bil12 Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Idag kjørte jeg til jobb og skulle plukke opp en kollega på en holdeplass på veien. Rett bak meg så lå det en buss som skulle inn på samme holdeplass. Jeg blinket meg inn og stanset helt på enden av holdeplassen. Bussen blinket med lysene en gang før jeg kjørte inn. Er dette en situasjon man kan miste lappen på? Jeg mener, jeg holdt ikke på å kræsje, og jeg overholdt vikeplikten ut av busslommen. Det eneste var at jeg var til hinder for bussen, noe som er ett brudd på trafikkreglene (§17). Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Jeg har ingen juridisk kompetnase, men jeg kan aldri tenke meg at du kan miste lappen på noe slikt, det strider mot all fornuft hvis du sammenligner dette med hvilke andre ting man ikke mister lappen for. Du kan nok få en bot, men jeg mistenker at om du hadde blitt sett av politiet hadde de gitt deg en streng pekefinger og latt deg kjøre. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Du mister ikke lappen av å stoppe på et busstopp. Tviler sterkt på at du i det hele tatt ville fått en bot, så lenge du ikke står der og er til hinder for bussen over lengre tid. Ikke alle trafikkregler kan tolkes like firkantet, til og med Politiet har fått med seg det. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Du kan på ingen måte miste lappen, jeg lurer nesten på om det er noe regler mot å stå i busslomme (dvs ikke står i veien for bussen). Det at buss sjåførene begynner å blinke og tute med en gang er mer fordi det er "deres" plass .. De må få lov til å breie seg litt de også! Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Så lenge busslomma er stor så er det vel plass til en bil i enden i tillegg til bussen? Jeg stopper på en holderplass hver eneste morgen for å plukke opp ei i klassen sjæl Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Av og påstigning er tillatt når du ikke er til hinder for buss. Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler): § 17. Stans og parkering 1. Det er forbudt å stanse [...] h) på vegutvidelse for holdeplass for buss, drosje eller sporvogn eller nærmere enn 20 meter fra offentlig trafikkskilt for slik holdeplass. Unntatt er av- eller påstigning når den ikke er til hinder for buss, drosje eller sporvogn. Se http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...60321-0747.html for hele forskriften. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Mao, så lenge bussen ikkje må køyre på deg/farleg nært deg for å kome inn eller ut av lomma så bryt du så vidt eg kan sjå ikkje loven. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Skal jeg tolke den lovteksten dithen at stans på busstopp kun er tillatt for av/påstigning? Altså, å stoppe i busslomma for å bytte CD, lese en SMS eller justere nakkestøtta er ikke lov i busslomme UANSETT om du ikke er til hinder for bussen? Lenke til kommentar
HValder Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Hvis du har eit slikt pressande behov for å bytte cd så er det mange andre stader du kan stoppe, kan ikkje sei eg ser problemet. Busslomma er for bussen, men er ofte plassert på ein slik måte at det er praktisk å slippe av bilpassasjerar der. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Hvorfor svinge inn på en sidevei for å bytte CD, når man kan stanse i busslomma? Da slipper man å kjøre en kilometer til nermeste snuplass, og så kjøre tilbake til hovedveien når ærendet er fullført. Sålenge man har full kontroll på at man ikke står i veien for bussen, ser jeg ikke problemet med å stanse der for slike ting som å skifte CD, ta på seg solbrillene eller lese SMSen som tikket inn mens man kjørte. Heller det, enn å gjøre det i fart, som er eneste realistiske alternativ i folks travle hverdag. Om man da absolutt MÅ følge loven til punkt og prikke, får man vel heller gå ut av bilen, og så sette seg inn igjen. Da har man gjennomført den obligatoriske av- og påstigningen. At noe står i en støvete regelbok, gjør det ikke nødvendigvis riktig. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 I verste fall kan du vel bytte en CD uten å stoppe, selv om det i bunn og grunn tar noe av oppmerksomheten bort fra kjøringen. Nå tror jeg uansett ikke at du vil få noen bot for å bytte CD i en busslomme, såpass firkantet er ikke lovverket. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Hvis noen fortjener kritikk, så er det han som prøver å skifte CD osv. i fart. Jeg kjenner en som kræsja bilen nettopp av samme grunn. Folk som stopper i busslomma er modne, fornuftige, sikkerhetsbevisste folk. Da blåser jeg i at de bryter en dustelov som overhode ikke får noen konsekvens. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Folk som stopper i busslomma er modne, fornuftige, sikkerhetsbevisste folk. Sånn reint generelt eller? Busslomma er som sagt for bussen, den er ikkje der fordi du skal ha ein plass å stoppe når du måtte føle for det. Du er ikkje nødvendigvis i vegen for nokon om du benyttar kollektivfeltet heller, men lova er no enn slik. Som tor_erik sei blir du ikkje "tatt" for å stoppe i busslommer for å bytte cd, men du blir kanskje ein unødvendig irritasjonsmoment for travle bussjåførar? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 (endret) Sånn reint generelt eller? Det er mer fornuftig å stoppe i busstoppen for å skifte briller, enn å prøve å gjøre det i fart. Det tredje alternativet er sjelden realistisk, ettersom ingen er interessert i å kjøre lange omveier for å finne et sted å stoppe LOVLIG. Får man ikke bruke busstoppen, vil man gjøre ting i fart. Det medfører risiko. Hvis loven virkelig krever at jeg går ut av bilen og går inn igjen, hver gang jeg stopper i en busslomme for å ordne noen småting, så får jeg heller begynne med det, da. Hva som helst for å tilfredsstille regelrytterne. Merk: Jeg gjør kun dette dersom jeg IKKE er i veien for noen buss, og det er svært få biler på veiene. Endret 3. desember 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Busslomma er som sagt for bussen Hvis du leser trafikkreglene (post 6), så ser du at busslomma også kan benyttes av biler så lenge busser ikke hindres. Jeg trodde ikke dette var så vanskelig. Busslomma er altså for både biler og busser, men busser har prioritet. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Busslomma er som sagt for bussen Hvis du leser trafikkreglene (post 6), så ser du at busslomma også kan benyttes av biler så lenge busser ikke hindres. Jeg trodde ikke dette var så vanskelig. Busslomma er altså for både biler og busser, men busser har prioritet. Leser du punktet ser du at det ikke er fri tilgang... Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Hvis du leser trafikkreglene (post 6), så ser du at busslomma også kan benyttes av biler så lenge busser ikke hindres. Jeg trodde ikke dette var så vanskelig. Busslomma er altså for både biler og busser, men busser har prioritet. Leser du punktet ser du at det ikke er fri tilgang... Heh, så lovteksten innebærer altså at det også er forbudt å stoppe i en busslomme for å slippe forbi annen trafikk når man kjører saktegående kjøretøy? Så lenge man ikke samtidig stiger av og på kjøretøyet, så klart.. Kjekt å vite om man havner i en diskusjon med en kverulant... Eller kan det å slippe fram annen trafikk regnes som en såkalt "trafikal stans", på linje med stillestående kø? Lenke til kommentar
HValder Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Kven er det som har fått den glupe ideen at du kan tolke lova som at det er greit å stoppe der hvis du går ut og inn av bilen? Lovteksten gir på ingen måte inntrykk av det. Merker at nokon her prøver å gjere seg mest mulig hjernedød bare for å gjere diskusjonen så vanskeleg/travel som mogleg. Sei seg sjølv at du kan stoppe der for å sleppe forbi ei kø. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Kven er det som har fått den glupe ideen at du kan tolke lova som at det er greit å stoppe der hvis du går ut og inn av bilen? Lovteksten gir på ingen måte inntrykk av det. Sei seg sjølv at du kan stoppe der for å sleppe forbi ei kø. Er man djevelens advokat og leser loven slik fanden leser bibelen, (noe som av og til kan gi en god del "morsomme" utslag lovgiver ikke hadde tenkt over...) så sier det ikke seg selv, da er det forbudt. Nei, det faller vel kanskje ikke inn under av og påstigning om samme person går inn og ut av bilen.. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Sitat What_no2000 Av og påstigning er tillatt når du ikke er til hinder for buss. Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler): § 17. Stans og parkering 1. Det er forbudt å stanse [...] h) på vegutvidelse for holdeplass for buss, drosje eller sporvogn eller nærmere enn 20 meter fra offentlig trafikkskilt for slik holdeplass. Unntatt er av- eller påstigning når den ikke er til hinder for buss, drosje eller sporvogn. Se http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...60321-0747.html for hele forskriften. Det er ikke jeg som kverulerer. Hvis denne lovteksten er gyldig, og den ikke oppheves av en annen lovtekst, så er det faktisk ulovlig for biler å stoppe i busslomma UANSETT ÅRSAK. Eneste unntaket er av- og påstigning der man ikke er til hinder for bussen. Dette er da ganske klart og tydelig, og jeg (ikke jurist) kan ikke se hvordan noen kan misforstå det. Loven definerer ikke hvordan en av- og påstigning skal være. Vis meg i såfalll lovens definisjon. Følgelig er den eneste lovlige måten å stoppe i en busslomme, å gå ut av bilen og sette seg inn igjen, dersom du ikke har passasjerer som du kan slippe av. Et alternativ til mennesker, er mus og kakerlakker. Kaster du en kakerlakk ut av vinduet hver gang du stopper i busslomma, da har du en godkjent avstigning. Som sagt: Det er ikke jeg som er kverulanten her. Jeg ønsker bare å gjøre det eneste fornuftige. Nemlig å stoppe i busslommer ved behov, som f.eks. å nyse, skifte til solbriller, ta av meg boblejakken når det begynner å bli varmt i kupeen osv... Jeg kommer til å fortsette å gjøre det i busslommer, selv om enkelte innlegg lengre oppe mener at man skal følge loven slavisk, og gjøre ting i fart som stjeler oppmerksomhet. Hvis nå en politimann bøtelegger meg for å stoppe 2 minutter i en busstopp, da er det HAN som er kverulanten, som ikke evner å se at min ulovlige handling er fullstendig fri for konsekvenser. Hvis man bruker hodet, så ser man at busstoppen har mange praktiske bruksområder ved siden av busstrafikk. Her er loven rett og slett ikke fornuftig laget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå