Gå til innhold

Overganger og øvrige spekulasjoner - Arsenal

invalid_user

Anbefalte innlegg

Nei, det er vel bedre å gni på pengene, gi 100k i lønn og bli nummer fire...

Nei det er bedre å bruke pengene riktig, på riktige typer. Det å løpe ut å handle en spiller bare fordi fansen har fått det for seg at det er den de vil ha gir deg kanskje arbeidsro fra visse fans, men det gir deg ikke automatisk suksess, og den samme fansen vil igjen begynne å hyle om mer. Vil du si kjøpene av Kos, Monreal osv som jo ikke var dyre kjøp kontra hva konkurentene våres har brukt var dårlige kjøp sett i ettertid f.eks?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsåvidt enig i det du sier om at man skal bruke penger riktig og på riktige typer, men det har vært flere av disse spillerne som har vært tilgjengelig og riktige typer, og i stedet for å kjøpe de har man heller beholdt en haug med middelmådigheter. Nå er det ikke sikkert at vi ville fått alle disse spillerne jeg er skuffet over at vi ikke prøvde oss, men resignasjonen Wenger viser med å ikke engang forsøke å forsterke laget. Joda, han prøvde seg på Vardy, for all del, men 3 år for sent og det eneste alternativet han forsøkte seg på. Aldri i verden om Lacazette blir kjøpt, hadde Wenger vært interessert har han allerede spilt i Arsenal. Det som da skjer om at man bare skal kjøpe idealspillere er at man kun kjøper én spiller (Čech), men utelukker alle de andre posisjonene man trenger friske pust og forsterkninger. Det er totalt urealistisk, dessverre, og leve etter de forsåvidt gode prinsippene Wenger har mtp. spilleroverganger, men slikt er ikke mulig ano 2016. Wenger kunne ha dratt opp Payet opp av hatten i 2004, men i 2016 blir det vanskeligere og vanskeligere å finne disse spillerne. Og blomstrer en Payet i 2016 skal klubber ha 50 millioner pund for den spilleren. 

Henrikh Mkhitaryan var den perfekte spilleren, som vi ikke viste all verdens til interesse for (la ikke inn ett bud engang). Det er her (for meg) det store problemet ligger. I stedet for å forbedre høyrekantposisjonen, setter vi heller vår lit til Joel Campbell, Theo Walcott, OX og Alex Iwobi til å spille på motsatt kant av Alexis. Det er alt for mange middelmådigheter på kant dessverre. Iwobi var et friskt pust mot slutten av året, så det er mulig han kan bli en strålende spiller, men per dags dato er han ikke god nok. Joel, Theo og Ox burde alle blitt solgt (Ox kunne blitt lånt ut). En skandale at vi lønner Theo 140K i uken. 

Det er tre posisjoner som skiller seg ut spesielt for meg negativt, og det er stopperplass, høyrekant og spiss. Hadde vi forsterket disse tre områdene hadde vi vært gullkandidater, men det ser tynt ut foreløpig. Koscielny og Monreal var absolutt to gode kjøp, men det kan også draes opp 15 navn for lignende pris som var elendige kjøpe. Hender seg jeg våkner om natten og har hatt mareritt om Squillaci...

EDIT: (ja jeg er sent ute)

Endret av Corporal Jenkinson
Lenke til kommentar

Absolutt enig i det meste du skriver, og jeg sier på ingen måte at jeg fritar Wenger og klubben for mislykkede handler, eller manglende innsats for å rydde opp i problemene som har forfulgt oss i en årrekke. Vi har som du sier ikke vært flinke nok til å dekke opp samtlige hull en gang for alle, og det blir mer som et lappeteppe, der du fyller et hull og et annet åpenbarer seg. Er også enig i posisjonene vi trenger å styrke pr.idag, selv om jeg holder midtstopper og spiss mer prekært enn høyrekanten.

Hvor mye vi prøvde oss på f.eks Mkhitaryan skal jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har inngående kunnskap i hva klubben gjør. Men inntrykket jeg har er at han selv ønsket seg til United, og for alt jeg vet fikk Arsenal beskjed om at spilleren selv ikke var interessert. Mistenker at Wenger og klubben ofte får kritikk for ikke å ha prøvd, mens sannheten er at vi har forhørt oss, og fått beskjed om at det ikke er aktuelt for spilleren eller klubben, og de føler ingen grunn til å bevise dette for utenforstående.

Jeg håper uansett Wenger er villig til å spille mer med to spisser på topp for å utnytte Giroud sine ferdigheter optimalt, for jeg har ikke avskrevet han som en håpløs spiss slik enkelte virker å ha. Må jo være frustrerende for han å bli brukt feil så lenge, og han skal ha for å være lojal å prøve så godt han kan, selv om Wenger ikke virker å ville utnytte hans kvaliteter på rett måte. Og igjen faller jeg tilbake på at mitt største problem med Wenger pr.idag er at han ikke legger opp til å bruke spillerne han har på best mulig måte, og nekter å omstille sin filosofi selv om det er åpenbart at spillerne ikke passer til det han ønsker å gjøre. Han skal dog ha skryt for endringen han la om til mot storlagene, med en mer defensiv spillestil og noe mer kynisk instilling. En suksess som burde få han til å vurdere å endre seg litt på andre områder også.

Kjøper vi en spiss håper jeg det blir for å spille med to spisser, og en spiller som kan komplimentere Giroud for å få ut det beste av han også. Leste en god redgjørelse på Sky for en tid tilbake som gikk på dette med at Arsenal burde bruke to spisser, og det var mye fornuftig der. Nå finner jeg selvfølgelig ikke tilbake til den nå da jeg sitter på jobb, og Sky sine sider er sperret.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Jeg tror det er på tide folk innser hvem Wenger faktisk er og hvilke begrensninger både Wenger og denne klubben har. De største spillerne vil ikke spille for Arsenal. Hvorfor?

Wenger er kun en manager, Mourinho er ikke bare en manager men også en leder. Spillerne tror på han og ofrer seg for han. Wenger har ikke samme kontakt med spillerne som Mourinho eller andre store managere har. Har ikke noe å si hvor vi havner på tabellen for manageren vår er ikke nok attraktiv blant fotballspillere.

Det er en grunn til at vi kun greier å hente restematen som ligger på overgangsmarkedet hvert vindu. Ozil ble presset ut at RM og Alexis var i skyggen av stjernene på Barca og konkurrerte med Pedro på kanten. Tror ingen hadde forventet at vi skulle hente Xhaka, av alle oppdiktede løse rykter var ikke Xhaka blant disse og for å være ærlig tror jeg mange ikke ante hvem han var når han ble signert heller. Benzema, Morata, Higuain, Lacazette? Dream on. I beste fall får vi Berahino. Dere vil ha midtstopper også? Forvent en middelmådig ukjent spiller fra fransk eller tysk liga.

Lenke til kommentar

Haha, tror Arsenal må ha den mest polariserte fanbasen i verden. Wenger ikke feilfri, men det du sier der, Adrax, er bare tøv. Både Alexis, Xhaka og Özil har nevnt Wenger som en av hovedgrunnene til at de valgte Arsenal, og flere av spillerne våre har ytret at han er som en far for dem. Han vil aldri kaste spillere under bussen på samme måte som Mourinho gjorde da Chelsea raknet i fjor. Man kan kritisere Wenger for mye rart, og ofte med rette, men å si at han ikke har god kontakt med spillere, eller på noen måte gjør oss lite attraktive, blir for dumt.

Edit: For ordens skyld:

'Legend' Wenger reason behind Arsenal switch, says Xhaka

Arsenal's Mesut Ozil: Arsene Wenger was a big reason I joined

Alexis Sanchez reveals Arsene Wenger influence on Arsenal signing

HLEB: WENGER WAS LIKE A FATHER TO ME

Arsenal legend Thierry Henry: Arsene Wenger was like my father

Gabriel - The boss is a father figure 

Pires: Wenger's my second father

Samir Nasri claims Arsene Wenger is his 'football father' as Man City star hopes Arsenal can win FA Cup for his old boss

Robin van Persie: "Arsene Wenger is my football father"

'Wenger was like a father to me' - Alex Song pays tribute to Arsenal boss

Fabregas: Wenger ´like a father to me´

Og ikke minst:

Endret av Classy Crab
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Alle nevner manageren når de skal begrunne sin avgjørelse for klubb. Det er standard policy når fotballspillere signerer for ny klubb. "Jeg valgte klubben på grunn av fansen og treneren"

Wenger har sikkert vært og er en farsfigur, men hva kjennetegner en far? En far tilgir, og tilgir han mange nok ganger så vil man til slutt ikke orke å prestere 100% fordi man vet man blir tilgitt og får ny sjans. Andre trenere benker spillere om de ikke presterer godt nok. Wenger fortsetter å bruke spillere som er i ræva form (Cazorla 13/14 *host*, Ramsey 15/16 *host* etc.)

Dessuten er Wenger unektelig en lite entusiastisk fyr som ikke kan ta spillerne på det ekstra nivået i viktige matcher. Mourinho løper derimot nedover sidelinjen for å gi kamp-instrukser til en feirende Torres i en kamp de allerede leder.

Lenke til kommentar

Alle nevner manageren når de skal begrunne sin avgjørelse for klubb. Det er standard policy når fotballspillere signerer for ny klubb. "Jeg valgte klubben på grunn av fansen og treneren"

Wenger har sikkert vært og er en farsfigur, men hva kjennetegner en far? En far tilgir, og tilgir han mange nok ganger så vil man til slutt ikke orke å prestere 100% fordi man vet man blir tilgitt og får ny sjans. Andre trenere benker spillere om de ikke presterer godt nok. Wenger fortsetter å bruke spillere som er i ræva form (Cazorla 13/14 *host*, Ramsey 15/16 *host* etc.)

Dessuten er Wenger unektelig en lite entusiastisk fyr som ikke kan ta spillerne på det ekstra nivået i viktige matcher. Mourinho løper derimot nedover sidelinjen for å gi kamp-instrukser til en feirende Torres i en kamp de allerede leder.

Giroud ble vraket to ganger forrige sesong, til fordel for hhv Walcott og Welbeck, da han ikke presterte. Mertesacker ble vraket til fordel for Gabriel. Coquelin ble vraket for Elneny. Campbell ble vraket for Iwobi. Det samme har vi sett tidligere sesonger.

Andre spillere får naturlig nok mer tid, da de er nøkkelspillere som trenger å spille seg i form. Dette kan slå begge veier, men i utgangspunktet bør vi gir våre beste spillere tid. Dette er ikke noe Wenger har funnet opp. Husker du Brendan Rodgers forrige sesong? Gjorde stadig nye bytter i hver eneste kamp i et desperat forsøk på å snu skuta. Dette viser lite tillit til eget system og egne spillere. Ingen god manager-egenskap.

For øvrig artig at du nevner Mourinho, som stort sett tviholdt på de underpresterende spillerne sine i fjor da Chelsea var nede og luktet på nedrykksstreken.

Og apropos Mourinho, så blir man ikke automatisk en bedre manager av å hoppe og sprette på sidelinjen. Det hjalp ham ikke i fjor. Det hjalp ikke Klopp i sin siste sesong for Dortmund. Managere er forskjellige. Noen er ville og eksentriske, andre er rolige og beherskede. Dette i seg selv er ikke avgjørende for en managers kvalitet. Ranieri er en rolig og behersket manager som vant PL i år. For et par år siden ble den vunnet av Mancini, som også er rolig og behersket. Benitez vant CL med Liverpool. Ancelotti har vunnet så mye at jeg ikke orker å ramse det opp.

Endret av Classy Crab
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som TKK sa i en josimar podcast her forleden, Wenger og Arsenal er ikke interessert i å bli med på denne agent-kulturen som feks Man Utd nå har for alvor blitt endel av. Under SAF var det ikke snakk om at en sleip agent skulle tjene mye penger på en overgang, så jeg kjenner meg igjen. Wenger og Arsenal må bare svelge den pillen, slik vi har gjort. Fakta er du ikke får tak i de beste spillerne lengre uten å a) overbetale i det kvalme b) stikke noen prosenter i lomma til agentene. 

Det koster å være kar. Pung ut for en kvalitetspiss og en midtstopper, så snakker vi ligagullsjanser i sesongen som kommer. Arsenal trenger ikke mye. Lett å glemme at Santi Cazorla og Wilhere er tilbake fra langtidskader også, ingen av de fikk bidratt med noe særlig i fjor. Dere får krysse fingrene for at de holder seg skadefri :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Like mye inside Arsenal som jeg er inside Rihanna.

Hehe. Synes bare det var interessant. Sterke rykter om Alexis på vei ut en god stund nå. Skal man tro ryktene er han oppgitt over mangelen på ambisjoner. Den har vi jo hørt før. Juventus er jo et klart steg opp. Ser ikke på dette som usannsynlig i det hele tatt. Dog, Arsenal må jo ikke selge før neste år.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2

Arsenal gikk fra 4.plass i hans første sesong til 2.plass i hans andre sesong, det er jo en lovende progresjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...