Gå til innhold

Parkering og stans

bil12

Anbefalte innlegg

Loven definerer ikke hvordan en av- og påstigning skal være. Vis meg i såfalll lovens definisjon.

Følgelig er den eneste lovlige måten å stoppe i en busslomme, å gå ut av bilen og sette seg inn igjen, dersom du ikke har passasjerer som du kan slippe av.

Loven definerer ikke hva som regnes som av- og påstigning, men det er fortsatt relativt tydelig for enhver med to hjerneceller å legge i kors hva som menes.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man er så heldig å ha minimum to hjerneceller, innser man at loven er unødvendig streng, eventuellt dårlig definert.

Hvis man allikevel ønsker å gjøre det eneste riktige, uten å bryte loven, har man slike smutthull.

Hvis en treig traktor kjører foran meg, vil jeg ønske at han benytter busslomma til å slippe meg forbi.

Dette er altså ulovlig, medmindre traktorkusken går ut av traktoren og inn igjen. Da får han heller gjøre det, om han vil ha sitt på det tørre.

Fornuft og juss er to forskjellige ting i visse tilfeller.

Hvis en politimann med antall hjerneceller under minstekravet (les: en) ønsker å straffe traktoren for å slippe fram trafikk i busslomma, kan traktorføreren påstå at han hadde tenkt å stoppe uansett, for å ta en røykepause.

Lenke til kommentar

Grunnen til at man i det hele tatt har et lovverk, er at ikke alle er enige i hva som er sunn fornuft.

Flere tidligere innlegg oppfordrer til å gjøre ting i fart, fordi loven forbyr bruk av busslomma.

Hva er egentlig sunn fornuft?

Jeg stopper gjerne i busslomma ved behov hvis det ikke sjenerer bussen, fordi det er praktisk, og fordi loven etter mitt skjønn ikke burde ha vært imot det.

For meg er dette et eksempel på sunn fornuft.

Men det ER ulovlig. Andre mener derimot at loven skal følges slavisk. For dem virker det mer fornuftig.

Det finnes utallige eksempler på at fornuft ikke overstyrer loven. Hvorfor kan loven skyves til side akkurat her?

Lenke til kommentar

Nå koker vel denne tråden til syvende og sist ned til om man kan få bot ved å stanse i en busslomme, så jeg vil påstå at praktisk håndheving av loven må stå over eventuelle juridiske motsigelser i denne sammenhengen.

Jeg vet ikke med andre, men jeg har i alle fall aldri sett, hørt eller lest om noen som har fått bot for dette. Dette gjelder selvsagt kort stans, ikke parkering.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Vel til alle som tviler på om man kan få bot på holdeplass så kan man det, men om det er riktig er en annen ting.

Jeg fikk en tlf og svingte inn på holde plass som tar 2 busser i lengden. stilte meg helt foran, flybussen kom og gikk uten problemer. Mens jeg var i tlf så kom en parkeringsvakt og sa jeg ikkje kunne sitte der og snakke i mobilen. og jeg svarte at jeg sku dra når jeg fikk lagt på. Da gikk hun fram og begynte ta bilder av bilen og sa at jeg kom til å få en bot i posten. og jaggu kom den og..

Merkelig når eg tenker at det står i

"forskrift 17. desember 1999 nr. 1309 om forbud mot førers bruk av håndholdt mobiltelefon under kjøring med motorvogn"

følgende:

"Fører av motorvogn som ønsker å bruke håndholdt mobiltelefon må etter dette stanse motorvognen på trafikalt forsvarlig sted."

Og på en firefelts vei utenfor Bergen Busstasjon så er busstoppet eneste "FORSVARLIGE" stedet. Hadde jeg kjørt videre mens jeg snakket så hadde jeg i 7 av 10 tilfeller blitt tatt i mobil-og beltekontroll rett rundt hjørnet.

Snakket med en erfaren politimann og han hadde ALDRI vært ute for at folk hadde blitt bøtelagt for å stoppe og snakke i mobil på busstopp. hvertfall ikkje når jeg IKKJE var til hinder for busstrafikk eller annen trafikk..

eg sier bare at dette er jo Norge i et nøtteskall, bot om du kjører og snakker, og tilogmed bot om du stopper forsvarlig og snakker.

oppgitt

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...