8qk5xlv3 Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 (endret) Derimot har jeg noe imot bønnerop og kirkeklokker, ikke fordi det er religiøst, men fordi det er forstyrrende for meg. Tror at i hvert fall norske muslimer er relativt forståelsesfulle i forhold til dette. De har ingen "regel" som sier de må rope ut bønnen til hele byen, men det er viktig for dem at de har bønnerop før bønnen (så de spiller av bønneropet inne i moskeen). Edit: De faens kirkene derimot viser ingen respekt for folk som har noe imot bråk på morgenen. Endret 2. desember 2009 av 8qk5xlv3 Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Derimot har jeg noe imot bønnerop og kirkeklokker, ikke fordi det er religiøst, men fordi det er forstyrrende for meg. Tror at i hvert fall norske muslimer er relativt forståelsesfulle i forhold til dette. De har ingen "regel" som sier de må rope ut bønnen til hele byen, men det er viktig for dem at de har bønnerop før bønnen (så de spiller av bønneropet inne i moskeen). virkelig? Flott at noen tar hensyn. Lenke til kommentar
8qk5xlv3 Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 (endret) Vel, det, og at de ikke får lov i de fleste byer... I hvert fall til daglig. Vet om en moske i Oslo hvor de får lov til å bruke høyttalere ute på fredag, men de gjør det sjelden, og det er bare én gang (på fredag, og da er det strengt tatt lite til forstyrrelse). Men har ikke inntrykket av at muslimene er på noen måte opprørte over at de ikke får bruke muezzin/høyttalere. Endret 2. desember 2009 av 8qk5xlv3 Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 (endret) Vel, det, og at de ikke får lov i de fleste byer... I hvert fall til daglig. Vet om en moske i Oslo hvor de får lov til å bruke høyttalere ute på fredag, men de gjør det sjelden, og det er bare én gang (på fredag, og da er det strengt tatt lite til forstyrrelse). Men har ikke inntrykket av at muslimene er på noen måte opprørte over at de ikke får bruke muezzin/høyttalere. Hmm Da er det vell bare den norske kirke som står igjen. Etter hva jeg vet bedfiver ikke frikirker slik som jehovas med lydforurensing. Men dette ble litt OT. Det saken dreier seg om er forbud rettet kun mot muslimer. Jeg må si jeg blir noe forundret... Nå har regjeringen nettopp tvinget frem en biodiselavgift, det er forslag om betydelig lønnskutt i offentlig sektor til "bygdefolke", skoler legges ned... Så begynner opposisjonen å sutre om hvordan folk kler seg??? Enten så har Frp særdeles små hårløse og smakløse baller, eller så har de et alvorlig fritidsproblem. Endret 2. desember 2009 av analkløe Lenke til kommentar
RWS Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Ja, ser ut til at jens og resten av nitwittene på "the big thing" er i ferd med å styre Norge AS ut i skogen om dagen... Men så er de mestre i å skjule hva de EGENTLIG holder på med, så det skulle ikke forundre meg om et enda mer klønete og hårreisende forslag kom på banen... Ala "religion skal ikke kritiseres" lov eller noe slikt... Riktignok er generalen av premieidioti gått av og begynt i reklame bransjen, men det er tydeligvis mange i den premieidiot klubben til AP.... og i de andre partiene... Men sånn går det kanskje når ikke en eneste av dem noensinne har hatt en skikkelig jobb? Men som jeg sa, har de sagt A så må de si B og støy forurensning er støy forurensning selv om det er den norske kirke som står for det, eller andre religiøse merkverdigheter, så jeg er for et forbud mot religiøst tull som går ut over andre av prinsipp. Ser ingen grunn til at de skal plage andre med dritten sin hver fredag eller søndag... Lenke til kommentar
holar Skrevet 3. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2009 Når det gjelder kirkeklokker kan det hevdes at de har hevd på å kunne ringe til gudstjenester. I tillegg er det en veletablert tradisjon. Kan man forby dette, og ikke minst, bør man gjøre det? Jeg vil hevde at hvis det skulle bli en diskusjon i samfunnet om minareter skulle bli forbudt, så kan man selvsagt ikke ta kun minareter, nettopp fordi - som jeg har hevdet tidligere - det ville være å diskriminere en religion. I et slikt tilfelle måtte man sidestille kirkeklokker og minareter. Hva evt andre trossamfunn har av lydeffekter for å framheve en seremoni vet jeg ikke. Når det gjelder religiøse plagg og effekter som man bærer, så mener jeg at det skulle være tilatt. Dette fordi vi skal ha en viss form for personlig frihet i Norge, og det å skulle detaljstyre hva man kan ha på seg kan være en for stor inngrepen i personlig frihet. Dog, jeg ser at enkelte ting kan pålegges/forbys, av tradisjon eller bluferdighet. Et eksempel på dette, er at jeg nok ikke ville føle meg helt vel til mote ved å møte en blekfet naturist vandrende naken på Rema 1000. Men, religiøse symboler som f.eks et kors som man gjerne bærer under klærne ser jeg ikke problem med i det hele tatt. Når det gjelder klesplagg som religiøst symbol¨, når slike klær også brukes ellers - uten at det er religiøse symboler (Hijab/skaut) så synes jeg det er problematisk å skulle forby det ene. Klesplagg med religiøse symboler/tekster kan sammenlignes med klesplagg med politiske slagord. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 vel.. Etter min mening bør i vært fall politi være religions nøytral... Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Ja, ser ut til at jens og resten av nitwittene på "the big thing" er i ferd med å styre Norge AS ut i skogen om dagen... Men så er de mestre i å skjule hva de EGENTLIG holder på med, så det skulle ikke forundre meg om et enda mer klønete og hårreisende forslag kom på banen... Ala "religion skal ikke kritiseres" lov eller noe slikt... Riktignok er generalen av premieidioti gått av og begynt i reklame bransjen, men det er tydeligvis mange i den premieidiot klubben til AP.... og i de andre partiene... Men sånn går det kanskje når ikke en eneste av dem noensinne har hatt en skikkelig jobb? Men som jeg sa, har de sagt A så må de si B og støy forurensning er støy forurensning selv om det er den norske kirke som står for det, eller andre religiøse merkverdigheter, så jeg er for et forbud mot religiøst tull som går ut over andre av prinsipp. Ser ingen grunn til at de skal plage andre med dritten sin hver fredag eller søndag... Her er jeg helt enig. Både det med AP og støy. Alle religioner bør likestilles, uansett om det er kristendum, islam, vigrid eller spaghettimonsteret. Men religion bør heller ikke ha særregler som ikke en vanlig borger har. Skal den norske kirke og islam få lov til å bedrive med offentlig lydforurensning, må alle også få lov til å stå på verandaen og brøle sin yttring i megafon. Alle kan vell si seg enig at slik kan vi ikke ha det. Er dette støyelemente så viktig for religiøse følelser, så kan de lage disse ulydene inne i "gudehuset" slik som mange moskeer gjør. Men prøv å legg restriksjoner for hvordan folk kler seg sivilt. Bare prøv sier jeg... Med eksemplet me en "blekfet naturist vandrende naken på Rema 1000." så blir det som du sier ikke helt det samme. Dette har med hygene å gjøre, så vell som forebygge sexuell trakasering. For å si det slik. Man kan aldri vite om den mannen som står naken bak deg med halverigert penis i en tettpakket kassakø er en "uskyldig naturist" eller homosexuel nymfoman. uansett så er det ikke spesielt delikat. Klesplagg med religiøse symboler/tekster kan sammenlignes med klesplagg med politiske slagord. Riktig. Skal man forby såkalte religiøse plagg, må man også forby Frp jakker. Lenke til kommentar
8qk5xlv3 Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 (endret) Når det gjelder kirkeklokker kan det hevdes at de har hevd på å kunne ringe til gudstjenester.I tillegg er det en veletablert tradisjon. Kan man forby dette, og ikke minst, bør man gjøre det? Hvorfor i all verden skulle de ha krav på det, når muslimene ikke har krav på bønnerop? Nøyaktig det samme. Og hvis du vil dra inn tradisjoner, må jeg vel nesten nevne at kristendommens tradisjon i Norge er i all hovedsak blod, uvitenhet og ondskap, så om du mener vi skal bevare det på grunn av "tradisjon" blir det litt tynt synes jeg. Og man kan forby dette på lik linje som man kan forby muezziner (altså, man kan nekte dem å lage lyd som er så høy at det forstyrrer nabolag osv.) Endret 3. desember 2009 av 8qk5xlv3 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Dette går inn under å godta det faktum at det finnes andre mennesker på jorden som nødvendigvis ikke er like deg selv. Folk snakker høyt på gaten, kjører biler som bråker litt mer enn de burde, bygger om huset sitt med snekkere som klatrer rundt i stillaset og banner og steiker fra klokka syv om morgenen, de spiller høy musikk i helgene, de ler av ting du ikke synes er morsomme og de finner mening i ting du finner meningsløse. Hvis du ikke godtar det, er det bare å grave seg ned, for det kommer ikke til å forandre seg. Å begrunne et kirkeklokke-eller minaretforbud med støy er enten totalt misforstått eller et vikarierende argument, fordi 1)det utgjør en mikroskopisk andel av det totale antall støyelementer og 2) det er ikke et "godt skritt på veien" mot et støyfritt samfunn, for det kommer vi aldri til å få. Det er uendelig mange bedre (verre) ting å bruke energi på. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 "godt skritt mot en støyfritt samfunn" var god... Men saken er at vi ikke kan diskriminere den ene religionen over den andre, ikke engang på tradisjon, og da må vi velge da: enten eller. Og da velger jeg å kutte vekk alle slike religiøse støy kilder fremfor å måtte høre på dem! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 jeg føler ikke at islam er religion som hører hjemme i dagens samfunn. i norge har vi vel ikke folkeavstemning på andre ting er valgene og spørsmålet om EU? Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Man kan jo også diskutere hvorvidt man skal skille kirke og stat slik at Norge blir et land uten en offisiell religion... Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Dette går inn under å godta det faktum at det finnes andre mennesker på jorden som nødvendigvis ikke er like deg selv. Folk snakker høyt på gaten, kjører biler som bråker litt mer enn de burde, bygger om huset sitt med snekkere som klatrer rundt i stillaset og banner og steiker fra klokka syv om morgenen, de spiller høy musikk i helgene, de ler av ting du ikke synes er morsomme og de finner mening i ting du finner meningsløse. Hvis du ikke godtar det, er det bare å grave seg ned, for det kommer ikke til å forandre seg. Å begrunne et kirkeklokke-eller minaretforbud med støy er enten totalt misforstått eller et vikarierende argument, fordi 1)det utgjør en mikroskopisk andel av det totale antall støyelementer og 2) det er ikke et "godt skritt på veien" mot et støyfritt samfunn, for det kommer vi aldri til å få. Det er uendelig mange bedre (verre) ting å bruke energi på. Skal den norske kirke få lov til å dundre med kirkeklokker, må muslimer få lov til å ha bønnerop, og jeg må få lov til å sette opp høyttalere for å kalle inn til møte i lokallaget for syltetøymisbrukere hver forbanna søndag morgen. Men du kan ta gift på at det hadde blitt oppstyr om jeg gjorde det, eller om jeg drev med bønnerop for den saks skyld. Lenke til kommentar
8qk5xlv3 Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 (endret) 1)det utgjør en mikroskopisk andel av det totale antall støyelementer og Da kan du helt sikkert forklare hvorfor kirkeklokker er det eneste som noensinne har vekket meg? Burde vel nevnes at jeg sover med ørepropper uansett p.g.a. lyd. "Andel" gir jeg blaffen i, det er plagsomhet/mangel på hensyn det går på. 2) det er ikke et "godt skritt på veien" mot et støyfritt samfunn, for det kommer vi aldri til å få. Jeg vil ikke ha et støyfritt samfunn, jeg vil ha et samfunn hvor jeg, hvis jeg bruker ørepropper, får sove til klokka tolv på søndag. Er det virkelig for mye å be om? Er det så urealistisk? Med nok bensin, eller litt oppfinnsom tauskjæring skal jeg nok klare å realisere denne drømmen selv (i hvert fall i mitt nærområde). jeg føler ikke at islam er religion som hører hjemme i dagens samfunn. Hva man føler har vel ingen ting med saken å gjøre? Har du noen saklige argumenter for at Islam ikke hører hjemme i "dagens samfunn" som du så vagt sier det? Du er vel klar over at over 20% av verdens befolkning er muslimer? Og hvis Islam ikke hører hjemme, hører vel ikke kristendommen hjemme heller. Endret 4. desember 2009 av 8qk5xlv3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 (endret) Skal den norske kirke få lov til å dundre med kirkeklokker, må muslimer få lov til å ha bønnerop, og jeg må få lov til å sette opp høyttalere for å kalle inn til møte i lokallaget for syltetøymisbrukere hver forbanna søndag morgen. Men du kan ta gift på at det hadde blitt oppstyr om jeg gjorde det, eller om jeg drev med bønnerop for den saks skyld. Hedningsamfunnet har søkt og fått lov til å kalle inn til styremøte om dei ønskjer på same måte som muslimane har lov å kalle inn til bønnemøte. Er litt synd at kyrkjeklokker ikkje må følge same støyreglar som bønnerop og liknande. Det må vi få retta på. Endret 5. desember 2009 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Hvis dere har fulgt med i nyhetene i det siste så praktiserer man bønneropene inne i moskeen, ikke utfor av respekt for naboene... Lenke til kommentar
RWS Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Bønnerop???? Hører gud dårlig eller? Det skulle jo holde at de tenkte dette, for i følge dem selv er jo gud tanke politiet også og vet alt, ser alt og hører alt, så hvorfor i all verden bønnerop??!! Lenke til kommentar
Vice Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Personlig skjønner jeg ikke noe totalforbud mot minareter da jeg ikke helt ser motivasjonen bak det. Bønnerop derimot vil virke støyforurensende og bør følgelig ikke tillates. (Her bør også kirkeklokker følge støyregler). Offentlig maskering(tildekking av ansikt) hører ingen sted hjemme og det er forståelig at slikt kan virke skremmende i dagens samfunn. Vil man maskere ansiktet bør man holde seg til organiserte maskeradeball eller holde det innenfor hjemmets vegger. Lenke til kommentar
8qk5xlv3 Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Bønnerop???? Hører gud dårlig eller? Det skulle jo holde at de tenkte dette, for i følge dem selv er jo gud tanke politiet også og vet alt, ser alt og hører alt, så hvorfor i all verden bønnerop??!! Det er ikke Gud bønneropet er til for, men muslimene, slik at de vet når de skal be. En slags tradisjonell påminnelse om bønnestundene. Men de er ikke "problemet", ettersom muslimene respekterer støylovene, og de spiller av bønneropet inne i moskeen heller enn på utsiden stort sett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå