Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Feil tiltale, kjørt bil uten å ha sertifikat for denne.

sitdown

Anbefalte innlegg

Har lov til å kjøre bil 7500kg (urelevant). Kjørte med henger og bil med tillatt totalvekt på 5300kg, i følge sertifikatet har jeg lov til max 3500kg.

Jeg fikk først feil tiltale på at jeg hadde kjørt med varebil som jeg ikke hadde førerkort for. Og fikk en bot på 8000kr, ettersom jeg syntes dette var litt rart og at jeg syntes det var bedre å vise til at jeg hadde kjørt med for tung henger istedetfor en bil jeg ikke hadde lov til å kjøre. Valgte jeg å ikke godta boten. Håpte jo selvsagt at saken skulle henlegges.

Dermed fikk jeg riktig tiltale og boten ble derfor hevet til 11 000kr.

Snakket med politiadvokat og han spurte meg om jeg hadde kjørt med for tung henger, noe jeg stusset over at han spurte om. Men jeg svarte ja dat det er det jeg har gjort.

Er det noe juridisk smutthull ettersom de ga meg feil tiltale? Jeg har gapet over et for dyrt oppussingsprosjekt og alle monner drar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så hvis jeg skjønner deg riktig:

Bilen du kjørte veide 1800kg.

Hengeren du brukte hadde tillatt totalvekt 3000kg

Hadde du noe lastet på hengeren? Hvor mye?

Problem nummer 1:

Hengerens tillatte totalvekt er større enn bilens egenvekt. Hvis du skal kjøre henger uten E i sertifikatet skal ikke hengerens tillatte totalvekt overskride bilens egenvekt, dvs 1800+75kg (som er føreren). Her er du ganske høyt over.

Problem nummer 2:

Vogntogets tillatte totalvekt (dvs bilens tillatte totalvekt som kanskje er 2200kg(?) + hengerens tilatte totalvekt som er 3000kg) må ikke overstige 3500kg. Her er du på ca 5200kg som er et godt stykke over.

Problem nr 3:

Hvis hengeren var tom, ingen problem. Hvis du hadde en bil på hengeren så kan du i verste fall ha overskredet hva som er tillatt å trekke med din bil, selv om du hadde hatt BE.

Jeg vil tro at det kanskje er fordi du har brutt flere regler at boten ble høyere. Tilhengerregler er tricky greier. Noen er fornuftige, andre virker litt mot sin hensikt.

EDIT: Jeg er forøvrig veldig interessert i å høre hva du finner ut hvis du finner ut noe mer om dettte.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
Hvis hengeren var tom, ingen problem.

Det jeg lærte når jeg tok BE var at uansett hvor mye man faktisk hadde på tilhengeren, var det maks last som ble sett på.

Var det ikke en sak om en som hadde kjørt en tom båthenger, og fikk bot for det?

Jo, det vil du få. Dersom du ikke har sertifikatet E så vil vogntogets vekt regnes fra tillatt totalvekt (eller maks last som du skriver) og man vil få bot i henhold til det jeg skriver under problem 2.

EDIT: Fra vegvesenets sider

Person med klasse BE slipper å beregne hengerens tillatte totalvekt iflg. campingvognregelen, det er nok å sjekke bilens tekniske begrensninger i form av maksimal aktuelle hengervekt og maksimal aktuelle vogntogvekt.

I punkt 3 tenker jeg på at om han har hatt for mye last på ville han kunne ha havnet i problemer selv om han hadde BE.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Tillatt tot.vekt tilsammen 4800kg som er 900kg mer enn sertifikat klasse B tilsier. Botens del 1.

For stor henger i forhold til bilens vognkort. Botens del 2.

Politiet har oppgitt feil totalvekt på henger. Og kanskje jeg kan få redusert boten litt.

Hvor mye vekt det var på henger eller i bil er urelevant så lenge det ikke overstiges tot.vekt.

Lenke til kommentar
Tillatt tot.vekt tilsammen 4800kg som er 900kg mer enn sertifikat klasse B tilsier. Botens del 1.

Politiet har oppgitt feil totalvekt på henger. Og kanskje jeg kan få redusert boten litt.

Hvor mye vekt det var på henger eller i bil er urelevant så lenge det ikke overstiges tot.vekt.

standard forelegg for del en er 5000,-(økes til 6000,- vis du ikke godtar og det går videre)

og med litt fantasi så kan politiet kanskje benytte retningslinjene for forelegg ved utilstrekkelig sikret last på del to fa de mener du har kjørt med henger som kan ta mer vekt en bilen er godkjent for, standard forelegg for det er 6000,- som økes til 7000,- vis du ikke godtar forelegget)

vis du ikke har klasse BE så er det relevant om hengerens totalvekt overstiger bilens egenvekt med fører (75 kg) og den tillatte totalvekten for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg

Lenke til kommentar

Del 1 er grei, den kommer du nok ikke utenom. 4800kg er forøvrig 1300kg over det tillatte, ikke 900kg. Del 2 er et slikt tilfelle som jeg og BECMST debatterte heftig i denne tråden. Om aktuell totalvekt av hengeren var under det tillatte for bilen, mener jeg, ut fra det som jeg har nevnt i den tråden, at du ikke har gjort noe straffbart (eller, ikke annet straffbart enn det under punkt 1.). Kan være verdt å klage på dette og vise til lovteksten og de andre kildene (som f.eks. Vegvesenets informasjons-side) jeg nevnte i den andre tråden, så kanskje vi får en avgjørelse på hvem som hadde rett der... :p

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke skape en ny lengre diskusjon, men abre spørre om en ting.

Quote fra loven du henviser til i andre debatten:

§ 3-5. Førerett i klasse B

Førerett i klasse B gjelder for: 1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped.

2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognenes egenvekt med fører (75 kg).

Jeg får ikke den uthevede linjen til å stemme med:

Om aktuell totalvekt av hengeren var under det tillatte for bilen, mener jeg, ut fra det som jeg har nevnt i den tråden, at du ikke har gjort noe straffbart (eller, ikke annet straffbart enn det under punkt 1.)
Lenke til kommentar
Jeg vil ikke skape en ny lengre diskusjon, men abre spørre om en ting.

Quote fra loven du henviser til i andre debatten:

§ 3-5. Førerett i klasse B

Førerett i klasse B gjelder for: 1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped.

2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognenes egenvekt med fører (75 kg).

Jeg får ikke den uthevede linjen til å stemme med:

Om aktuell totalvekt av hengeren var under det tillatte for bilen, mener jeg, ut fra det som jeg har nevnt i den tråden, at du ikke har gjort noe straffbart (eller, ikke annet straffbart enn det under punkt 1.)

Det du har uthevet blir egentlig et tredje moment, som jeg ikke vet helt hvordan påtalemakten ser på i forhold til punkt 1. Om tilhengerens tillatte totalvekt både er tyngre enn trekkbilens egenvekt (som ikke nødvendigvis er det samme som at den er tyngre enn bilens tillatte hengervekt, som jeg siktet til i forrige innlegg, og som også var poenget mitt i den andre debatten), og vogntoget er over 3500kg totalt; er det da snakk om to forskjellige lovbrudd? Begge delene er jo brudd på den samme paragrafen i samme forskrift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...