XzYLsiT Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Hej! Jeg har nå privatisteksamen i markedsføring og ledelse 2 imorgen og lurer på om noen kan komme med noen tips og råd, har noen ide om hvilken type oppgaver jeg kan få? Her er de forberedelsene jeg hittil har kommet med.. All hjelp blir satt virkelig stor pris på! "Bensinstasjonmarkedet Bensinsstasjonmarkedet er i en reduksjon. Mengden bensinstasjon har gått ned fra 2400 stasjoner til 1500 stasjoner på 19 år. I Møre og Romsdal hvor det er mest dekning bensinsstasjoner per innbygger, ligger antallet på 1196 innbyggere per bensinsstasjon, mens hvor det er verst i Nord-Trøndelag ligger antallet på 4,344 personer per bensinsstasjon. Man kjøper mindre bensin i dag, mest pågrunn av det høye prisnivået på bensin og av miljøhensyn. Dette gjør til at bensinene må satse på annet salg i større grad, som dagligvarer og ferdigmat. Pris som konkurransemiddel Psykologisk prissetting: Prisen bedriften kan maksimalt ta(bensinsstasjoner). Bensinsstasjonskjeders samfunnsansvar -Ansvar å ha bensintilbud landet over -Ansvar med å tilby mer miljøvennlig alternativ " Her er en kopi av forberedelsesarket : Bensinstasjonsmarkedet Bensinstasjonsmarkedet har gjennom de siste tiårene gjennomgått betydelige endringer. Antallet stasjoner er kraftig redusert, fra ca. 2400 stasjoner i 1990 til ca. 1500 i dag. Det norske bensinstasjonsnettet er riksdekkende og har lange åpningstider. De største aktørene på markedet er Statoil, Shell, YX og Esso. En fjerdedel av bensinstasjonenes omsetning kommer i dag fra andre produkter enn drivstoff. Stasjonene er nå like mye kiosker og dagligvarebutikker som bensinstasjoner i tradisjonell betydning. I tillegg til å fylle bensin er mange innom for å kjøpe dagligvarer og hurtigmat. Dette skjer selv om undersøkelser viser at dagligvarene på bensinstasjonene er priset vesentlig høyere enn i dagligvarebutikker for øvrig. Når det gjelder pris på bensin og diesel, ser vi at denne varierer betydelig fra dag til dag. I kakediagrammet nedenfor kan du se hvordan bensinstasjonenes omsetning fordeler seg på ulike varegrupper. En trend i våre dager er at mange store og små bedrifter i stadig større grad viser et sosialt engasjement og samfunnsansvar, noe også de store bensinstasjonskjedene skriver om på sine nettsider. Her beskriver de sitt ansvar med hensyn til miljø, ansatte og andre interessenter. I forberedelsesdelen skal du sette deg inn i: ¾ bensinstasjonsmarkedet ¾ pris som konkurransemiddel ¾ ekspansjonsmatrisen ¾ bensinstasjonskjeders samfunnsansvar ¾ arbeid med personalkonflikter Direktelenk til PDF:http://udir.no/upload/Eksamen/Videregaende/H2009/Forberedelsesdel_1_des/SAM3006_Markedsforing_og_ledelse_2_H09_forb.pdf Lenke til kommentar
XzYLsiT Skrevet 1. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2009 Om noen som kan mye om dette kan hjelpe meg å skrive forberedelsen, så er det ikke noe problem å betale 200kr eller lignende. Kan gjerne gi min msn,osv. Lenke til kommentar
XzYLsiT Skrevet 1. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2009 ingen... ? Lenke til kommentar
bochi Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 hei du. Jeg sitter her og sliter med samme oppgave som deg. Jeg lurer på om vi skal konsentrere oss generelt om bensinstasjoner ell om en bensinstasjon, som shell ell statoil, eller om alle =S... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå