Gå til innhold

Hvilken film kunne vært mye bedre hvis man byttet ut en skuespiller?

Solaar

Anbefalte innlegg

Jeg satt og surfet litt på imdb igår og kom innom siden for filmen "Kingdom's Heaven". Det er en stund siden jeg såg den men jeg husker at jeg tenkte at det kunne ha vært en bra film hvis det ikke var for at Orlando Bloom av en eller annen merkelig grunn spilte hovedrollen. For de som ikke har sett filmen så er han ment å skulle portrettere en troverdig versjon av en smed som blir til korsfarer som til slutt havner i Jerusalem der han blir en slags leder og helt for folket.

Fniiis, Orlando Bloom? Seriøst, ORLANDO fuckings BLOOM? Hvordan i huleste ble han valgt ut til den rollen? Hva kan ha skjedd der? Jeg tror faktisk ikke jeg kan komme på en skuespiller som hadde passet dårligere til den rollen enn ham.

Så da tenkte jeg at det kunne vært interessant å høre med dere om dere har noen andre gode eksempler på skuespillere som er totalt "feil-castet" eller evt filmer som kunne vært veldig bra hvis man bare byttet ut en skuespiller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bortsett fra Shelley Duvall's forferdelige forsøk på skuespill må jeg si det var mange tullete valg her.

Bloom har jo aldri spilt bedre enn det han gjør i Kingdom of Heaven. Han opptrer moden og seriøs. Ikke mye av det pusete og sleskete som vi kjenner igjen fra andre filmer. Cruise er jo stor i The Last Samurai og er en av de skuespillerne som mestrer litt klisjefyl dialog med stor bravur. Han tar det igjen på intensiteten og innlevelsen.

Og Rachel Griffits? Gud som jeg hatet hu dama i Blow. Med andre ord spilte hun bra, så den reelle aldersforskjellen er ubetydelig. Spesielt fordi hu ser ut som ei gammal megge i filmen, mens Johnny alltid vil slå tidens tann med 15 år.

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at den kunne blitt en bedre film, men jeg har alltid lurt på hva som ville ha skjedd hvis Daniel Day-Lewis hadde takket ja til Travoltas rolle i Pulp Fiction. Nå har jeg jo gitt den en 10er og Travolte var fantastisk! men nå er jo DDL en bedre skuespiller enn Travolta. Hva tror dere?

Lenke til kommentar

Castingen i Gangs of New York, spesielt Leonardo di Caprio, har gjort at jeg ikke har orket å se hele filmen, tross et par tapre forsøk. Ikke det at jeg har noe imot Leonardo, jeg synes tvert imot at han er en meget dyktig skuespiller, men i akkurat den rollen er han underlig malplassert.

Lenke til kommentar
Castingen i Gangs of New York, spesielt Leonardo di Caprio, har gjort at jeg ikke har orket å se hele filmen, tross et par tapre forsøk. Ikke det at jeg har noe imot Leonardo, jeg synes tvert imot at han er en meget dyktig skuespiller, men i akkurat den rollen er han underlig malplassert.

Jeg syns alle var ganske gode jeg. Hvem ville du ha byttet dem ut med?

Lenke til kommentar
Jeg tviler på at den kunne blitt en bedre film, men jeg har alltid lurt på hva som ville ha skjedd hvis Daniel Day-Lewis hadde takket ja til Travoltas rolle i Pulp Fiction. Nå har jeg jo gitt den en 10er og Travolte var fantastisk! men nå er jo DDL en bedre skuespiller enn Travolta. Hva tror dere?

Travolta var nok det beste valget. DDL er en bedre skuespiller, men Travolta er "kulere".

You know what they call a quarter pounder with cheese in Paris?

What?

DRRRAAAAAAAAAINAAAAGEEEE!!!!

Lenke til kommentar
Bloom har jo aldri spilt bedre enn det han gjør i Kingdom of Heaven. Han opptrer moden og seriøs. Ikke mye av det pusete og sleskete som vi kjenner igjen fra andre filmer. Cruise er jo stor i The Last Samurai og er en av de skuespillerne som mestrer litt klisjefyl dialog med stor bravur. Han tar det igjen på intensiteten og innlevelsen.

Bloom, moden? Seriøs? Ikke pusete? :D Det er godt mulig at han gjør et forsøk på å være seriøs, men det vet vi jo ingenting om. Det han skal ha er vel at han utvidet sitt repertoar til å nå ha hele to ansiktsuttrykk. Tror du på hans karakter når han mot slutten av filmen står og prøver å mane og lede hele Jerusalem til krig? Men for å snu litt på det, tror du ikke at filmen ville vært betraktelig bedre hvis det hadde vært en annen skuespiller i rollen? Jeg synes at KoH var en potensielt veldig god film men den ble kraftig ødelagt av Bloom's rolle. For å ta et eksempel igjen, hvis du hadde byttet om på Crowe og Bloom i hhv Gladiator og KoH, tror du at filmene ville fått samme mottakelse av kritikere og publikum?

Ang Cruise så er det litt det samme, men forskjellen er jo at han kan yrket sitt og på takler oppgaven best han kan. Men det hjelper jo ikke stort når man sliter med å tro på karakteren pga selve personen Cruise. Også her er jeg overbevist om at man kunne tatt et bedre valg for å besette hovedrollen. det man kanskje kan si er at filmen ikke ville fått like stor oppmerksomhet med noen andre enn Cruise i hovedrollen, det er jo ikke en spesielt bra film i utgangspunktet så man trengte vel et stort navn for å bære den.

Lenke til kommentar
Og Rachel Griffits? Gud som jeg hatet hu dama i Blow. Med andre ord spilte hun bra, så den reelle aldersforskjellen er ubetydelig. Spesielt fordi hu ser ut som ei gammal megge i filmen, mens Johnny alltid vil slå tidens tann med 15 år.
Er vel ikke ubetydelig. Hun så ut som ei dame i 30-årene. Depp som en mann i 30-årene. Latterlig casting.
Lenke til kommentar
Bloom, moden? Seriøs? Ikke pusete? :D Det er godt mulig at han gjør et forsøk på å være seriøs, men det vet vi jo ingenting om. Det han skal ha er vel at han utvidet sitt repertoar til å nå ha hele to ansiktsuttrykk.

Hvis du skal se Bloom i en pusete rolletolkning så er tipset Troy, hvor mannen spiller en småfeig jentebedårer. I Kingdom of Heaven finnes det ikke spor av denne karakteren fordi mannen vi møter her er en langt mer moden og seriøs type. Ser du forskjellen? En forskjell som for meg viser at Bloom faktisk har flere strenger å spille på.

Men for å snu litt på det, tror du ikke at filmen ville vært betraktelig bedre hvis det hadde vært en annen skuespiller i rollen? Jeg synes at KoH var en potensielt veldig god film men den ble kraftig ødelagt av Bloom's rolle. For å ta et eksempel igjen, hvis du hadde byttet om på Crowe og Bloom i hhv Gladiator og KoH, tror du at filmene ville fått samme mottakelse av kritikere og publikum

Hvordan en annen skuespiller ville gjort det i en bestemt rolle blir jo bare synsing, men det er store forskjeller i karakterene Bloom og Crowe spiller. I Gladiator møter vi en Maximus som er på toppen av sin karriere og som er en sterk ledertype allerede fra åpningscenen. Bloom besitter ikke denne naturlige lederkarismaen som var nødvendig for Maximus-rollen. Det gjør derimot Crowe. Balian er derimot bare en stakkarslig smed som noe motvillig blir involvert i alt fjaset, som gjennom de neste timene blir ledet frem og opplært av en rekke ulike mentortyper. Her en ung og litt veik type ala Bloom, som vi ikke forbinder som noen klassisk helt, et tilsynelatende mer naturlig valg.

KoH hadde forsåvidt fått mye bedre mottakelse hvis Director's Cut'en hadde blitt vist og ikke den nedklipte og uferdige versjonen som ble lansert. Jeg baserer ihvertfall min positive omtale av Bloom på DC'en.

Ang Cruise så er det litt det samme, men forskjellen er jo at han kan yrket sitt og på takler oppgaven best han kan. Men det hjelper jo ikke stort når man sliter med å tro på karakteren pga selve personen Cruise. Også her er jeg overbevist om at man kunne tatt et bedre valg for å besette hovedrollen. det man kanskje kan si er at filmen ikke ville fått like stor oppmerksomhet med noen andre enn Cruise i hovedrollen, det er jo ikke en spesielt bra film i utgangspunktet så man trengte vel et stort navn for å bære den.

Da må du kanskje se litt mindre på Oprah og ikke la alt sladderpjattet ta overhånd. Cruise er en sterk skuespiller og jeg har aldri hatt noe problem med å kjøpe han i en eneste rolle (med unntak av Tropic Thunder, hvorfor var en bannende Tom i fat-suit så utrolig morsomt egentlig?). Men nå synes jeg The Last Samurai er Zwicks beste film, så vi er nok grunnleggende uenig i mye.

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar
Tom Cruise i The Last Samurai har alltid irritert meg litt. Men liker han som skuespiller. Elsker prestasjonen hans i Born on the Fourth of July.

Jeg tror også The Last Samurai kunne vært enda fetere med en annen skuespiller. Cruise er den typen som bare ser ut som han gir faen i alt og alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...