TheClown Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Hei! Jeg har et script hvor jeg looper en for-loop fra 1 til 52 og skal representere ukene i året. Hver uke har en tirsdag og en torsdag. Åssen kan jeg finne ut hvilke dato og mnd disse dagene vil ha? Veldig dårlig på date og time-funksjoner, så her trenger jeg virkelig en dytt i riktig retning. All hjelp mottas med et stor takk - Thomas Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Først må jeg bare fortelle at jeg hater den gregorianske kalenderen. Jeg har herjet så mye med datoer i både PHP, SQL og JavaScript at dersom jeg hadde møtt de som fant på systemet hadde jeg slått de i fjeset. Men nok om det. Det første du må bestemme deg for er hvilket ukessystem du skal bruke. Et system er definert i ISO-8601 som om jeg husker rett sier at første torsdag i året befinner seg i uke 01 som betyr at for noen år går ukestallet til 53. Dette standardiserte ukessystemet er ikke det samme som det som f.eks blir brukt i den norske skolen, hvis definisjoner jeg har ingen aning hva er. Lenke til kommentar
nree Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 (endret) Modifiserte et kalender script kjappt.. Mye dårlig koding, menmen.. <?php $date = time(); $day = date('d', $date); $year = date('Y', $date); $week = 1; for($month = 1; $month <= 12; $month++) { $first_day = mktime(0,0,0,$month, 1, $year); $day_of_week = date('D', $first_day); switch($day_of_week){ case "Sun": $blank = 0; break; case "Mon": $blank = 1; break; case "Tue": $blank = 2; break; case "Wed": $blank = 3; break; case "Thu": $blank = 4; break; case "Fri": $blank = 5; break; case "Sat": $blank = 6; break; } $days_in_month = cal_days_in_month(0, $month, $year); $day_count = 1; while ( $blank > 0 ) { $blank = $blank-1; $day_count++; } $day_num = 1; while ( $day_num <= $days_in_month ) { if($day_count == "3" OR $day_count == "5") { if($day_count == "3") { $dagn = "Tirsdag"; } else { $dagn = "Torsdag"; } if(strlen($month) == 1) { $mnd = "0$month"; } else { $mnd = $month; } if(strlen($day_num) == 1) { $dag = "0$day_num"; } else { $dag = $day_num; } $datoer .= "<tr><td>$week</td><td>$dag.$mnd.$year</td><td>$dagn</td></tr>"; } $day_num++; $day_count++; if ($day_count > 7) { $day_count = 1; $week++; } } } echo "<table>"; echo "<tr><td><b>Uke</b><td><b>Dato</b></td><td><b>Dag</b></td></tr>"; echo $datoer; echo "</table>"; ?> Endret 7. desember 2009 av Goggen90 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå