Gå til innhold

Skal kjøpe meg speilreflekskamera for 1.gang

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp da jeg er 100% amatør på området.

Jeg ser for meg å kjøpe et Canon 50D m/tilleggsutstyr gjennom Japan Photos nettbutikk.

En kollega har i tillegg anbefalt med et par objektiver,nemlig 18-200 + 70-300. Dette sier ikke meg så mye da jeg ikke har greie på kameraer og fotografering.

Mine kommende bruksområder ser jeg for meg kan være:

* Vanlig fotografering av løst og fast

* Portretter

* Nærbilder av insekter

* Fuglefotografering av småfugler på 20-30 m. avstand, sittende i trær o.l.

Er det noen som kan komme med en anbefaling til utstyr i forhold til dette om det er mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser for meg å kjøpe et Canon 50D m/tilleggsutstyr gjennom Japan Photos nettbutikk.

En kollega har i tillegg anbefalt med et par objektiver,nemlig 18-200 + 70-300. Dette sier ikke meg så mye da jeg ikke har greie på kameraer og fotografering.

* Portretter

* Nærbilder av insekter

Er det noen som kan komme med en anbefaling til utstyr i forhold til dette om det er mulig?

Canon EOS 50D er et svært bra kamera til gunstig pris så det gjør du lite galt i å kjøpe. Personlig synes jeg det er for stort og det bør jo du også sjekke ut. Det er dumt med et kamera en ikke orker å dra med ut. Canon har mindre og lettere kameraer også som tar like gode bilder, men er gjerne ikke så solid som 50D.

Objektiver: Jeg ville droppet 18-200 og heller kjøpt 18-55 med IS (stabilisering) + 70-300. Alternativt kjøpt 18-200 og droppet det andre du nevnte. Det er såpass stort overlapp på disse to objektivene at jeg anbefaler å kjøpe et av de og heller vente litt til du ser hva interessen din bringer deg. Kanskje ender du opp med å ville ha en vidvinkel istedenfor to teleobjektiver.

Lenke til kommentar

* Portretter

* Nærbilder av insekter

Canon EOS 50D er et svært bra kamera til gunstig pris så det gjør du lite galt i å kjøpe. Personlig synes jeg det er for stort og det bør jo du også sjekke ut. Det er dumt med et kamera en ikke orker å dra med ut. Canon har mindre og lettere kameraer også som tar like gode bilder, men er gjerne ikke så solid som 50D.

Objektiver: Jeg ville droppet 18-200 og heller kjøpt 18-55 med IS (stabilisering) + 70-300. Alternativt kjøpt 18-200 og droppet det andre du nevnte. Det er såpass stort overlapp på disse to objektivene at jeg anbefaler å kjøpe et av de og heller vente litt til du ser hva interessen din bringer deg. Kanskje ender du opp med å ville ha en vidvinkel istedenfor to teleobjektiver.

Men vil et 70-300 være egnet til både å ta gode bilder av insekter og fuglefotorgrafering slik jeg beskrev tidligere? Og er det annet utstyr jeg bør bestille i samme slengen som jeg bestiller kamera?(filter,veske,stativ osv.). Jeg har som nevnt ikke peiling..........

Lenke til kommentar
et par objektiver,nemlig 18-200 + 70-300.

- Hvorfor den store overlappingen? Hele området fra 70 til 200 får jo "dobbel dekning". 18-200 er for så vidt praktisk og du slipper å bytte så mye objektiv, men det er både dyrere og dårligere enn objektiver med litt mindre zoom.

* Nærbilder av insekter

- Da bør du vel ha en makro med litt større brennvidde - minst 90 mm. Det går kanskje OK med en telezoom med litt kvasimakro, men... bruk produktguiden: Produktguiden

- Her trengs forholdsvis lang tele, gjerne opp til 300 mm. Da blir det også nyttig med bildestabilisator. Skal du gjøre mye av det, får man mye fin tele ved å velge Olympus. Pga. den mindre sensoren trenger du ikke like lang brennvidde for å få passe utsnitt.

Sjekk også denne tråden!

Vet ikke helt hvorfor du tenker Canon 50 D. Et godt hus, for all, del, men jeg tenker du kunne ha minst like god nytte av å investere pengene i optikk. Du har jo noen spesifikke behov som fort krever litt god optikk (makro, fuglefotografering og kanskje også etterhvert et spesialisert portrettobjektiv?).

Lenke til kommentar
Men vil et 70-300 være egnet til både å ta gode bilder av insekter og fuglefotorgrafering slik jeg beskrev tidligere?

- Fugler: Ja. Det bør dog ha bildestabilisering. Canon har ikke dette i huset.

Innsekter... tja... egentlig ikke. Det kommer an på nægrensen til kameraet, men det beste vil nok være et dedikert makroobjektiv.

Og er det annet utstyr jeg bør bestille i samme slengen som jeg bestiller kamera?(filter,veske,stativ osv.). Jeg har som nevnt ikke peiling..........

- Minnekort må du ha, og det følger ikke med. Alltid greit å ha minst to. Filter? Trengs ikke. Stor debatt om det overhodet hjelper å ha et nøytralt filter foran for beskyttelse. Det hjelper i hvert fall ikke på bildekvaliteten, og UV-beskyttelse er overflødig på digitale kameraer. polariseringsfilter har dog en funksjon. Stativ kan du se an om du føler behov for. Veske er jo praktisk, men det sier seg vel litt selv at det kan være vanskelig å dra på utstyret om du har diverse objektiver m.m.

Lenke til kommentar

Da har jeg funnet frem til en mulig kombinasjon. Håper noen er villig til å gi meg en tilbakemelding på om dette er egnet utstyr iforhold til mine ønsker og behov for å fotografere både insekter og fugler,samt litt portretter og ellers vnl. fotografering:

Canon EOS 50 D Hus kr 7.725

Canon EF-S 18-55 kr 1.245

Canon EF 70-300 IS kr 4.045

Minnekort SanDisk CF Extreme IV 4GB kr 499

Veske Canon EOS DSLR kr 299

Stativ Velbon Sherpa 600R kr 799

Totalt for pakke kr 14.612

Er det noe jeg bommer på?

Lenke til kommentar

- Tror du vil få litt trøbbel med å fotografere så mye insekter med minste fokusavstand på 150 cm.

Canon EOS 500 D med 18-55 IS: 5.895

Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di 1:1 Macro for Canon 3.288

Totalt for pakke kr 14.825

Dvs. ca. samme pris og du får muligheten til å ta insektsbilder, uten at det går på bekostning av bildekvalitet (minst på høyde med 50 D), men dog et noe mindre kamera med litt færre knapper og hjul.

Evt.

Canon EOS 1000 D med 18-55 IS: 4.399

resten det samme, blir billigere.

Du kan også se etter en del av disse objektivene på bruktmarkedet.

Eller hva med å tenke Olympus?

E-520 med 14-42/3,5-5,6 + EZ 70-300/4-5,6: 7 695

Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro for Four Thirds: 3 995

Kort, veske og stativ ca. 1 500

Sum: 13 190

(dårligere kamera enn 50 D, men sannsynligvis bedre optikk, og pga. cropfaktor kommer du også "nærmere" fuglene)

Olympus E-620 med 14-42: 5 490

Olympus Zuiko Digital ED 70-300mm F4.0-5.6: 2 995

Sum: 14 475

(Kamerahus nesten på høyde med 50 D og hendig vippbar skjerm og liten størrelse, samt bedre og mer egnet optikk)

Lenke til kommentar

- Tror du vil få litt trøbbel med å fotografere så mye insekter med minste fokusavstand på 150 cm.

Canon EOS 500 D med 18-55 IS: 5.895

Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di 1:1 Macro for Canon 3.288

Totalt for pakke kr 14.825

Dvs. ca. samme pris og du får muligheten til å ta insektsbilder, uten at det går på bekostning av bildekvalitet (minst på høyde med 50 D), men dog et noe mindre kamera med litt færre knapper og hjul.

Evt.

Canon EOS 1000 D med 18-55 IS: 4.399

resten det samme, blir billigere.

Du kan også se etter en del av disse objektivene på bruktmarkedet.

Eller hva med å tenke Olympus?

E-520 med 14-42/3,5-5,6 + EZ 70-300/4-5,6: 7 695

Sum: 13 190

(dårligere kamera enn 50 D, men sannsynligvis bedre optikk, og pga. cropfaktor kommer du også "nærmere" fuglene)

Olympus E-620 med 14-42: 5 490

Olympus Zuiko Digital ED 70-300mm F4.0-5.6: 2 995

Sum: 14 475

(Kamerahus nesten på høyde med 50 D og hendig vippbar skjerm og liten størrelse, samt bedre og mer egnet optikk)

Canon har jeg valgt pga. at jeg ikke vet bedre; dvs. at jeg har blitt anbefalt dette av en kamerat. Ellers støtter jeg meg til det du sier når det gjelder objektiver og vil vurdere dine forslag som aktuelle. Så da gjenstår det å bestemme seg for selve huset. Min kollega anbefaler 50D pga. at det tar flere bilder pr.sec. og kan gi fordeler ved fotografering av en fugl som er i ferd med å løfte vingene. Er det riktig? Isåfall er jeg villig til å legge på et par tusen for å få den ekstra funksjonen i en 50D. Hvis ikke kan det godt hende et 500 D er et like godt valg for meg. Hva vet jeg...

Lenke til kommentar
Jeg er like nybegynner som TS, om ikke mer. Ser i et blad fra Expert her et Nikon D3000 (skal være etterfølger etter D60 har jeg skjønt), med 18-55mm og litt ekstra, til 3995,-

Er ikke dette ok for starters?

Kjøp siste utgave av bladet "Fotografi" som er i kiosken nå. Der får D3000 ikke mye skryt, men det er allikevel et bra kamera hvis du vil gjøre litt med bildene. Virket som om jpg "rett fra kamera" ikke var topp, men mye kan nok stilles inn i kameraet. Noen Nikon D3000 eiere som vil dele erfaringer her?

Lenke til kommentar
Kjøp siste utgave av bladet "Fotografi" som er i kiosken nå. Der får D3000 ikke mye skryt, men det er allikevel et bra kamera hvis du vil gjøre litt med bildene. Virket som om jpg "rett fra kamera" ikke var topp, men mye kan nok stilles inn i kameraet. Noen Nikon D3000 eiere som vil dele erfaringer her?

Hm, synd å høre. Ser ut til at en av de nærmeste konkurrentene kan være Canons EOS1000. Etter hva jeg skjønner fra forum rundt om, er det religionsspørsmål om man vil ha Canon eller Nikon. Kvaliteten er vel omtrent lik når prisen er 4k for begge? Så om jeg ikke skal betale mer enn de 4k, hjelper det vel lite å bytte merke.

Lenke til kommentar

- Har bare D5000, som mer eller mindre deler sensor med D90 og D300. For disse er det et kjent "problem" med jpg-ene at de blir litt softe. Det er ganske enkelt å endre standardinnstillingene for å få bedre/ "skarpere" - jpg. Vet ikke om det er det samme Fotografi sikter til ang. D3000.

Lenke til kommentar
Min kollega anbefaler 50D pga. at det tar flere bilder pr.sec. og kan gi fordeler ved fotografering av en fugl som er i ferd med å løfte vingene. Er det riktig? Isåfall er jeg villig til å legge på et par tusen for å få den ekstra funksjonen i en 50D. Hvis ikke kan det godt hende et 500 D er et like godt valg for meg. Hva vet jeg...

- Hvor mange bilder kameraet kan ta per sekund kan være av betydning i slike situasjoner, ja. E-620 kan ta fire bilder i sekundet, så det er i hvert fall noe dårligere enn D50, men jeg har samme "skuddtakt" på min Nikon D5000, og det pleier å funke greit. D50 gir 6,3 bilder i sekundet, og det er jo en del. Men andre kameraer kan også være verdt å kikke på, som Sonys A-550 eller A-700 og Olympus' E-30, som gir fem i sekundet. Men D50 er faktisk ganske bra for prisen på akkurat det med skuddtakt. Det er vel den eneste viktige fordelen fremfor 500D, i tillegg til byggekvalitet og flere knapper og hjul. Hvor mye et bilde eller to per sekund er verdt, er vel opp til deg og din lommebok. Jeg tror dog det kan være litt vanskelig å vite behovet før man har fått prøvd seg litt.

Kvaliteten er vel omtrent lik når prisen er 4k for begge?

- Generelt små kvalitetsforskjeller DSLR-verdenen, og i det laveste skiktet har de også som regel ganske lik funksjonalitet.

Lenke til kommentar
- Hvor mange bilder kameraet kan ta per sekund kan være av betydning i slike situasjoner, ja. E-620 kan ta fire bilder i sekundet, så det er i hvert fall noe dårligere enn D50, men jeg har samme "skuddtakt" på min Nikon D5000, og det pleier å funke greit. D50 gir 6,3 bilder i sekundet, og det er jo en del. Men andre kameraer kan også være verdt å kikke på, som Sonys A-550 eller A-700 og Olympus' E-30, som gir fem i sekundet. Men D50 er faktisk ganske bra for prisen på akkurat det med skuddtakt. Det er vel den eneste viktige fordelen fremfor 500D, i tillegg til byggekvalitet og flere knapper og hjul. Hvor mye et bilde eller to per sekund er verdt, er vel opp til deg og din lommebok. Jeg tror dog det kan være litt vanskelig å vite behovet før man har fått prøvd seg litt.

D50? :p

Lenke til kommentar

Brennvidde heter benevnelsen på objektiver "18-200/70-300/18-55" etc.

Her kan du lære litt mer angående brennvidder.

Jeg synes lista de ser grei ut,Tamron 90mm kan bli litt for kort for dedikert insektfotografering men som en allround macro fungerer den utmerkt.Til ren insektfotografering er det bedre og bruke macroobjektiver med en brennvidde på 180mm det for og slippe og komme for nært insektene og skremme dem bort.

Macroobjektiv for insektfotografering er vel ikke akkurat det viktigeste på denne årstiden,kanskje vente litt med og kjøpe det til du finner mer ut hva du trenger.

Lenke til kommentar
Da har jeg funnet frem til en mulig kombinasjon. Håper noen er villig til å gi meg en tilbakemelding på om dette er egnet utstyr iforhold til mine ønsker og behov for å fotografere både insekter og fugler,samt litt portretter og ellers vnl. fotografering:

Canon EOS 50 D Hus kr 7.725

Canon EF-S 18-55 kr 1.245

Totalt for pakke kr 14.612

Vet ikke om det er inkludert i stativet, men det ser ikke ut som det utifra pris.

Du må huske på at du også trenger ett stativhode.

Disse koster alt ifra 700-800 kr og oppover, alt etter behov.

Det er utrolig viktig at stativet er stødig, samt at det har solide

låsemekanismer, kan bli dyrt hvis det tipper.... :-)

Til portrett kan jeg anbefale "plasticfantastic" ifra Canon : 50mm f1,8 II til ca. 890.-

skal lete lenge for å finne bedre pris/ytelse på ett objektiv.

Mvh SmileySince1993

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...