Gå til innhold

Skal kjøpe meg speilreflekskamera for 1.gang

Anbefalte innlegg

Minnebrikke: trur dere at det rekker med en 8 GB brikke for en amatør som meg eller bør jeg gå for 16?

- Begge skulle holde OK. Det viktigste er at du tar deg råd til å kjøpe minst to.

Av god kvalitet.

Jeg er jo ikke akkurat spesialist på området men jeg går for den jeg har beskrevet tidligere;

SanDisk CF Extreme 111 8 el. 16 MB

Høres jo ekstremt bra ut :dribble:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SanDisk CF Extreme III er helt greie.

Fordelen med og ha to eller flere er at du alltid har et kort i kameraet og det andre har du enten glemt hjemme eller det er ødelagt eller noen har stjålet kameraet mens du har kortet med ferie bildene i lomma etc. etc.

Jeg kjøper heller to kort på 8mb en 1 på 16mb.

Lenke til kommentar
Kanskje kan jeg klare meg med 2 x 4 GB istedet? så slipper det å bli så jæ...... dyrt alt sammen?

Hvor mange bilder kan man regne pr. GB ?

Kjøp ett 4 GB veldig raskt minnekort som du bruker når du må skyte raske serier, de andre minnekortene trenger hverken være raske eller dyre.

Lenke til kommentar
Kanskje kan jeg klare meg med 2 x 4 GB istedet? så slipper det å bli så jæ...... dyrt alt sammen?

Hvor mange bilder kan man regne pr. GB ?

Kjøp ett 4 GB veldig raskt minnekort som du bruker når du må skyte raske serier, de andre minnekortene trenger hverken være raske eller dyre.

Hva er raskt? Det jeg har foreslått?

Lenke til kommentar
Hva er raskt? Det jeg har foreslått?

Ser huset skyter ca 6 bilder i sekundet, med 15 MP bildefil kan man vel regne med (for å ta hard i) 7-8 MB per bilde, 8x6 = 48 MB/s

Dette kortet som er på 60 MB/s burde vel holde slik at kameraet får utnyttet hurtigheten sin uten av minnekortet blir en flaksehals gitt at man kun skyter i jpg.

http://www.japanphoto.no/product/minnekort...eme-8gb-60mb-s/

Tipper det er sjelden du får bruk for slike hastigeter så du kan kanskje vente litt med å kjøpe ett slikt kort og kjøper du det trenger du kun ett uansett.

Deretter kan du pøse på med noen slike :)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=422882

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Da er nytt utstyr bestilt !!! Dete blir spennende. Jeg bestilte følgende hos Japan Photo:

- Canon EOS 50 D

- Canon EF-S 18-200 f/3.5-5.6 IS

- Canon Speedlite blits 430 EX II

- Velbon Sherpa 600 R stativ

- SanDisk CF Extreme 8GB 60Mb/s( 1 stk. )

Fotokurs er vel det neste jeg bør skaffe meg nå :D

Endret av kjell_56
Lenke til kommentar
Minnebrikke: trur dere at det rekker med en 8 GB brikke for en amatør som meg eller bør jeg gå for 16?

- Begge skulle holde OK. Det viktigste er at du tar deg råd til å kjøpe minst to.

Jøss, trenger jeg 2?

- Det er i hvert fall en praktisk fordel. Jeg synes det er greit å alltid ha et tomt kort klart. Da kan jeg få overført det forrige kortet til Mac-en mens jeg tar fatt på et nytt, ubesudlet kort. Har du bare ett, må du være litt mer obs. på å overføre ofte til maskinen, så du ikke risikerer å gå helt tom. Fort gjort å ta masse bilder i diverse sammenhenger og plutselig stå der uten noe plass på minnekortet. Greit å alltid ha et ledig kort da.

Tipper det er sjelden du får bruk for slike hastigeter så du kan kanskje vente litt med å kjøpe ett slikt kort og kjøper du det trenger du kun ett uansett.

- Han la jo ganske mye vekt på skuddtakten til 50D, så man skal vel ikke se bort fra at det kan komme godt med med et hurtig minnekort.

Lenke til kommentar

Jøss, trenger jeg 2?

- Det er i hvert fall en praktisk fordel. Jeg synes det er greit å alltid ha et tomt kort klart. Da kan jeg få overført det forrige kortet til Mac-en mens jeg tar fatt på et nytt, ubesudlet kort. Har du bare ett, må du være litt mer obs. på å overføre ofte til maskinen, så du ikke risikerer å gå helt tom. Fort gjort å ta masse bilder i diverse sammenhenger og plutselig stå der uten noe plass på minnekortet. Greit å alltid ha et ledig kort da.

- Han la jo ganske mye vekt på skuddtakten til 50D, så man skal vel ikke se bort fra at det kan komme godt med med et hurtig minnekort.

Jeg ser den og skal bestille med ett eller flere brikker til. Fikk jo en anbefaling på Kingston Compact Flash 8GB igår men iom. at jeg ikke fant denne hos JF unnlot jeg å bestille noen ekstra. Kingston-brikka er jo adskillelig billigere så da får jeg heller etterbestille et par stykker fra f.eks. Komplett.

Lenke til kommentar
Jeg ser den og skal bestille med ett eller flere brikker til. Fikk jo en anbefaling på Kingston Compact Flash 8GB igår men iom. at jeg ikke fant denne hos JF unnlot jeg å bestille noen ekstra. Kingston-brikka er jo adskillelig billigere så da får jeg heller etterbestille et par stykker fra f.eks. Komplett.

Enkelte har problemer med "billige" kort enten det er piratkopier eller billigmerker,hovedsakelig så oppstår problemene når man skal overføre til pc,også pleier ikke overføringshastigheten og være så optimalt som beskrevet på kortet.

Ved og kjøpe et "dyrere" kort får du et mer stabilt kort og ofte så følger det med en recovery cd.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Enkelte har problemer med "billige" kort enten det er piratkopier eller billigmerker,hovedsakelig så oppstår problemene når man skal overføre til pc,også pleier ikke overføringshastigheten og være så optimalt som beskrevet på kortet.

Ved og kjøpe et "dyrere" kort får du et mer stabilt kort og ofte så følger det med en recovery cd.

Nå er det vel slik at man kanskje kan holde seg litt unna de aller billigste merkene men å de billige variantene fra de mest anerkjente podusentene er like solide og har ikke mer avvik i forhold til oppgitte hastigheter enn de raskeste kortene, da er det nok heller motsatt.

Lenke til kommentar
Da er nytt utstyr bestilt !!! Dete blir spennende.

Glemte å gratulere deg med nytt ustyr og velkommen inn i en ny verden...

Så er spørsmålet når det gjelder minnebrikker; hva er billig-hva er dyrt? Hvem er anerkjent-hvem er ikke?

Noen som kan utdype dette nærmere slik at det blir til litt hjelp når man igjen skal ut og handle?

Lexar og Sandisk er vel de to produsentene jeg tenker først på når jeg skal ha hurtighet og kvalitet.

Kingston som jeg linket til tidligere er vel hakk i hæl men når jeg hører merker som Transcend blir jeg skeptisk, kanskje uten grunn.

Lenke til kommentar
Hei, gratulerer med nytt kamera. Jeg har jo også kjøpt meg nytt kamera nå (litt billigere :p, Canon EOS 450D) og er også på jakt etter et fotokurs. Om du finner et rimelig et kan du jo poste en link her eller noe?

Takk for det.

Når det gjelder fotokurs så spørs det vel om vi tilhører samme del av landet :roll:

Østfold her iallefall.

Lenke til kommentar
Hei, gratulerer med nytt kamera. Jeg har jo også kjøpt meg nytt kamera nå (litt billigere :p, Canon EOS 450D) og er også på jakt etter et fotokurs. Om du finner et rimelig et kan du jo poste en link her eller noe?

Takk for det.

Når det gjelder fotokurs så spørs det vel om vi tilhører samme del av landet :roll:

Østfold her iallefall.

Gratulerer, Kjell! Nå er det bare å komme seg ut og leke og kose seg!!

Ikke akkurat det du er på utkikk etter, kanskje, men jeg synes dette er en utrolig god nettside. Masse artikler, tips fra profesjonelle fotografer, diskusjonsforum mm. Anbefales, i hvert fall som et supplement til fotokurs.

Sjekk her: http://digital-photography-school.com/

Lenke til kommentar

Takk for det.

Østfold her iallefall.

Gratulerer, Kjell! Nå er det bare å komme seg ut og leke og kose seg!!

Ikke akkurat det du er på utkikk etter, kanskje, men jeg synes dette er en utrolig god nettside. Masse artikler, tips fra profesjonelle fotografer, diskusjonsforum mm. Anbefales, i hvert fall som et supplement til fotokurs.

Sjekk her: http://digital-photography-school.com/

Takk for det. Leser det jeg kommer over nå vet du :yes:

Har ennå ikke mottatt kameratet i.o.m. at jeg bestilte via nettbutikken til Japan Photo kun for få timer siden. Men f.k. mandag bør jeg ha det i hus håper jeg.

Lenke til kommentar

Hvis du ser øverst her på forumet finner du er link som heter guider,mye fin informasjon og finne der.

Også har vi guiden "Blender, lukker(tid), ISO og litt til" gir en lett og informativ opplæring.

Men det viktigeste er å ta bilder og se på dem etterpå for å se hva man kunne gjøre bedre,både på å selektere fokus og få riktig eksponering.Du kan også se på bilder på BK og prøve å etterlingne dem for og finne ut hvordan bildene bli til.

Ellers så kan du oppleve til å begynne med at bildene ikke blir like fine som du får med et kompaktkamera,men med litt trening så får du et mye bedre resultat.

Edit: du kan laste ned manualen her,så kan du se litt på hvilken knapp som er til hva.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...