salah Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 (endret) Ja, kjørte bilen litt for hardt på en grusvei idag og nå som jeg skulle starte bilen ville den ikke starte på første forsøk. På andre forsøk startet den men når jeg skulle dra på hoppet turtallet så langt fram som det er mulig (til det "uendelige") og bilen nappet kraftig. Slik fortsatte den to-tre ganger i løpet av den 1500 meter lange turen og når jeg hadde den i fri på veien slo den seg av, og måtte starte den igjen mens jeg var på veien. Vet noen hva som kan være feilen? Det er en Opel Astra F 1.8 1995, kombi. EDIT: Har byttet luftfilter, bensinfilter og tomgangsregulator i det siste. Motoren var varm (90 grader) og ved hardt gasspådrag hopper turtallet høyt. Ved vanlig kjøring napper og rykker bilen. Endret 1. desember 2009 av salah Lenke til kommentar
salah Skrevet 1. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2009 sliten clutch? Kan ikke forstå hva clutch skulle ha å si i dette tilfellet. Den fungerer jo helt fint og dette skjer når bilen er i gir og/eller fri. Grunnen til at det rykker og napper er trolig at motoren slår seg av og starter med fart (og deretter motorlampa lyser.) Lampa har alltid lyst i blant, men Chrico testet bilen en gang den lyste og fikk da beskjed om at det var kamakselføler som ikke alltid gjorde jobben sin. Jeg kunne derfor fortsette å kjøre uten å bekymre meg for lampa. Men i en periode har alt vært bra, bare at det startet igjen med turtallmåler som hopper til månen og motoren stopper opp. Jeg mistenker egentlig strømspenning da lamper lyser svakere dersom jeg slår på bakvinduets oppvarmer. Derfor kan kanskje bensinpumpa fuske grunnet lite spenning. Noen som kan bekrefte den teorien? Eller hull i noen av slanger/ventiler, men hvordan sjekker jeg dette? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 sliten clutch? Kan ikke forstå hva clutch skulle ha å si i dette tilfellet. Den fungerer jo helt fint og dette skjer når bilen er i gir og/eller fri. Grunnen til at det rykker og napper er trolig at motoren slår seg av og starter med fart (og deretter motorlampa lyser.) Lampa har alltid lyst i blant, men Chrico testet bilen en gang den lyste og fikk da beskjed om at det var kamakselføler som ikke alltid gjorde jobben sin. Jeg kunne derfor fortsette å kjøre uten å bekymre meg for lampa. Da har du et sted å starte i vertfall. Dersom motoren har en kamakselsensor er den der av en grunn. Jeg mistenker egentlig strømspenning da lamper lyser svakere dersom jeg slår på bakvinduets oppvarmer. Derfor kan kanskje bensinpumpa fuske grunnet lite spenning. Noen som kan bekrefte den teorien? Jeg kan avkrefte teorien. Bakrutevarmer er over 300W og at spenningen reduseres noe når den aktiveres er helt normalt. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Defekt luftmengdemåler kan være årsaken? Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Kan også være toppdekselpakningen som er gåen og da kommer det olje ned til pluggene som fører til dårlig gnist. Lenke til kommentar
salah Skrevet 1. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2009 Hm, gode forslag her, men jeg startet bilen igjen ista og alt er normalt. Motor drar godt, ingen ulyder, ingenting, som om problemet aldri har vært der. Jaja, fair enough, jeg liker biler som reparerer seg selv... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå