Memory 1333MHz

Antec 300

win7

OCZ ModXStream 500W Pro strømforsyning

Total: ca 6k.

får gå rundt på flere nettsteder og skjekke priser. Tusen takk for hjelpen selv om du er syk :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...