Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Snakke med lege om depresjoner - Taushetsplikt?

Gjest Guest_Spørsmålstegn_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Spørsmålstegn_*

Jeg er en gutt på 17 år, og jeg ønsker å prate med legen om mine depresjoner og problemer. Eventuellt gå til psykolog.

Men hvordan er dette egentlig? Jeg vet at man kan gå til lege i en alder av 16 år og kreve at han/hun ikke forteller det til foreldre. Så jeg lurer på om jeg kan nekte legen å fortelle mine foreldre når det gjelder psykiske problemer?

Takk for seriøse svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Den medisinske myndighetsalderen er 16 år. Dvs at du kan gå til legen, og han/hun vil ha taushetsplikt ovenfor dine foreldre. Når det er sagt så burde du også fortelle dine foreldre at du sliter, da det er mye støtte og omsorg du kan hente i fra de. Da de kjenner jo deg absolutt best..

Det er ingen skam å slite psykisk! :)

Lenke til kommentar
Gjest Trådstarter
Den medisinske myndighetsalderen er 16 år. Dvs at du kan gå til legen, og han/hun vil ha taushetsplikt ovenfor dine foreldre. Når det er sagt så burde du også fortelle dine foreldre at du sliter, da det er mye støtte og omsorg du kan hente i fra de. Da de kjenner jo deg absolutt best..

Det er ingen skam å slite psykisk! :)

Takk for svaret! :) Jeg bor forresten i Sverige, og jeg regner med at det er samme regler der? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Jeg kjenner ikke helsevesenet i Sverige, og jeg vet ikke hvilke regler som finnes der! Men de trenger ikke operere med det samme regelsettet som vi har i Norge. Jeg anbefaler deg å ringe et legesenter (gjerne anonymt) og forhøre deg om regelverket. :)

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Tjukken_*
Jeg kjenner ikke helsevesenet i Sverige, og jeg vet ikke hvilke regler som finnes der! Men de trenger ikke operere med det samme regelsettet som vi har i Norge. Jeg anbefaler deg å ringe et legesenter (gjerne anonymt) og forhøre deg om regelverket. :)

Takk, skal ta en telefon! :)

Lenke til kommentar

I Sverige er pasientrettslig myndighetsalder 18 år, ikke 16 år som i Norge. Dog gjelder taushetsplikt også om pasienten er under 18 år, men det er en skjønnsvurdering hos den enkelte journalansvarlig (les lege). Det står slik i svensk helselov:

"Barnets rätt till sekretess.

I regel har föräldrar eller annan vårdnadshavare rätt att ta del av sekretesskyddade uppgifter som rör hans eller hennes underåriga barn. Det finns dock två undantag. Det ena är om sekretesskyddade uppgifter lämnas till förälder/vårdnadshavare, som kan missbruka uppgifterna och på så sätt allvarligt skada barnet. Det andra är då barnet har uppnått en sådan ålder och mognad att han eller hon självständigt förfogar över sekretessen."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...